Som sagt så åskade det och hällen är död

Öppnat den och inget uppenbart brännt
 
  • Interiör av en öppnad elektronisk enhet med kretskort och kondensatorer, inga tydliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk kretskort möjligtvis från en spishäll utan synliga brännskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men hittade denna komponent och den har 230v på ena sidan och 0v på andra sidan.
Kan den fungera som säkring? Den ser lite skadad ut vid den svarta ringen
 
  • Elektronisk kretskort med komponent som ser skadad ut nära svart ring, omgiven av flera färgade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Det där är en resistor. Visserligen finns det resistorer med säkring, men det där ser inte ut som en sådan. Jag tror inte den är trasig

Har för mig att felet ofta hamnar i nätdelen vid åska.
 
Finns ingen separat nätdel vad jag förstår. Från inkommande kabel så går det tre 230v kablar till kretskortet
 
C
Kloge Kloge skrev:
Finns ingen separat nätdel vad jag förstår. Från inkommande kabel så går det tre 230v kablar till kretskortet
Ja, nätdelen sitter på det kretskortet, det är helt uppenbart.
Lite oklart vad resistorn har för funktion, men den kan potentiellt vara kritisk. Mät resistansen över den, den ser helt klart ut som att den har fått stryk.
 
Det finns motstånd med den ljusgröna färgen som är flamsäkra, dvs det syns inte om de bränts.
Bara tyda färgkodad och mäta.
Protte
 
Precis som du skriver så ser den lite "felaktig" ut.
Resistor på kretskort markerad för att bedöma om färgkodning motsvarar 16 ohm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mät och se om du får något värde som motsvarar färgkoden. Om jag inte har tolkat färgerna fel så skall du få omkring 16,0 ohm ±5%
 
Eventuellt måste du löda lös resistorn för att få rätt värde vid mätningen.
 
Jag tycker det ser ut som
Röd = 2
Violett = 7
Svart = 0
Guld = x 0,1

(Guld = tolerans 5%)

Det skulle ge 27 Ohm som är ett standardvärde, 16 finns säkert men är mycket ovanligt.
Protte
 
Blir det inte 27 ohm? Har inte världens bästa färgseende

Den har 230vpå ena sidan och 0v på andra. Det borde väl vara en viss spänning?

Edit: två på bollen
 
  • Skärmdump av en motståndskalkylator med röd, lila, svart, guld färgkoder och resultat på en motståndsbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Resistans med färgkoder röd-lila-svart-guld visande värdet 27 ohm med 5% tolerans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fick det till brun=1, blå=6 sedan lika som ovan. Därav mitt värde på 16,0... TS, vad är det för färger?
 
Man måste stoppa in den magiska röken igen och täppa för hålet, annars funkar det inte.

Det finns bra ramsor för att komma ihåg färgerna, min lätt modifierade ser ut såhär:

NOLL svarta troll
EN brun bajskorv
TVÅ röda läppar
TRE orange apelsiner
Ett gult hus har FYRA knutar
FEM gröna fingrar
En BLÅsSEXtett
SJU violetta skåp
En grå r-ÅTTA.
En vit katt har NIO liv.
 
R roli skrev:
Jag fick det till brun=1, blå=6 sedan lika som ovan. Därav mitt värde på 16,0... TS, vad är det för färger?
Rod, violett, svart,guld,guld
 
Kjell &Company har 27 ohm 0,25w. Hur vet man vilken watt det ska vara?
 
C
Kloge Kloge skrev:
Kjell &Company har 27 ohm 0,25w. Hur vet man vilken watt det ska vara?
0,25W är på tok för liten, det där är en mindre effektresistor, skulle kunna vara uppåt 5W med den kapslingen.
Olämpligt att underdimensionera denna resistor då det lär flyta en del ström genom den.
Kan du ta en bättre bild av denna del av kretskortet (vika undan sladdarna lite)?
Misstänker att resistorn är del av nätdelens "bootstrap"-strömförsörjning.
Och vad har kondensatorn där bredvid, C100, för beteckningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.