3 711 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Är Koaxialkabeln död?
Sida 1 av 3
Medlem
· Stockholms län
· 81 inlägg
Hej,
Håller på att planerar ett nybygge och funderar på om det verkligen finns en anldening att dra koaxialkabel för tv signal?
Samtliga rum kommer att få minst 2st RJ45 dubbeluttag som ska matas med Cat 6-kabel.
Som marknaden ser uttag idag så verkar vi gå mot att digitalboxar för tv matas genom internet, och skulle jag flytta in i dag så skulle antenn-uttagen stå outnyttjade.
Som reserv borde det ju även gå att göra marksänd digitaltv genom RJ-45 uttagen med baluner?
Som jag ser det, så kan man slopa antenuttagen och istället montera några extra RJ45-uttag?
Håller på att planerar ett nybygge och funderar på om det verkligen finns en anldening att dra koaxialkabel för tv signal?
Samtliga rum kommer att få minst 2st RJ45 dubbeluttag som ska matas med Cat 6-kabel.
Som marknaden ser uttag idag så verkar vi gå mot att digitalboxar för tv matas genom internet, och skulle jag flytta in i dag så skulle antenn-uttagen stå outnyttjade.
Som reserv borde det ju även gå att göra marksänd digitaltv genom RJ-45 uttagen med baluner?
Som jag ser det, så kan man slopa antenuttagen och istället montera några extra RJ45-uttag?
Koaxen används ju för sattelit och där tror jag inte att baluner funkar. Men har du själv inga sådana planer så skippa koaxen men se till att det finns rör upp till taket från det stället du dra alla cat6 kablar ifrån och det finns gott om rör till ev TV placeringar så kan man ev byta ut en cat6 mot koax.
Digitalboxar via internet javisst! Men samtidigt så är det kanske inte säkert att du kan tillgå mer än en "IP-TV box" till ditt hus. Om datatrafik kommer via ADSL så är det operatören som avgör om det går med 2 boxar beroende på kvalitet och avstånden i backen.
Så lägg med koax parallellt med din data så har du i allafall rör att tillgå den dagen koaxen går i graven. (Om den gör)
Var inte dumsnål!
Så lägg med koax parallellt med din data så har du i allafall rör att tillgå den dagen koaxen går i graven. (Om den gör)
Var inte dumsnål!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Med eller utan kabel så bör du ha tomrör och dosor i väggen, det kommer nya system av något slag, jag vet inte vilka men att ha en kanalisation är mycket värt.
Protte
Protte
Jag kör signalen från parabol (Canal Digital) till box med balanserade kablar istället för coax.lastkaj skrev:
Jag kör lexcom home-kabel, dubbelskärmad (S/STP/PimF). Den är specad för att klara upp till 900 MHz, vilket är mer än Cat 7 som är specad att klara 600 Mhz.
Jag kör med standard-lexcom-baluner och det funkar. Jag lovar dock inte att det funkar för någon annan, för enligt specen ska kablaget egentligen inte räcka, men jag testade ändå och det funkade, även för hd-kanalerna, så om man har tur så går det.
Fördelen med att få det att funka är förstås att jag nu kan flytta boxen till andra uttag då jag har sådan kabel dragen överallt. Kanske blir det dock för långt avstånd för uttagen längre bort, så då kanske det inte funkar.
Nu finns det väl i varje fall kablar som klarar 1.2 GHz och då borde man ha ytterligare lite större sannolikhet att man klarar sig.
Se inte detta som ett råd att lita på att det går att köra satellit-tv i balanserat kablage dock.
. Frekvensbandet är 950 MHz - 2.2 GHz.ordain skrev:
Det kan bli så att vissa kanaler fungerar perfekt samtidigt som andra blir omöjliga att få in.
Jag har inte kollat vilka frekvenser som Canal Digital ligger på.
