Hur djupa dykrör bör man ha till termometrarna i en acctank?
Finns ju lite olika längder, 50-100-200 mm på rinkabyrör.

Har funderingar på att bygga om en (eller två) varmvattenberedare (ca 200 L) till acctank och koppla till min kombipanna (vv-slinga och shunt i pannan), så kan man klara sig lite längre in på vintern innan man måste börja köra pellets :)

Tänkte koppla in mig på panntoppen och avtappningen i botten, för att göra det så enkelt som möjligt.
Sedan köra en separat pump på den slingan, eller två så man kan ändra flödet vid i/urladdning om det blir bättre, känns som att det skulle vara bäst att vända på flödet i/ur. Annars kanske hetvattnet tar sina egna vägar i tanken. Eller skulle det funka med en pump?

Ska även förbereda för en aerotemper eller liknande när jag ändå grejar, så man kan få ut lite värme i källaren om man skulle vilja. Tänkte då göra en valbar förbikoppling så man kan köra enbart aerotempern och pannan.

Vad är bäst om man skulle koppla in två tankar, parallell eller seriekoppling? Vet ju inte om man får tag på lika stora tankar.

Vad tror ni om detta, är det helt förkastligt eller genomförbart?
Jag kan inte få ner en riktig tank i källaren, har för smal dörröppning.
Framöver har jag tänkt bygga ett garage och sätta ny panna där.

Låter som mycket krångel för lite resultat. Köp ett par femhundraliters på blocket, de är inte dyra. De bär du lätt ner för en källartrapp om du har en kompis. Du ska helst ha en därför avsedd laddomat, kommer att ta enormt lång tid att få ut värme på elementen annars. Vad är det för panna?

Det är en Eryl T2 från 73, ingen höjdarpanna för ved...
Karmen ner till källaren är knappt 560 mm, går inte in så mycket där. Måste varit ett hästjobb att få ner pannan, den gamla hade de kunna skära isär :)
Sen är det lite lågt i tak också, 185 cm gissar jag på, jag kan precis gå utan att slå i huvudet med mina 179 cm, om jag inte sträcker på mig ;)

Har mejlat på lite tankar på blocket, men alla har varit för stora, även 500 liters...

Varje 200lit tank gör att du behåller värmen i kanske en extra halvtimme... Är det verkligen värt besväret?
Jag hade inte tänkt tanken under 1kbm tank.

Och Ang ursprungsfrågan, så bör dykrören sticka in helst min 50mm i själva tanken.
Så längden på termometermuffen +50mm bör du ha.

• Gilla
rca1959
  • Laddar…
Inte mer än en halvtimme? 200 liter blir väl ca 11 kWh vid delta 50 grader.
Så mycket drar nog inte kåken trots att den är byggd -46, 1 ½ plans på 77 m² :)

Över 1 m³ blir nog tufft att ladda, och ännu tuffare att få ner i källaren ;)

Du kan ha hur stor tank som helst om du har rätt laddomat. Då värms pannan upp till driftstemp först, sedan börjar resten av värmen gå över till tanken och ladda den. Men finns inte utrymmet är det svårare, om man inte platsbygger acktanken då.

Jo, precis. Har man skiktning så fyller man ju på och nyttjar det man laddat.
Men om man måste elda flera dagar i sträck för att få upp hela tanken i temp så är det nog inte så bra för en gammal kombipanna heller, vad jag läst mig till. De är inte gjorda att heldas hårt och länge.
Som sagt är största problemet plats just nu :-(

Har snabbläst lite på google, och Eryl T2 verkar inte vara totalt hopplös till vedeldning. Skaffa motdragslucka och rökgastermometer och elda på rätt sätt. Lägg in ganska fullt med ved, och tänd uppepå, som ett stearinljus. Tänder du under veden övertänder hela vedinlägget direkt och det blir tokhett i skorstenen.

Oki, jo jag tänder ovanpå när jag tänder. försöker hålla mig från att fylla över nedre kanten på vedluckan, så det får lite utrymme att brinna på, gaser och så :)
Men den har man ju en glödbädd så då brinner ju rubbet sen, något bra tips på det :)

Har insatsrör med isolering runt, så det tål lite värme, rökgastermometer har jag.
Motdragslucka har jag inte, tror att jag behöver allt drag jag kan få ;) Har bara 125 mm rör... Fick inte i större.

Angående tanken, eftersom jag har beredare och shunt i pannan så vill jag kunna ta ut varmvattnet i toppen på tanken, ska köra med laddomat 4030. Det normala är väl att man laddar från sidan upptill.
Jag tänkte att man kan ju sätta i ett grövre rör för att få ner strömningshastigheten, sen kan man ju även öppna upp det på sidorna och sätta en plåt i änden, så det inte kan fara rakt ner i tanken utan sprids i toppen.

Sen hade jag velat ha med en aerotemper i det hela.
Hade tänkt att koppla in den på laddröret från pannan innan laddomaten, tänkte ha en avstickare så man kan köra rakt förbi aerotempern normalt, och när man vill nyttja den så ändrar man flödet med ett par kranar så att allt vatten går genom aerotempern.
Då kan man ju få värme till den vid både laddning och urladdning. Man få väl ta optimal flödesriktning från pannhållet, använder den väl mestadels när man eldar.

Eller har ni någon annan idé på inkoppling?
Bäst att lufta lite tankar innan man sätter plasman i tanken :-)

Någon idé på hur man gör med in/ut i topp/botten på tanken?
Ska man göra en diffusor av något slag eller kommer det att skikta sig ändå?
Räcker kanske med en vanlig muff på R 1¼" med en bussning i, då saktar det ju ner lite. Eller går det lika bra med en R ¾" muff?

Sen tänkte jag på avluftning uppepå tanken, kan man sätta ett 22mm T-rör med avluftning uppåt, eller ska man ta en böj och sätta T-röret före böjen?
Tänket på flödet.

Skiktningen kommer att fungera ändå, det är inte många tankar av alla miljoner som finns som har några speciallösningar. Men har man tid och lust att mecka kan det finnas fördelar att hämta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.