Byggahus.se
Hejsan!

Jag tänkte höra med er som byggt/bygger med Älvsbyhus hur mycket ni fått lägga på markarbeten och hur er tomt sett ut (någon pålning, sprägning etc)?

Jag har verkligen ingen aning om vad markarbeten kan kosta. Är det någon som har ett schablonvärde för en "normaltomt" (alltså utan diverse "svårigheter")?

Sen tänkte jag hör med er hur mycket man ska räkna med att betala innan bygget startar.. Alltså när tar man lånet t ex? Är det någon annan avgift som man betalar från att man skriver på tills bygget står klart?

MVH

Annika
 
Vi fick av försäljaren priset 215000 kr ; husfirman gör då allt markarbete.

Mvh / Helena
 
Vi fick betala 150" för hus samt 30" för dubbelgarage. Ingen sprängning och ingen pålning behövdes.
 
Vi betalade ungefär 80000:- och då hjälpte jag till själv oxå. Kolla runt lite bland lokala grävare så kan du spara pengar är man sen beredd att hjälpa till lite själv så kan man spara mycket pengar. Skulle aldrig betala mellan 200000:- - 300000:-, som man hör att vissa andra gör för det relativt lilla arbetet.

Man betalar väl inget innan utan man lägger upp allt på ett kreditiv sen lämnar man in fakturorna eftersom dom kommer till banken, se betalar man ju ränta på detta.

det första är väl tomten, bygglov, nybyggnadskarta m.m
senare anslutningsavgifter vatten avlopp, el tele. m.m
lite svårt att säga när alla avgifter hit och dit ska betalas, men det brukar ge sig på vägen.

Hoppas detta hjälpte dig något.

Kristoffer


 
465000 fick vi betala . Behöver jag säga att jag aldrig bygger med dom igen :(
 
Det låter dyrt anders63. Var det något som fördyrade arbetet, tex pålning, sprängning eller röjning?
 
Vi ska bygga ett älvsbyhus med vidbyggt garage i ekerö kommun. ÄH vill ha 365 000 för markarbetena. 15 000 är för mobil lyftkran.
Tomten har rätt mycket träd och sly precis där vi ska bygga (träden kommer att kapas i 3-metersbitar och läggas på av oss avsedd plats på tomten),
ÄH ska dra vårt vatten från det gamla huset som finns där,
samt koppla ihop båda husens avlopp och göra en infiltrationsanläggning, markytan ska också höjas (jämnas till) några centimetrar,
gjuten garageplatta,
parkeringsplats och grusgång vid ingång ca 30 kvm.
Om det behövs sprängas eller pålas ingår detta i priset.
Har ingen aning om et är skäligt, någon som vet? :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.