Byggahus.se
Ett bra tips hade varit att börja plasta på ena sidan o lagt i isolering direkt sen fortsatt plastat vart efter :)
 
H henkek skrev:
Ett bra tips hade varit att börja plasta på ena sidan o lagt i isolering direkt sen fortsatt plastat vart efter :)
Har inte all isolering hemma till allt. Tanken var att elkillen ska komma förbi och så ska vi kolla lite inför all eldragning med. Så vill inte bygga ihop allt för mycket heller.

Mvh Jonas
 
Okej. Elen drar man i glesen så de behöver du inte oroa dig för :) fast alla kanske inte gör de. Sålänge slangarna är under isolering. Annars blir det väldigt mycket kondens
 
Länge sedan nu.. Inte hänt speciellt mycket mer med garaget men nu är det dags att ta tag i det hela!
Jag ska lägga vintern på att få insidan klar.

Detta inkluderar:
Bygga loft, som även funkar som "innertak" för att hänga porten i.
Plasta väggarna och slå dit 45*45 som installationsskikt.
Glesa taket.
Dra all el!
Isolera taket med 145mm isolering (till att börja med).
Isolera 45mm extra i väggarna i installationsskiktet.
OSB på alla väggar
Gips på alla väggar, tak och "innertak" under loft.
Måla väggar, tak och golv.
Montera belysning och luftvärmepump.

Så att jag har lite att stå i. Har ingen deadline alls, utan jag tar allt successivt.

Det som jag dock kommer att börja med, och som jag håller på att räkna på just nu är loftet. Då jag vill kunna "bygga in" det så gott det går från början. Fick hjälp av en firma i stan med lite tankar och idéer som jag spunnit vidare på. Loftet kommer att bli ca 8*4m och ska bli helt fribärande, alltså ingen pelare i mitten av bygget.

Tanke 1:
315*90mm limträbalkar tvärs över var 60cm. Alltså 8st. Kostnad 35000 bara för limträ.......

Tanke 2: 1st 495*115mm*8350 limträbalk (framräknad) tvärs över, ca 4m in i bygget, 1st 315*90mm "inhuggen" i stående regelverket ovanför porten, precis som limträbalken ovanför porten fast på insidan och på rätt höjd. Mellan de 2 limträbalkarna går det bjälklag med 220*45 60-60, sätts fast med skor.
Den stora balken kommer att stå på 115*115 limträpelare i väggarna, inbyggt. Ca 12000 i kostnad
(vi räknade på 2st 495*115mm limträ på 4 pelare med 220 mellan som rent löst bygge)

Största frågan jag funderar på dock är om idén om den inhuggna 315balken funkar i de stående, när den andra inhuggna balken på utsidan redan sitter där. De hamnar inte precis mitt för varann men de "möts", så att säga..

Tror vi idén funkar? Enligt firman skulle detta funka som ett bostadshusplan med 200kg/m².

Ritat en skiss sett från sidan av väggarna (så gott som skalenlig). Målade lite på lite bilder med så man bara på ett ungefär fattar lite.. 315-balken röd, 495-balken grön, 220reglar blå..

Mvh Jonas
 
  • Handritad skiss med mått och anvisningar, troligen för byggprojekt eller inredning, på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion, isolering synlig, byggarbete pågår, inomhus, takbjälkar, stiftpistol i förgrunden, oavslutade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En under konstruktion träkonstruktion med isolering, färgade laserlinjer, verktyg och material synliga, inomhus belysning, nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Intressant då jag har liknade planer på ett loft i garaget. Undrar om det är av någon särskild anledning du har ett extra stag i W-takstolarna?

Jag har funderat lite om man skulle kunna göra någon form av fackverksbalk som samtidigt används som räcke på loftet.

/Mats
 
S senmathal skrev:
Intressant då jag har liknade planer på ett loft i garaget. Undrar om det är av någon särskild anledning du har ett extra stag i W-takstolarna?

Jag har funderat lite om man skulle kunna göra någon form av fackverksbalk som samtidigt används som räcke på loftet.

/Mats
När jag förklarade principen och visade lite bilder på när bygget gjordes så verkade det som att de skulle funka enligt firman. Men att jag skulle göra en ritning för säkerhets skull.

Vet inte om det har med spännvidden och 22° lutning..

