Hej,

Börjar inse att jag saknar ett altantak över vår matsalsdel på altanen, tänkte jag kunde dokumentera bygget här, men börjar med lite bakgrundsinformation.
Har byggt 2 altaner, på vardera sida av huset, den mindre altanen har en pergola som skyddar mot förmiddagssolen. På andra sidan huset är det en lite större altan, som helt saknar skydd mot solen, förutom ett par parasoller.

Den lilla altanen, byggdes 2021, med pergola.
Altan med trägolv och pergola i trä, intill ett grått hus, med delvis gräsmatta och utemöbler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den lite större altanen, byggdes 2022, på andra sidan huset (baksidan).
Vy över ett hus med två soliga trädäck, det ena med en pergola och det andra utan tak, möblerat med bord och stolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av ett tvåvåningshus med belyst altan utan tak och trädgårdsmöbler under parasoller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Över matsalsdelen, som jag inte riktigt varit nöjd med (den känns inte så "mysig") så har vi parasoll från Ikea som är rektangulärt. Lite bökigt att fälla upp, och klarar inte allt för mycket vind, och skyddar lite för lite mot regn, samt täcker inte hela matsalsbordet.
Här vill jag istället bygga ett tak.

En träaltan med matplats under ett öppet beige parasoll, husvägg och gräsliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå träaltan med matsalsmöbler och ett stängt beige parasoll vid husväggen under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå träaltan vid ett hus med ett rektangulärt parasoll, utan tak över matsalsdelen, och en person som sitter och kopplar av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken just nu är kanalplast, 16mm rökfärgad från Halle. Takytan blir ca 4 m bred, och det är ca 3,55cm ut till räcket från fasaden.
Totalt blir det då 4 skivor, som ska vila på totalt 5 st takreglar.

Vill helst ha bara 2 stolpar längst ut, i vardera ände, som bärlinan vilar på. Spännvidd ca 370cm.
Verkar som att det rekommenderas en limträbalk, förslagsvis 56x270.
Takreglar tänkte jag satsa på 45x220.
Taket kommer luta 10 cm/m. Taket kommer hamna i samma höjd som fodret till kattvindsfönstret, ungefär.

Några frågor som dykt upp, stolparna tänkte jag köpa 95x95 impregnerade.
Bärlinan en limträ, obehandlad (impregnerad är inte lika vanligt förekommande).
Eller duger det med en 45x220, eller kanske dubbla 45x220 som skruv-limmas ihop?
Kan ju även ställa dit en extra stolpe vintertid, om det kommer mycket snö.

Men takreglarna, ska man satsa på obehandlat virke eller impregnerade? Är obehandlat virke finare generellt, starkare?
Jag har inte tänkt måla reglarna, men då kanske man borde behandla dem samt bärlinan med något?
Vill ju helst att de ska få lite härlig grå-ton, som övriga altanen har fått (2 år gammal i år).

Kommer det se dumt ut (klumpigt/stort) med en bärlina på 56x270 som det vilar 45x220 reglar ovanpå? Eller ska man istället satsa på att jacka ur och fälla in dem i bärlinan, men då måste det till någon balksko också?

Tänkte få till någon form av plåt mellan altantaket, och den hängrännan som är på entretaket, så man slipper att det regnar in just där och kommer ner på pizza-ugnen.

Är just nu i planeringsstadiet, så bygget har inte påbörjats riktigt än, men det börjar klia i fingrarna.. :)
Är det något jag missat så kom gärna med era tankar och funderingar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Funderar på hur jag borde göra med takreglarna längst ut, vid bärlinan.
Är lite rädd att det blir "klumpigt" och stort just där, om jag har en rejäl bärlina och höga reglar ovanpå.

Skissade lite snabbt, på 3 olika alternativ. Där jag jackat ur olika mycket och förstärkt med balksko osv.
Vad tror ni blir bäst?

Skiss med tre alternativ för takreglar och bärlina i rött och blått med märkningar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Slänger in en bild på huset, som det såg ut när vi köpte det för 4 år sedan.

Tvåvåningshus med vit och röd panel, sadeltak, skorsten och veranda omgiven av grönt gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stolpar tycker jag är enklare att göra av 2st 45x95 som limmas och skruvas ihop. Du gör den ena kortare som "bärlinan" kan vila på. Tar du en 45x220 så gör du den ena regeln 220m kortare.

Jag hade kört på 45x220 som bärlina och ställt dit en extra stolpe vintertid när inte altanen används.

Takreglar hade jag tagit obehandlat virke och målat vitt för det är snyggast. Det är ingen skillnad på hållfasthet om det är obehandlat eller tryckimpregnerat om båda är av samma klassning (C24)

Väldigt fina altaner du har byggt hitintills, blir nog väldigt bra med taket också!

