Byggahus.se

Ångrat mig

1. A
    Medlem · 35 inlägg
    Hej fina folket!

Jag är en tjej på 29 års åldern, gift, barnlös och arbetar som statstjänsteman.

jag köpte ett hus för ca 2månader sen och jag är sååååå rädd och har ångrat mig; jag är rädd för renoveringen, kostnad och kan liksom inte sluta tänka på huset och tänker att jag lika bra kunde ha köpt eller hyrt en lägenhet utan att komplicera det hela men på samma gång tänker jag att jag och min man har blivit slitna av all plugg och jobb och vi förtjänar prova ”villalivet”.

Tror att rädslan kommer från när jag blev utbränd pga jobbet förra året och har blivit stresskänslig för det en annan sak är att tillträde är i januari så jag veeeeet verkligen inte vad jag kommer stötta på.

Jag vet att renovering går mkt lättare utan barn och jag vet att med planering kommer vi ej ha ekonomiska problem…

Är det fler som ångrade sig efter köpet? Varför är jag så? Hjälp mig snälla

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Blekinge · 7 603 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Du ska inte ångra dig. Se det istället som ett hav av möjligheter! Förhasta inget, bo där ett halft år till, lyssna på alla spännande ljud i huset under vinterkylan. Sluta låta dig "inspireras" av skrytbilder på instagram mm och bli av med den pressen.
    She'll be right, mate! som autraliensarna säger.

3. T
    Medlem · 489 inlägg
    Låter som lite nerver nu när det initialt roliga lagt sig lite och man börjar inse att det är en hel del jobb att ha hus, speciellt om det ska renoveras.

Men jag håller med föregående talare. Ta det lugnt ett par månader och känn efter. Troligtvis blir allting bra men i värsta fall blir ni en erfarenhet rikare efter att ha provat på villalivet.

Ett tips om du tycker det är lite jobbigt nu samt har en pågående/kommande renovering på gång; gör inte som vi och börja renovera allt på en gång. Ett rum i taget är tillräckligt :p

4. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 1 353 inlägg

Hep

Garagebyggare
    I början tänkte jag lite som du, men det går över. Nu är det möjligen de gånger jag har startat för många och för stora projekt som jag sover lite dåligt, men inte har jag ångrat mig och då har vi en hel del saker man skulle kunna vara orolig för då husen är urgamla. Bara att ta det lugnt som redan nämnts, skita i instagram, bo minst ett år och testat alla årstider en gång innan man river trädgården och bygger om hela huset.

Jo, förresten. Varje gång jag går upp på vinden och glömmer att det bara nästan är ståhöjd där. Då skriker jag fula ord och hatar hela gården en liten stund. Hur lång är du?

5. M
    Medlem · Västra götaland · 87 inlägg

masterjohn

Medlem
    Lite Bonn-ånger får de flesta, även jag när man inser efter budgivning att "- Jag är den som är beredd att betala mest i hela världen för denna bostaden". Men ta det lugnt, flytta in och känn på det. Det går alltid att sälja om man ångra sig och i värsta fall förlora en slant och i bästa fall tjäna en. Då är det värre med barn, svårt att göra något åt om man skulle ångra sig efter ett par år ;)

6. H
    Medlem · 219 inlägg

HLen

Medlem
    Jag köpte hus med stort renoveringsbehov för tre år år sedan och ångrar mig varje vecka, senast idag vid ett byggmöte när kostnader för renovering skenar iväg. Men ett eget hus där jag är fri att göra vad jag vill utan att behöva tänka på att nån granne i våningen under kan bli störd ger en enorm känsla av frihet. Och det är en konkret tillfredsställelse i att få klart projekt. Du kommer lära känna ditt hus och förmodligen tycka att det är värt det. Gör du inte utan kommer fram till att du gillar enkelheten i att bo i lägenhet, så härda ut lite och sen sälj o flytta. Man får ångra sig och du sitter inte fast i det för evigt.

7. A
    Medlem · 35 inlägg
    Logga in för att se filmer.
    Tack för svaret!

Det är också mkt renovering som behöver göras i detta hus! Ibland har jag tänkt att först renovera badrum och sen kök.
    Vill också renovera lite källaren såsom färg och fuktskada för att kunna hyra ut det och få ihop lite pengar på detta sätt.
    Jag lägger en kort video som du kanske kan kommentera om hur rätt/fel rädsla och oro jag har.
    Tack på förhand!