Mvh Jonas
 
Kikat med snickarna nu och har fått deras välsignelse ang ritningen. De tyckte den så bra ut och så fick jag lite tips om hur jag ska göra och lite andra grejer. Så nu ska jag samanställa lite material som kommer att gå åt så är nog beställningen nån vecka eller 2 bort.. :)

Mvh Jonas
 
Det går inte att göra två takstolar istf limträbalkarna?
En på gavelväggen och en 4 m in i garaget.
Specialdesignade/dimensionerade för att ta upp all last hängande i nederkant.
Gissar att utrymmet uppe på loftet inte är lika kritiskt som nere, och om en eller annan dm på längden är det så bör det ju vara en smal sak att isf förlänga loftet motsvarande.
Fördelen med detta är att nederdelen blir helt opåverkad.
Huruvida det blir billigare eller dyrare än limträbalkar vet jag inte.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det går inte att göra två takstolar istf limträbalkarna?
En på gavelväggen och en 4 m in i garaget.
Specialdesignade/dimensionerade för att ta upp all last hängande i nederkant.
Gissar att utrymmet uppe på loftet inte är lika kritiskt som nere, och om en eller annan dm på längden är det så bör det ju vara en smal sak att isf förlänga loftet motsvarande.
Fördelen med detta är att nederdelen blir helt opåverkad.
Huruvida det blir billigare eller dyrare än limträbalkar vet jag inte.
Det var tänkt så från allra första början, men det skulle gå på ca 100k extra enbart för loftet. Är mer än nöjd med detta sättet :)

Mvh Jonas
 
Åkt på förkylning så här sitter man och börjar fundera..
Glesen i taket. Hur långt ut mot regelverket ska man gå med det? Ska ju ha på plast och 45mm reglar utanför alla stående reglar på väggarna för att kunna dra all el i. Ska det ligga dikt an eller ska man ha lite spel mellan 45reglar och gles? Kanske spelar mindre roll..
Ska man görja glesa i mitten av taket och gå ut mot långsidorna?

Som sagt första gången.. :)

Mvh Jonas
 
  • Isoleringsmaterial i en husgrund med träreglar och ångspärr. Nybyggnation eller renovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick hem lite material förra veckan. Blir att börja på insidan nu på allvar i vinter :)
 
  • Lastbil med kran lyfter inpackad last vid hus, molnigt väder, anländer eller levererar gods.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Carolusrex
  • Laddar…
Nu har jag så smått börjat med insidan.
Jag har tagit bort de 6 hängarna till porten jag haft och ställt 4st reglar som håller porten nu på golvet. Detta för att få fritt för att få upp den mindre limträbalken ovanför porten. Frågan är nu hur jag "jackar ur" de stående reglarna för balken smidigast. Tänkte köra med lasern så jag får en rak linje att utgå ifrån. Får väl försöka få in den 30mm iaf. Ska jag fästa den med vinklar och ankarskruv?
Sen funderar jag på om det räcker att ställa limträpelarna rakt på syllen, eller om jag ska ta en extra regelbit och lägga i det "facket" som pelaren ska stå i?

Mvh Jonas
 
Ikväll ska den lilla balken upp, iaf så den finns på plats för att måttas.

Har även börjat förbereda lite inför den stora balken. Lagt en extra regelbit i facken där pelarna ska stå. Ställt en pelare bara för att visa hur jag tänker. Funkar detta eller tänker jag fel? Ska självklart våga in och skruva fast lite bitar mellan pelarna och näststående reglar i väggarna när de väl ska monteras. Likaså blir de första yttersta bjälkarna i bjälklagret skruvade längs med alla ståendes väggreglarna så allt blir låst.
 
  • Träreglar monterade på betonggolv, isolering, byggplast, skruvar, mätmarkering, oavslutat konstruktionsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är båda balkarna uppe. Den lilla ska jackas in i stående reglar ca 30mm, och sen stora ska stadgas upp lite tillfälligt tills bjälklagret ska upp.
Tycker jag måttade balkarna ganska bra :)
 
  • Garage under renovering, isolering synlig, garageport stängd, byggmaterial och verktyg spridda, stegar, plasttäckt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering i tak, blått isolerskum mellan träbjälkar, husbyggnadskonstruktion, vindsutrymme, energieffektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering och vindskyddsplattor i huskonstruktion under byggnadsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Idag fick jag lite tid över, så idag gjorde jag det sista för att få den lilla balken på plats.
Börjat isolera det sista som vi fått ta bort för att få dit balkar och pelare.
 
  • Träreglar monterade på betongvägg, konstruktion, isoleringsband, inomhusbygge, spår i betongen, verktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.