(Bärlina är nog inte korrekt term men det är oväsentligt :) )
 
Tack för input. Kommer satsa på 95x95 stolpe, gillar inte att se skarven mellan reglarna och skruvhuvuden/hål.

Måla vitt kommer jag nog undvika, vill ha det lite mer rustika utseendet med omålat trä. :)

Kanske duger med en enkel 45x220 som "bärlina" ytterst, och komplettera med extra stolpe vintertid.
maah maah skrev:
Stolpar tycker jag är enklare att göra av 2st 45x95 som limmas och skruvas ihop. Du gör den ena kortare som "bärlinan" kan vila på. Tar du en 45x220 så gör du den ena regeln 220m kortare.

Jag hade kört på 45x220 som bärlina och ställt dit en extra stolpe vintertid när inte altanen används.

Takreglar hade jag tagit obehandlat virke och målat vitt för det är snyggast. Det är ingen skillnad på hållfasthet om det är obehandlat eller tryckimpregnerat om båda är av samma klassning (C24)

Väldigt fina altaner du har byggt hitintills, blir nog väldigt bra med taket också!

(Bärlina är nog inte korrekt term men det är oväsentligt :) )
 
  • Gilla
Andrew1
  • Laddar…
G
Tryckta stolpar 95x95 är i regel inte av konstruktionsvirke. De ska alltså inte bära upp ett tak om så är fallet.
 
Kanske en smaksak, men det är lite overkill att bygga tak (och även staket) i tryckimpegnerat.
 
G Grannens Häck skrev:
Tryckta stolpar 95x95 är i regel inte av konstruktionsvirke. De ska alltså inte bära upp ett tak om så är fallet.
Ja, det är sant, men man kan inte följa alla ’regler’ i världen. :)

Nu är tak, och virke beställt (ca 1v leveranstid på balken). Landade i en impregnerad balk (främst för att slippa behandla/måla den och få samma färg som övriga delar av altanen). Balken blev en 90x200.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
S Swebfn skrev:
Funderar på hur jag borde göra med takreglarna längst ut, vid bärlinan.
Är lite rädd att det blir "klumpigt" och stort just där, om jag har en rejäl bärlina och högra reglar ovanpå.

Skissade lite snabbt, på 3 olika alternativ. Där jag jackat ur olika mycket och förstärkt med balksko osv.
Vad tror ni blir bäst?

[bild]
Ett annat alternativ är att skruv-limma en 45x45 som takreglarna vilar på, sen forsätter man med en tass som skruvlimmas på utsedan. Gjorde själv så då jag hade ont om plats, enplanare där jag behövvde maximal ståhöjd längst ut med en given taklutning.

Linjeteckning som visar en takregel vilande på en vertikal stolpe med en extra stödregel skruvlimmad på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
B breakman skrev:
Ett annat alternativ är att skruv-limma en 45x45 som takreglarna vilar på, sen forsätter man med en tass som skruvlimmas på utsedan. Gjorde själv så då jag hade ont om plats, enplanare där jag behövvde maximal ståhöjd längst ut med en given taklutning.

[bild]
Har haft den tanken också faktiskt, men det blir nog att jag jackar ur ett par cm nu, och så blev det en lägre balk längst ut också. Så nu blir det nog inte allt för ”klumpigt” utseende ändå. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Så här borde det bli vid snözon 2,5
 
  • Illustration av ett hus med en inglasad veranda och planerade mått för snölastzon 2,5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar av en byggnads fasad och sektion med måttangivelser, avsedd för snözon 2,5.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Så här borde det bli vid snözon 2,5
Jäklar vad snyggt. Imponerad!
Vilket program ritar du i?
Nyfiken fråga, vi bor i snözon 2. Hur stor skillnad gör det på dimensionerna enligt dina beräkningar?
 
T ToreJ01 skrev:
Så här borde det bli vid snözon 2,5
snyggt ritat, du borde vara mer försiktig med att lägga ut namn, adress och telefonnummer på internet dock. Du har precis ökat din egen risk för doxing och bedrägerier rejält.

för de som inte vet vad doxing innebär: https://sv.wikipedia.org/wiki/Doxing
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Jäklar vad snyggt. Imponerad!
Vilket program ritar du i?
Nyfiken fråga, vi bor i snözon 2. Hur stor skillnad gör det på dimensionerna enligt dina beräkningar?
Ser ingen skillnad vid zon 2
Vid zon 1,5 blir det 45x220 c24 resp. 66x270
 
  • Gilla
Swebfn
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Ser ingen skillnad vid zon 2
Vid zon 1,5 blir det 45x220 c24 resp. 66x270
Tack för svar, och tack för skisserna. Bad min sambo skissa tidigare men hon var inte så sugen.. :)
 
Redigerat:
K
Takstolar på 45x220 för 3,55m från huset, för kanalplast? Är väl ganska överdimensionerat för plasttak..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.