Byggahus.se
tallmilan skrev:
Säger bara en sak..... Tapetserat Renstängsel!


Då kanske du kan förklara vad som menas ?
Husen är dimensionerad för att klara boverkets nivåer och inget mer.
 
Då kanske man borde fundera över Boverkets regler istället?

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Då kanske man borde fundera över Boverkets regler istället?

Kjell G
Jag håller med. Höjer de kraven sätter de press på hustillverkarna. Idag är det för lätt att lösa kraven med en effektiv frånluftvärmepump eller jord/bergvärme. Varför bara räkna med tillförd elektrisk energi när man bygger med värmepump. Man kan då fortsätta bygga "tapetserade renstängslen"
 
Vi har inte tittat så mycket på deras sida ens efter kalla fakta
 
Hej!

Jag är lite splittrad, å ena sidan kan jag förstå vad VDn menar med "de har fått vad de betalt för" men å andra sidan så ska ju inte taket läcka in!

Skulle personligen antingen projektera mitt eget hus då jag tycker mig ha kunskapen för att göra detta men annars så skulle jag försöka köpa något från de större aktörerna! tex. ncc, skanska etc.

Förjävligt utav älvsbyhus att behandla sina kunder sådär, absolut ingen yrkesstolthet eller moral! Skulle aldrig kunna tänka mig att behandla en av mina kunder på sånt sätt, skulle inte få en god nattsömn!

Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, blir så j*vla irriterad, att man kan behandla folk på det sättet och tycka sig ha rätt till råga på allt!

Det är nu man önskar att sverige skulle vara lite mer som USA där det sitter en jury med privatpersoner och får medlidande för en privatperson gentemot näringsidkare!!

Rätta mig om jag har fel men byggfelsförsäkring täcker väl sådant? eller är det något som älvsbyhus lurar på folk också? (inte så insatt i detta)

MVH!
 
Jag har ett Älvsbyhus:) TYR heter det, jättefint!
 
Byggingenjören skrev:
Hej!

Jag är lite splittrad, å ena sidan kan jag förstå vad VDn menar med "de har fått vad de betalt för" men å andra sidan så ska ju inte taket läcka in!
----
Rätta mig om jag har fel men byggfelsförsäkring täcker väl sådant? eller är det något som älvsbyhus lurar på folk också? (inte så insatt i detta)

MVH!
Det är säkert så enkelt att det är som VD:n säger. Man får räkna med att det regnar in i ett ÄH. Husen byggs så och därför är det inte något byggfel och därför gäller ingen försäkring....
 
jhenrikj skrev:
Det är säkert så enkelt att det är som VD:n säger. Man får räkna med att det regnar in i ett ÄH. Husen byggs så och därför är det inte något byggfel och därför gäller ingen försäkring....
Snålheten bedrar visheten! :) Fast jag får intrycket av att de flesta har problem med just taken efter att jag sett kalla fakta avsnittet!

Kanske köpa från älvsbyhus men dra av takmontaget på priset och ta in en fristående entreprenör som bygger taket? :rolleyes:

MVH
 
Hej Byggingenjören.
Det är inget alternativ som du kan göra.
Husföretaget ska svara upp mot Garbo och måsste kunna slutbesiktiga det stomresta huset.
Om du tänker låta en annan entreprenör bygga ett tak med en konstruktion som du bestämmer finns det ingen som tar ansvaret för detta och du erhåller ingen Garboförsäkring. Med andra ord det blir inget bygge.
Det går heller inte att lägga ett riktigt tak av råspont på ett volymbyggt hus.
Om man skulle göra dett betyder det att man stadgar upp huset , låser fast takstolarna.Det betyder att huset inte längre kan röra sig som det ät tänkt .
Volymdelarna på ett Älvsbyhus rör sig hela tiden och även taket måsste följa med i dessa rörelser.
Glöm denna idén.
 
Ritarn skrev:
Hej Byggingenjören.
Det är inget alternativ som du kan göra.
Husföretaget ska svara upp mot Garbo och måsste kunna slutbesiktiga det stomresta huset.
Om du tänker låta en annan entreprenör bygga ett tak med en konstruktion som du bestämmer finns det ingen som tar ansvaret för detta och du erhåller ingen Garboförsäkring. Med andra ord det blir inget bygge.
Det går heller inte att lägga ett riktigt tak av råspont på ett volymbyggt hus.
Om man skulle göra dett betyder det att man stadgar upp huset , låser fast takstolarna.Det betyder att huset inte längre kan röra sig som det ät tänkt .
Volymdelarna på ett Älvsbyhus rör sig hela tiden och även taket måsste följa med i dessa rörelser.
Glöm denna idén.
Så takstolarna "låses" inte av läkten och plåttaket då?

/ Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.