• Laddar…
  8. A
    Medlem · 35 inlägg
    Tack för svaret det värmer verkligen mitt hjärta .
    Precis det började när jag vann budgivningen och även fick bolån utan problem haha!! Trodde aldrig det skulle hända!
    Gud ja, barn är ju ngt jag tänker på 100ggr om dagen om man verkligen vill ha lr inte
    Senast 6 på morgonen när jag läste om krav för att adoptera!!
    Lade upp en video på huset som vi ska flytta in och blir tacksam om du kommenterar samt ger lite tips om vad man ska prioritera i renoveringen.

Redigerat av moderator 27 okt 20:25
  9. A
    Medlem · 35 inlägg
    Visa bilaga 559535
    tack för svaret!
    Jag är inte så lång att slå mitt huvud i vindtaket!
    Se gärna video.

Redigerat av moderator 27 okt 20:26
  10. A
    Medlem · 35 inlägg
    Visa bilaga 559537
    Tack för svaret!
    Ska FÖRSÖKA ta en sak i taget fastän det är mktttt som många saker som bör renoveras.
    Vänligen se videon

11. A
    Medlem · 35 inlägg
    Tack för svaret!
    Ska göra allt du säger!!!
    Tack

12. SågspånPappspikEternit
    Renoverare · Småländska höglandet · 1 034 inlägg

SågspånPappspikEternit

Renoverare
    Nu har jag sett filmen och förstår ärligt talat inte vad du får ångest av? (Kan förstås vara brutala fuktskador i källaren med egen penicillinodling som inte är filmat.)
    Av det som går att se så är det egentligen bara att ta sina kartonger och möbler och flytta in i januari! Köket är inte det vackraste, men 70-talskök är ofta både praktiska och välplanerade, och det såg fräscht ut under diskbänken. Det stora badrummet är mest estetiskt anpassat för de mest inbitna 70-talsfansen, men om det klarat sig undan fuktskador kan det vara användbart många år till. (Är människan inte klok?? tänker du nu, men det vill jag nog påstå att jag är. Väl limmade våtrumsmattor och tapeter från 1970-talet är ofta bra mycket mer fuktsäkra än det tidiga 00-talets kaklade badrum med obligatoriskt kakel!)
    Ett fult kök eller badrum går att leva med, eller dra på lite färg i någon icke-brun eller icke-mossgrön nyans, men det är betydligt värre att ha ett nermöglat kök eller badrum, oavsett färg.

Hur illa är det med källaren? Är källaren boyta eller potatiskällare/ pannrum / tvättstuga?

13. M
    Medlem · Skåne · 957 inlägg

mnils

Medlem
    Ser inte ut att vara några större katastrofer, så länge saker som badrum och kök fungerar så är ju renovering egentligen bara för att det skall se snyggare ut. Enda som är märkligt på visningen är att alla fönster ser ut att vara öppna, man kan undra varför?

Det som är viktigast att ha koll på är att taket inte läcker och att det inte kommer in vatten i källaren eller i andra delar av huset. En enkel sak att kolla är så att vatten från stuprören verkligen rinner undan, att det inte är stopp och blir blött intill huset. Enkelt att fixa men dyrt om det får pågå länge.

14. galento
    Medlem · 1 533 inlägg
    Tycker som flera andra att se vilka möjligheter ni har i framtiden. Det viktigaste tycker vi är att man trivs med läget och man behöver inte blåsa ur huset och riva allt utan ta det lugnt och bo en tid och se vad man prioriterar. Det finns flera exempel på bekanta som är utslitna och sitter med höga lån pga renoveringskostnader. Man kan leva i ett hus som inte är nyrenoverat också , det viktigaste är väl att man mår bra och skit samma om t.ex köket inte har absolut högsta standard . Det vore kanske trevligt med nytt kök och bad här också , men det är också underbart att ha 0kr i huslån dvs mindre jobb och mer fritid och detta värderar vi högt.

15. Exostor
    Renoverare · Västergötland · 667 inlägg

Exostor

Renoverare
    Såg ju fint ut! Jag skulle flytta in och ta det lugnt med renovering. Börja kanske med ett mindre rum. Badrummet skulle jag ta sen framåt sommaren, inte säkert att det håller tätt om man börjar duscha och blöta ned.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.