Byggahus.se
Har tittat lite på älvsbyhus och funderar över en del saker.
älvsbyhus och smålandsvillan ligger ju lite i samma prisklass, och jag undrar vad det egentligen är som skilljer dem åt med tanke på standard och så vidare.
Båda bygger med krypgrund vet jag, men smålandsvillans "lösning" skall tydligen vara bättre vad jag har hört, vad anser ni om detta?
Dessutom har jag fortfarande inte lyckats klura ut hur standarden är i ett ä-hus, vad som ingår och så vidare. När man går in på smålandvillans hemsida kan man genast kolla hur standardpaketet ser ut, vilka vitvaror som ingår, märke på dom, vilket sorts golv det är, mycket grejjer man vill veta, och det står typ ingenting på ä-hus hemsida eller deras huskatalog.
Någon som har en leveransbeskrivning av något slag som man kan få kolla i angående detta?
Sen så har man ju också hört en del klagomål på älvsbyhus, men då tänker jag som så att eftersom älvsbyhus är sveriges största husföretag så syns det mycket mer om vissa köpare är missnöjda. Sen har nog alla tillverkare problem med vissa saker, finns nog ingen som är felfri :)
 
Vet inte riktigt hur det ser ut idag men tidigare så har dom haft bosch maskin utrustning kyl frys tvättmaskin torkskåp och spis ej med häll. plastmattor i alla rum inget kakel ovan diskbänk. Sen som tillval så kan du få laminatgolv golvvärme på toa och en bit i hallen inbyggnads ugn och häll. kökluckorna är vanlig mdf skiva målad men det finns andra luckor som tillval torktumlare är åxo tillval. Sen har dom nån form av sandat yttertak som ser ut som tegel, sadeltak över entre, takkupa, gavelbalkong mm som tillval. Tar man sx modellen så ingår sadeltak och spröjsade fönster samt vattenburen värme. Ja det e vad jag minns det var ett tag sen jag hade kontakt med dom. Finns säkert nån som vet mer och som byggt ett ä-hus. Det kanske har kommit till en del ändringar sen jag pratade med dom. :)
 
Är jättenöjd med Ä-hus kontakta kontoret för en leveransbeskrivning, bättre än tvetydliga svar här. ;)
 
Vi skulle ha köpt ett Älvsbyhus, men gillade det inte alls när vi fick se det på riktigt. Kvalitén var det säkert inget fel på men allt i huset kändes verkligen superbudget. Vi gick då över och började titta på Smålandsvillan. Priserna var aningen högre, men allt var också minst ett snäpp bättre. Även om det också är ett "budgethus" hade de verkligen fått ut maximalt ur varje krona.

Att gå in i de olika husen var ungefär som att provköra en ny Trabant och en ny Volvo. Båda tar dig från punkt A till punkt B. Men att åka med den senare var en betydligt trevligare resa.
 
H
vi stod i valet och kvalet, men smålandsvillans villa västervik vann. mycket roligare än superbudget...

:D
 
En sak som kan vara värd att ta med i beräkningarna är leveranstiderna. Älvsbyhus har jag för mig inte kunde leverera förrän efter 14-15 månader, medan smålandsvillan kunde leverera på mindre än halva tiden.

Dessa siffror är tagna ur minnet så jag slänger in en brasklapp för att jag kan minnas fel på några månader.
 
Älvsbyhus enplans ca 120 m2 bygger du för ca 1 000 000 kr med tillval för 30 000.

Vad går Smålandsvillan för?
 
GA skrev:
Älvsbyhus enplans ca 120 m2 bygger du för ca 1 000 000 kr med tillval för 30 000.

Vad går Smålandsvillan för?
1 120 000 kr i grundpris för en 1-plans på 120 m2, med en del av de tillval som finns i ett älvsbyhus redan kommer man upp till 1 162 500 kr, har då laggt till disk/tvättmaskin/veranda
 
Den stora skillnaden mellan Älvsbyhus och Smålandsvillan är väl att det är standard hos Smålandsvillan med trägolv Kährs Linnea.

Sedan finns lite mer valmöjlighet bland Köksluckor hos Smålandsvillan.

Dock blir Smålandsvillan inte så billig efter man valt till disk, tvätt, tork, fönster, trappa mm.

Ett Villa Västervik skulle gå på ca 1300000 efter man "plockat" på lite.
Observera att inget garage var tillvalt i detta pris, så hur billiga är egentligen Smålandsvillan?

Mvh LoKa
 
LoKa skrev:
Den stora skillnaden mellan Älvsbyhus och Smålandsvillan är väl att det är standard hos Smålandsvillan med trägolv Kährs Linnea.

Sedan finns lite mer valmöjlighet bland Köksluckor hos Smålandsvillan.

Dock blir Smålandsvillan inte så billig efter man valt till disk, tvätt, tork, fönster, trappa mm.

Ett Villa Västervik skulle gå på ca 1300000 efter man "plockat" på lite.
Observera att inget garage var tillvalt i detta pris, så hur billiga är egentligen Smålandsvillan?

Mvh LoKa
Tror dom tänkt sig att dra in dom stora pengarna på just tillvalen, så jag anser efter lite kalkylerande att SmålandsVillan inte är så billiga som dom "ser ut" att vara.
Dom har ju gjort som så att det mesta är tillval, ok att man får trägolv men det kan man fixa rätt hyffsat pris på närmaste byggvaruhus om man ska köpa till ett helt hus.

Såg ett hus exempelvis hos ä-hus, 888 000 000 kr NF och då ingår ju som sagt diskmaskin,tvättmaskin,trappa upp till övervåningen, fönster i gavlarna och en del saker till. Då är det ju dock plastgolv överallt. Men man kan köpa många m2 trägolv/kakel/klinker osv för mellanskillnaden (412 000 kr) ;D
 
Hade personligen valt Ä-hus. Har till skilnad från TS hört grejer om Smålandsvillan... :-?
 
Vi jämförde priserna och Smålandsvillan var inte mycket dyrare även med tillval. Man får ju tänka på att standard och tilllval i smålandsvillan är betydligt bättre. Älvsbyhus kök och vitvaror hade man förmodligen inte valt om man hade kunnat välja fritt.
 
Hej!
Vet inte så himla mycket om vare sig Smålandsvillan eller Älvsbyhus, men vill bara flika in här att vi bygger med Mjöbäcksvillan och för ett enplanshus på 159,2 kvm betalar vi ca
1 078 000 och då ingår tillval som braskamin, 40 000 extra på kök (Vedum), extra utrustade badrum, takhöjd 2,60, parkettgolv, kakel, klinker, rostfritt inbyggnadsutrustning i kök, innerdörrar mm. Tycker det låter billigt i jämförelse med ex Smålandsvillan!

/Monica, bygger strax utanför Örebro!
 
Fel av mig, 1 094 000 ska det visst vara.....

/Monica!
 
Monica9 skrev:
Fel av mig, 1 094 000 ska det visst vara.....

/Monica!
Men alltså, detta kan ju bara inte vara NF? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.