Halloj!!

Har varit medlem här ganska länge men har hitintills bara läst andras frågor och svar på forumet. Men, nu kunde jag inte hejda mig längre. För det är så att vi funderar på att köpa en kolfilterfläkt till en köksö i vårt ca 20 kvm stora kök. Det sista inlägget jag hittade på Byggahus var för några år sedan, och som inte var särskilt positivt, så nu tror/hoppas jag att man har kommit längre i utvecklingen och uppfunnit fantastiska kolfilterfläktar :D.

Finns det någon som nyligen har köpt en kolfilterfläkt? Hur funkar den? Vad är bra och vad är dåligt? Vad ska man tänka på innan man köper fläkten?

//Cecilia

inget bra....den dåliga lukten ska ut. ur huset...
har sett kolfilterfläktar som funkar väldigt dåligt...

Jag skulle säga att en kolfilterfläkt är mycket bättre än ingen fläkt, men att en fläkt med riktigt utsug är mycket bättre än en kolfilterfläkt. Det är en nödlösning som man tar till när man inte med rimlig insats kan lösa det på annat sätt.

Erik

Avemo skrev:
Jag skulle säga att en kolfilterfläkt är mycket bättre än ingen fläkt, men att en fläkt med riktigt utsug är mycket bättre än en kolfilterfläkt. Det är en nödlösning som man tar till när man inte med rimlig insats kan lösa det på annat sätt.

Erik
Precis som Avemo skriver ovan är en fläkt med utsug bättre.
Dock måste jag nog ändå säga att när vi bodde i lägenhet förut där det satt en kolfilterfläkt, aldrig upplevde att matoset inte försvann. Den var vi faktiskt nöjda med.

Om man har haft köksfläkt med vanligt utblås, kommer man bli oerhört besviken på kolfilter fläkt.
Så var det för 20 år sen och så är det än.
Oftast för att man inte underhåller och byter kolfiltret med rätt intervaller.

Kan det vara så att det är en fördel med kolfilterfläkt om man har en braskamin i ett angränsande rum? Med tanke på draget och risk för ev undertryck och dåligt drag i kaminen. Kolfilterfläkten återcirkulerar väl luften så att man får ett relativt konstant lufttryck i rummet/rummen?

Amatörbyggaren skrev:
Kan det vara så att det är en fördel med kolfilterfläkt om man har en braskamin i ett angränsande rum? Med tanke på draget och risk för ev undertryck och dåligt drag i kaminen. Kolfilterfläkten återcirkulerar väl luften så att man får ett relativt konstant lufttryck i rummet/rummen?
Det korta svaret är nej. Det är i alla fall undertryck i huset. Är det problem att få drag i kaminen kan man öppna dörren medan man tänder. När det väl brinner skall det till mer än en köksfläkt för att det skall ryka in.

Erik

Nu var det några år sen jag senaste hade kolfilterfläkt men jag har aldrig varit i närheten av nån sån som varit värd namnet. Bättre än ingen alls, visst men jmf med en riktig fläkt så är den inget alternativ. Jag skulle bara använda en sån om jag bodde i lägenhet med sån där ventilation där det inte fungerar med en riktig, i alla andra fall skulle jag montera en riktig fläkt. Jag skulle hellre planera om köket än använda kolfilterfläkt.

Tack för svaren och synpunkterna. Nu vet jag vad jag bör välja.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.