/Hasse
Japp. Jag hade ett tag problem med de mest högfrekventa kanalerna, men med en antennförstärkare och utgallring av träd som var i vägen något för parabolens fria sikt så tror jag nu att jag kan se på alla kanaler jag har (har inte kollat igenom alla och säkerställt detta dock, men alla jag är intresserad av funkar).b_hasse skrev:
Det är ju inte så att signalen inte alls tar sig igenom kabeln, utan det handlar ju om att förlusterna blir större och större ju högre frekvens det blir, så det kan ju vara så att det inte funkar på uttag som ligger längre bort, eller om signalen inte är perfekt från början. Det fina med digital överföring med viss felkorrigering är ju dock att man kan få perfekt bild utan helt perfekt överföring.
Precis som TS skriver så är framtiden internetbaserad, dvs fiber till huset och trådlöst innanför väggarna.
Räknar man med att ha ett rejält bredband till fastigheten så finns det ingen större anledning att ha satellit TV, om man nu inte gillar att andra bestämmer när man skall titta på ett visst program, eller behöva mecka med inspelningsboxar.
Som jag ser det är TV-tablåerna utdöende, och DVR-spelarna en mycket kort parantes i TV-historien. Framtiden blir Video On Demand, vill man se en viss film 06:13 så skall det bara vara att klicka på en meny, inte att vänta tills något TV-bolag behagar visa den.
Sedan räcker det inte med EN koax, min Viasat-anläggning kräver två till varje mottagare. Nu när jag har möjlighet att välja i samband med renoveringen så åker både parabolen och koaxarna ut till förmån för CAT6 till TVn och trådlöst för övrigt.
Om ett par år är jag övertygad om att även CAT6:an åker ut och hela rasket blir trådlöst.
Räknar man med att ha ett rejält bredband till fastigheten så finns det ingen större anledning att ha satellit TV, om man nu inte gillar att andra bestämmer när man skall titta på ett visst program, eller behöva mecka med inspelningsboxar.
Som jag ser det är TV-tablåerna utdöende, och DVR-spelarna en mycket kort parantes i TV-historien. Framtiden blir Video On Demand, vill man se en viss film 06:13 så skall det bara vara att klicka på en meny, inte att vänta tills något TV-bolag behagar visa den.
Sedan räcker det inte med EN koax, min Viasat-anläggning kräver två till varje mottagare. Nu när jag har möjlighet att välja i samband med renoveringen så åker både parabolen och koaxarna ut till förmån för CAT6 till TVn och trådlöst för övrigt.
Om ett par år är jag övertygad om att även CAT6:an åker ut och hela rasket blir trådlöst.
Säger inte att du har fel men så länge det finns TV distibutörer och program ägare som vill bestämma vilka regioner som får se något så kommer en stor del av folket vilja ta ner kanaler från sattelit. Finns ju en anledning till att det är fullt med paraboler i vissa områden trotts att det finns både bra internet och Kabeltv nät. Och det är till stor del att dessa 2 nät inte får sälja vidare vissa program.
Ett totaltäckande fibernätverk kan ju naturligtvis bara finnas i en kommunist (monopol) stat.
Kostnaden för att bygga och underhålla är för högt därför så är det naturligtvis trådlöst som gäller även på långa avstånd.
Detta betyder naturligtvis inte att vi ska stoppa fiberutbyggnad eller riva upp det befintliga.
Kostnaden för att bygga och underhålla är för högt därför så är det naturligtvis trådlöst som gäller även på långa avstånd.
Detta betyder naturligtvis inte att vi ska stoppa fiberutbyggnad eller riva upp det befintliga.
Jag skulle dragit 1 coax till varje potentiellt rum (Stjärnnät) för ev parabol ändå för att vara på säkra sidan, du kan ju ångra dig senare och video ondemand kan ju komma via sattelit också, ip tv är i dagens läge i barnstadiet så det är dumt att
låsa fast sig enbart på detta
låsa fast sig enbart på detta