Jag har en gamal radiator med vanlig ratt och inte termostat där returen är iskall och radiatorns alltså inte har någon cirkulation. Skruvade loss vredet och jag gissar att den lilla piggen ska gå att röra fram och tillbaka med tanke på hur vredet ser ut på insidan?
Är dock osäker på vad jag ska vrida för att få fart på den utan att hela värmekretsen rinner ut på golvet :9
Tips?
Är dock osäker på vad jag ska vrida för att få fart på den utan att hela värmekretsen rinner ut på golvet :9
Tips?
Den har nog ärgat fast mellan muttern med rött streck och axeln , risken med att röra den muttern är att börjar läcka , prova med att med en polygrip längst in på axeln , och vredet monterat , du får då två grepp att vrida med , annars blir det till att se om det går att skruva bort
muttern och göra rent , under den sitter ett garn ( troligtvis Palmettogarn ) som tätar och måste bytas
Och vattnet måste ut annars får du en dusch
muttern och göra rent , under den sitter ett garn ( troligtvis Palmettogarn ) som tätar och måste bytas
Och vattnet måste ut annars får du en dusch
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Tack för tipset. Jag lyckades vrida på den yttre piggen som var stängd, och jag märker att det börjar strömma i radiatorn. Tyvärr började det droppa svart vatten från ventilen. Den är väl otät och behöver nog bytas så jag blir väl tvungen att tappa ur hela systemet (radiatorn är lägst i källaren 
L Liteavvarje skrev:Den har nog ärgat fast mellan muttern med rött streck och axeln , risken med att röra den muttern är att börjar läcka , prova med att med en polygrip längst in på axeln , och vredet monterat , du får då två grepp att vrida med , annars blir det till att se om det går att skruva bort
muttern och göra rent , under den sitter ett garn ( troligtvis Palmettogarn ) som tätar och måste bytas
Och vattnet måste ut annars får du en dusch
Eftersom den satt fastfanns det lite skit mellan axeln och muttern , när du vred på den så skavde skiten ur lite av tätgarnet
Du kan prova om det går att dra lite på muttern , inte säkert det går , men kanske ,
Ev så tätar det till , att det kommer svartvatten är bara normalt
Om det blir otätt , blir det Kalla Anka modell , en på golvet hink under eller häng i krok
Svartvattnet ska i ner på golvet , biter fast rätt bra ,
Du kan prova om det går att dra lite på muttern , inte säkert det går , men kanske ,
Ev så tätar det till , att det kommer svartvatten är bara normalt
Om det blir otätt , blir det Kalla Anka modell , en på golvet hink under eller häng i krok
Svartvattnet ska i ner på golvet , biter fast rätt bra ,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

