Ja, nätdelen sitter på det kretskortet, det är helt uppenbart.Kloge skrev:
Lite oklart vad resistorn har för funktion, men den kan potentiellt vara kritisk. Mät resistansen över den, den ser helt klart ut som att den har fått stryk.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det finns motstånd med den ljusgröna färgen som är flamsäkra, dvs det syns inte om de bränts.
Bara tyda färgkodad och mäta.
Protte
Bara tyda färgkodad och mäta.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag tycker det ser ut som
Röd = 2
Violett = 7
Svart = 0
Guld = x 0,1
(Guld = tolerans 5%)
Det skulle ge 27 Ohm som är ett standardvärde, 16 finns säkert men är mycket ovanligt.
Protte
Röd = 2
Violett = 7
Svart = 0
Guld = x 0,1
(Guld = tolerans 5%)
Det skulle ge 27 Ohm som är ett standardvärde, 16 finns säkert men är mycket ovanligt.
Protte
Blir det inte 27 ohm? Har inte världens bästa färgseende
Den har 230vpå ena sidan och 0v på andra. Det borde väl vara en viss spänning?
Edit: två på bollen
Den har 230vpå ena sidan och 0v på andra. Det borde väl vara en viss spänning?
Edit: två på bollen
Man måste stoppa in den magiska röken igen och täppa för hålet, annars funkar det inte.
Det finns bra ramsor för att komma ihåg färgerna, min lätt modifierade ser ut såhär:
NOLL svarta troll
EN brun bajskorv
TVÅ röda läppar
TRE orange apelsiner
Ett gult hus har FYRA knutar
FEM gröna fingrar
En BLÅsSEXtett
SJU violetta skåp
En grå r-ÅTTA.
En vit katt har NIO liv.
Det finns bra ramsor för att komma ihåg färgerna, min lätt modifierade ser ut såhär:
NOLL svarta troll
EN brun bajskorv
TVÅ röda läppar
TRE orange apelsiner
Ett gult hus har FYRA knutar
FEM gröna fingrar
En BLÅsSEXtett
SJU violetta skåp
En grå r-ÅTTA.
En vit katt har NIO liv.
0,25W är på tok för liten, det där är en mindre effektresistor, skulle kunna vara uppåt 5W med den kapslingen.Kloge skrev:
Olämpligt att underdimensionera denna resistor då det lär flyta en del ström genom den.
Kan du ta en bättre bild av denna del av kretskortet (vika undan sladdarna lite)?
Misstänker att resistorn är del av nätdelens "bootstrap"-strömförsörjning.
Och vad har kondensatorn där bredvid, C100, för beteckningar?






