Byggahus.se
Dags att städa...
 
  • PICT0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket bygge, Du inspirerar verkligen med ditt megaprojekt,
Jag har skummat genom tråden, men inte hittat något specifikt kring till exempel värmesystem och lösning på detta. Dela gärna med dig andra "kom ihåg" för ett sådant större projekt.

(PS. mitt mål är att uppföra ett liknande projekt fast norrut i sverige i en senare del av livet så detta är superintressant)

Mvh,
//H
 
Hej på landet!
Kul att höra att andra också satsar på lite annorlunda projekt!
Värmesystemet består av följande komponenter:
Golvvärme på samtliga plan (gjutna bjälklag)
1 x Nibe 20 kw värmepump som laddas genom ytjordvärme (3 x 400 m)
1 x 500 liters vattenvärmare
2 x aggregat för återvinning av varmluft (från ventilationen)
Det kommer även att installeras en vedpanna (om andan faller på och man vill elda lite) samt tre eldstäder i huset.

Jag lovar att sammanställa en liten kom ihåg lista när jag närmar mig slutet... Kommer även att dela med mig av några tekniska lösningar i detalj när huset är tätt...
Mvh,
 
Hej Svanholm!
Vackert hus! Gillar dem smala fönsterna i inlägg 121. Har likadana själv!
 
SvaneholmHej på landet!
Kul att höra att andra också satsar på lite annorlunda projekt!
Värmesystemet består av följande komponenter:
Golvvärme på samtliga plan (gjutna bjälklag)
1 x Nibe 20 kw värmepump som laddas genom ytjordvärme (3 x 400 m)
1 x 500 liters vattenvärmare
2 x aggregat för återvinning av varmluft (från ventilationen)
Det kommer även att installeras en vedpanna (om andan faller på och man vill elda lite) samt tre eldstäder i huset.
Ok tack för det, noterat :)

. För mitt projekt i en avlägsen framtid har funderingarna gått kring att generera egen el och konvertera till värme, tex med eget vindkraftverk eller solceller alt. annan lösning.

Jag anser dock att tekniken idag är något för svår att tillämpa och det finns allt för få kunniga inom det området, så mycket av dessa ideer föll ganska snabbt iom nuvarande projekt. Incitamenten är också för få, vilket är synd. I Tyskland känner jag flera som med ny miljöteknik (ex. solceller) säljer tillbaka el till kraftbolagen, vilket i princip avgör business-caset på mindre än ett år avseende roi.

Dessutom är det även en balansgång kring kulturbygge och ny miljöteknik.
Har du tankar på att tillämpa någon miljöteknik alternativt självförsörjning i någon form?

Väntar med spänning på "kom ihåg"-listan samt andra spännande lösningar och tips.

//H
 
Jag håller med om risken / svårigheten med att tillämpa ny, småskalig och miljövänlig teknik i Sverige. Sett ur ett miljöperspektiv är exempelvis vindkraft givetvis att föredra framför mycket annat. Mäter man ROI måste man nog upp i en skala på vindmöllan där själva huset och bygget av detta bara skulle bli fraktion av projektet...
Har några grannar som håller på med vindkraft i bolagsform och det går verkligen ingen nöd på någon av dem. :p
De värmer dock sina slott med flis...

Jag har i detta projektet använt mig av traditionella material och beprövad teknik men försöker att installera det bästa och mest effektiva som finns tillgängligt. Ingen självförsörjning denna gång...

Dock har jag valt att "go crazy" med ljud, bild IT och övervakning och integrerat allt i två system som kan kontrolleras från samtliga rum i huset. Jag kommer även att installera LED belysning i stora delar av huset och detta borde spara en hel del ström (kommer att ha mer än 200 spotlights i tak och väggar...) och totalt sätt så borde mitt CO2 footprint inte vara större än en normalstor villa, driftskostnaderna likaså.

Mvh,
 
Jag kommer även att installera LED belysning i stora delar av huset och detta borde spara en hel del ström (kommer att ha mer än 200 spotlights i tak och väggar...) och totalt sätt så borde mitt CO2 footprint inte vara större än en normalstor villa, driftskostnaderna likaså.
Det blir ju några lampor på 400+. :D Det är intressant att det ändå finns några tekniker som kan appliceras på ett enkelt sätt tex. belysningen osv. Bara att välja värmesystem är ju ett stort beslut och ingrepp i fastigheten och så dribblar man bort sig bland leverantörerna och ingen vet något om miljöteknik, bara konsumenten som kanske initialt har en vilja, tanke, önskan om sådant, men tillgängligheten missgynnar det tyvärr idag.

Lite off topic men appropå att go crazy i stor så har man i i Tokyo (iom Tokyo Plan 2000) instiftat att alla byggnader över en viss m2 yta måste plantera gräs eller växtlighet på taken :)

Mvh,
//H
 
Svaneholm: Gjorde du din tjänstgöring på Amf1? ref. din avatar
 
I slutet a 90-talet...
Själv?
 
Tack för att du delar med dig. Är det stall i ena flygeln? :)

Edit: Nevermind. Zoomade skissen. Ser trevligt ut.

Edit2: Har du tänkt att bo på gården eller kommer den att bli till salu?
 
Redigerat:
Vilket fruktansvärt fint bygge, jag skulle kunna sitta i evighet och skriva superlativ om det...

Jag hade bara en fundering kring det obefintliga taksprånget på gavlarna, jag förstår att det inte passar sig med ett jättesprång(samt att arkitekter numera skyr det som pesten).
Se till att kontrollera samtliga arbeten med inplåtningar och konstruktioner vid dessa utsatta områden, det skulle vara väldigt synd om du får in fukt med frostsprickor som följd(lita inte på arkitektens ord på detta område då de ibland kan välja form framför funktion)

I övrigt kommer jag att följa detta bygge flitigt...och som sagt ovan så blir det bara superlativ ifrån min sida!
 
Då var det dags för en liten uppdatering igen. Det börjar bli långt mellan mina inlägg, ska försöka bättra mig!
Taket börjar komma på plats och mycket av det invändiga grovarbetet är klart.

Eremiten: tanken är att vi skall bo här när huset är klart.

hempa111: du har rätt, det är viktigt att foga mellan gavelfasaderna och taket, detta görs med puts och mjukfog enligt anvisning från konstruktör. Har sett liknade konstruktioner med 10 år eller mer på nacken utan (synliga) sprickor så jag förutsätter att det går att lösa med noggrannhet och rätt metod!

Tack för era kommentarer,
Mvh
 
  • PICT0001rev1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC06082.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser fram emot att se bilderna när taket har kommit på! Jag tror verkligen att huset kommer bli helt makalöst när det är klart... Följer den här tråden med stort intresse! :)
 
Jag kollade på din reviderade planskiss och såg att det var två ekonomibyggnader och att dessa var byggda i vinkel. På dina bilder ser jag bara garaget och dessutom utan vinkel. Har du justerat ritningarna eller kommer det en byggnad till vänster om huset också? Varför har du skrotat vinkeln på ekonomibyggnaden, blev gårdsplanen för instängd eller var skälet något annat?

Kanske har du redan svarat på detta, ber om ursäkt om jag missat det i så fall.

mvh
 
Hej Salekärr,
Du har rätt, planritningen visar den färdiga lösningen men av olika skäl bygger jag huset i tre etapper och vad som visas på bilderna här är etapp 1...
Ha tålamod så kommer snart verkligheten börja likna ritningen!
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.