Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Hej,
Låset i min mors altandörr har gett upp. Det var trögt att vrida nyckel medsols, men släppte plötsligt och går nu att vrida alldeles för långt. Jag tror man ska kunna vrida från klockan 12 till klockan 10 åt ena hållet och från 12 till klockan 2 åt andra hållet, men nu går det att vrida ner till klockan 6 medsols. Låset släpper dock inte.
Dörren är säkert orginal, tidigt 70-tal, men låset kan möjligen vara bytt någon gång. Låset verkar heta Thomee??
Nytt lås ska jag nog kunna få dit om jag bara kan öppna dörren först, men hur lyckas jag med det?
Låset i min mors altandörr har gett upp. Det var trögt att vrida nyckel medsols, men släppte plötsligt och går nu att vrida alldeles för långt. Jag tror man ska kunna vrida från klockan 12 till klockan 10 åt ena hållet och från 12 till klockan 2 åt andra hållet, men nu går det att vrida ner till klockan 6 medsols. Låset släpper dock inte.
Dörren är säkert orginal, tidigt 70-tal, men låset kan möjligen vara bytt någon gång. Låset verkar heta Thomee??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt lås ska jag nog kunna få dit om jag bara kan öppna dörren först, men hur lyckas jag med det?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Låter som ngt gått sönder.Fairlane skrev:
Hej,
[bild]
Skruvarna är ju exponerade inifrån, du kan inte skruva bort dom och lyfta bort handtaget ?
Därunder borde det finnas möjlighet att vrida om låste med en tång eller ny fyrkantsstång och öppna dörren så du klommer åt bättre sen?
Det är ett låsbart handtag på en fästplatta/underläggsbricka fastskruvad med vanliga spårskruvar.
Lossa skruvarna och ta loss både handtag och fästplatta.
Sedan får du kontrollera om felet beror på det låsbara handtaget eller låscylindern och då medbringaren och byta det som krävs.
Fästplattan bör inte sitta monterat med vanliga spårskruvar men så tycker jag det ser ut på bild.
Sedan får du kontrollera om felet beror på det låsbara handtaget eller låscylindern och då medbringaren och byta det som krävs.
Fästplattan bör inte sitta monterat med vanliga spårskruvar men så tycker jag det ser ut på bild.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Stort tack. Jag ska kolla på det. Jag misstänker att spårskruvar är dumt för att vem som helst lätt kan göra det jag nu vill göra, även inbrottstjuven?! Jag håller med iofs, men det är nog allmänt rätt låg säkerhet här.1 123abc skrev:Det är ett låsbart handtag på en fästplatta/underläggsbricka fastskruvad med vanliga spårskruvar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Nu har jag kommit till mamma igen. Skruvarna är utskrivande men allt sitter fast. Ska det bara vara att dra ut?1 123abc skrev:Det är ett låsbart handtag på en fästplatta/underläggsbricka fastskruvad med vanliga spårskruvar.
Logga in
Skapa konto
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Tack,
Handtaget på utsidan satt med 4 små skruvar under en täckbricka, men det hjälpte inte att plocka bort det.
Mammas granne kollade på det. Händig kille, snickare i botten. Vi gick bet men han sa att han kommer borra bort låset så fixar han nytt till mamma. Väldigt hyggligt. Jag har en timmes resa dit så jag är extremt tacksam att mamma, liksom jag har trevliga och hjälpsamma grannar, särskilt när man läser alla trådar om grannar som gör sin och grannar som gör så.
Handtaget på utsidan satt med 4 små skruvar under en täckbricka, men det hjälpte inte att plocka bort det.
Mammas granne kollade på det. Händig kille, snickare i botten. Vi gick bet men han sa att han kommer borra bort låset så fixar han nytt till mamma. Väldigt hyggligt. Jag har en timmes resa dit så jag är extremt tacksam att mamma, liksom jag har trevliga och hjälpsamma grannar, särskilt när man läser alla trådar om grannar som gör sin och grannar som gör så.
Handtaget på utsidan hjälper inte att lossa.
Det är kopplade bågar i bild alltså att bladet är delbart och består av flera bågar som kopplas ihop.
När dörren är öppen och koppelskruvarna lossats så bågarna delas (som när man putsar glasen) så ser du vad jag menar.
Det är kopplade bågar i bild alltså att bladet är delbart och består av flera bågar som kopplas ihop.
När dörren är öppen och koppelskruvarna lossats så bågarna delas (som när man putsar glasen) så ser du vad jag menar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 863 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 863 inlägg
Nu är låset borta och ersatt med ett vanligt dörrhandtag temporärt. På dörrens insida sitter några några enkla skjutreglar. Det ger ju ingen vidare säkerhet, men bättre än inget temporärt.
Dock önskar mamma ett nytt lås, dvs ett handtag med lås, ungefär som det som satt där innan.
Säkerheten blir väl inte särskilt hög oavsett, men hon känner sig tryggare.
Några förslag på sådana lås?
Enkelt är bra, mamma är gammal och har svårt att lära sig nya saker, så ju enklare desto bättre.
Gamla låset:
Dock önskar mamma ett nytt lås, dvs ett handtag med lås, ungefär som det som satt där innan.
Enkelt är bra, mamma är gammal och har svårt att lära sig nya saker, så ju enklare desto bättre.
Gamla låset:
Logga in
Skapa konto
Nu är det öppet även om jag kliar mig lite i huvudet över borrningen.Fairlane skrev:
Nu är låset borta och ersatt med ett vanligt dörrhandtag temporärt. På dörrens insida sitter några några enkla skjutreglar. Det ger ju ingen vidare säkerhet, men bättre än inget temporärt.
Gamla låset:
[bild]
Det bästa är att ersätta med ett nytt motsvarande låsbart handtag som fungerar lika som det tidigare.
Det finns lite olika tillverkare av denna sortens produkt med lite olika design men det du har motsvaras av ASSA 835 eller likvärdig produkt.
Ibland så måste handtaget kompletteras med en underläggsbricka om spanjoletten är gammal (antik) men då spanjoletten sitter i den yttre bågen i bild så behövs det endast om du vill täcka gamla hål från den gamla underläggsbrickan.
Beroende på fastsättning så kan det krävas skruvar och nipplar som inte följer med det låsbara handtaget samt en låscylinder.
Ta en bild från andra sidan av bågen med bågarna särade så blir det rätt när du köper nytt.
Önskas samma ytbehandling som det gamla handtaget?