Har en are-600ih som låter duktigt illa.
Rostfri cylindrisk frihängande köksfläkt med kontrollpanel.
Den är iof gammal men har hittat att det säljs fläkthjul som reservdel, utöver filter. Verkar ju som det skulle vara ett vanligt fel kanske? Någon med erfarenhet? Svårt att byta själv utan specialverktyg?

Annars, om det är motorn, vilka säljer reservdelar till en sådan? Verkar som den gick ur tiden kring 2009.

Denna är rätt lik så de kanske har bytt namn?
https://www.tretti.se/vitvaror/koksflakt/frihangande-koksflakt/product/thermex-oxford-decor-501-fh/
 
P
Kretskortet .är det stora felet på dessa
 
Fast den går ju men med ett metalliskt ljud som om något ligger metall mot metall. Om kretskortet är paj så skulle den väl inte gå alls eller hela tiden?
 
P
Nä i ditt fall så kan det vara kallras spjället som trillat ner i fläkten-
 
Sitter det ett sådant i fläkten? Eller är det separat?

Du råkar inte sitta på en manual eller en måttritning på fläktrackaren?
 
Som jag trodde: Fläkthjulshaveri. Känns surt att skrota hela fläkten för att fläkthjulet pajat. Borde finnas generiska fläkthjul som passar hyfsat. Synd att jag missade att måtta upp denna..

Ett skadat svart fläkthjul på en vit yta, tecken på haveri synliga på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var rätt många skruvar innan fläkthjulet kom loss. Dessutom felgängad mutter på motoraxeln..

Demonterad köksfläkt med lösgjorda skruvar och verktyg synliga på ett köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fick tag på ett fläkthjul ändå. Nettoparts hade fler i lager, passar till flera andra modeller, men sa först att de inte hade. Så nu har jag bytt och det fungerar bra. Behövde inte ta ner hela fläkten utan monterade ur motorn på plats. Den kanske håller 10 år till nu..

Fläkthjul och motor demonterat från köksfläkt med köksutrustning synligt på köksbänken nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erikbastrup och 2 till
  • Laddar…
Hej!! @folkeorg
Jag har samma problem med en Appliance AEG-900 som skramlar/rasslar inne i fläkten.
Hur gör man enklast för att plocka loss motorn för att komma åt fläktrummen?
Oerhört tacksam för svar, så jobbigt att montera ner hela fläkten... 😬🙈
 
Nja, så jobbigt var det inte. Det är bara att man måste vara två för att få tillbaka skiten så den är TUNG..

Jag antar att den är liknande min?



Kök med öppen köksfläkt hängandes i kabeln över spishäll, fettfilter och delar på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Iaf, om du vill ta ner hela så är det:
1. Skjut upp det nedre höljet och lossa flexslangen till fläktröret.
2. 4 skruvar längst upp för att sänka höljets övre del.
3. 4 (eller var det 8 skruv + mutter för att lossa hela fläkten från takfästet.

Om du vill göra det på plats så:
1. Skjut upp det nedre höljet och spärra med något så den håller sig uppe
2. Lossa flexslangen till fläktröret.
3. ...

Gemensamma steg:
4. Lossa de två skruvarna på svarta plastkåpan (backventilen) och ta bort den
5. Ta bort fettfilter m.m. så du ser fläkthjulet underifrån.
6. Lossa två skruvar på ena sidan av fläkten. De hållet ett vinkeljärn från fläktmotorhuset.
7. Lossa de 4 skruvarna uppifrån och ta emot hela paketet. Låt den hänga i kabeln (se bild ovan)
8. Skruva isär de svarta sidostyckena på fläkthuset. Möjligt att det räcker med ena sidan (inte kabelsidan).
9. Lossa fläkthjulet med 8mm hylsa. OBS! Felgängad!
10. Dra loss (kan sitta) och montera dit det nya. Följ instruktionen bakåt..
 
  • Gilla
spannande och 2 till
  • Laddar…
Hej!! Ett stort tack för din fina instruktion!! Jag har beställt delar från Nettoparts.

Håller tummarna att det är samma fel som du hade...

Ha en strålande fin dag!!
 
  • Gilla
folkeorg
  • Laddar…
C C Husfixare skrev:
Hej!! Ett stort tack för din fina instruktion!! Jag har beställt delar från Nettoparts.

Håller tummarna att det är samma fel som du hade...

Ha en strålande fin dag!!
Hur gick det för dig?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.