Byggahus.se
Planerar du att köpa en ny säng? Det finns massor av valmöjligheter och för ditt välmåendes skull är det viktigt att du hittar en som passar just dig. På så vis säkerställer du en bra nattsömn.


Du kan läsa artikeln här: Köpa ny säng - tänk på det här

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
6. Livslängd. En säng håller inte för evigt, 7år verkar vara det man ska räkna med, sen har skumgummi och resårer komprimerats och sängen börjar bli skålformad.
25års garanti gäller inte för sådant, utan är oftast begränsad till rambrott och fjäderbrott (vilket i princip aldrig sker).
 
  • Gilla
MoaB och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
6. Livslängd. En säng håller inte för evigt, 7år verkar vara det man ska räkna med, sen har skumgummi och resårer komprimerats och sängen börjar bli skålformad.
25års garanti gäller inte för sådant, utan är oftast begränsad till rambrott och fjäderbrott (vilket i princip aldrig sker).
Jag behövde utnyttja "garantin" en gång. Det visade sig att garantin var på 12 år och att de skriver av sängen med 1/12 varje år. Alltså fick jag några tolftedelar i ersättning, men bara vid köp av nya sängar från dem. Under tiden (tror det var åtta år) hade priset fördubblats mot vad jag hade betalat (på rea), så jag fick betala minst lika mycket en gång till för att utnyttja den garantin.

Det som hände var att några brädor under sängen gick rakt av, och när jag undersökte saken närmare hade brädorna stora kvisthål så hållfastheten blev usel. Undermålig kvalitet hos en av de stora svenska tillverkarna.
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag behövde utnyttja "garantin" en gång. Det visade sig att garantin var på 12 år och att de skriver av sängen med 1/12 varje år. Alltså fick jag några tolftedelar i ersättning, men bara vid köp av nya sängar från dem. Under tiden (tror det var åtta år) hade priset fördubblats mot vad jag hade betalat (på rea), så jag fick betala minst lika mycket en gång till för att utnyttja den garantin.

Det som hände var att några brädor under sängen gick rakt av, och när jag undersökte saken närmare hade brädorna stora kvisthål så hållfastheten blev usel. Undermålig kvalitet hos en av de stora svenska tillverkarna.
Själv fick jag kalla handen från EM med en 8år gammal säng, groparna är naturligt slitage.
 
Artikeln hade himla bra timing, vår ena sängbotten verkar ha gett sig och både jag och mannen får ont i ryggen av den. Andra är dock helt ok. Sängen är 5,5 år... Vilken prisnivå ska man egentligen lägga sig på? Den vi har nu kostade drygt 20 000 och är av märket Jensen modell J3.

Priset per månads användande är nog helt ok, men hur länge ska man räkna med att sängen håller? Håller en hårdare botten längre än en mjukare? Det är nämligen den som är medium som har gett upp och den fasta är fortfarande ok. Men vi sover sällan strikt på varsin sida utan ofta nära varandra och ärligt talat har nog mediumdelen fått ta mycket mer belastning under åren.
 
Vi har Carpe Diem och är väldigt nöjda med den, hela familjen. Har handlat på Sova. Tänk på att de har sjuka marginaler på sängarna, här finns läge att pruta!
 
P Pin skrev:
Jag behövde utnyttja "garantin" en gång.
- - -Det som hände var att några brädor under sängen gick rakt av, och när jag undersökte saken närmare hade brädorna stora kvisthål så hållfastheten blev usel. Undermålig kvalitet hos en av de stora svenska tillverkarna.
Det enklaste i det läget (om du nu inte ville köpa en ny säng av andra anledningar) hade väl varit att bara själv byta ut brädorna mot nya, för max en hundralapp?
 
B b8q skrev:
Det enklaste i det läget (om du nu inte ville köpa en ny säng av andra anledningar) hade väl varit att bara själv byta ut brädorna mot nya, för max en hundralapp?
Min poäng var att dels är det under all kritik att använda dåligt virke i en så dyr säng, dels att garantin inte är mycket värd.

Det var inte bara brädor som satt där för syns skull. Även själva fjädringen påverkades. Inte bara att byta ut. Om det var så enkelt kunde ju sängföretaget laga det för 100 kr och spara sin ersättning. Fast då hade de ju inte kunnat sälja en ny säng med god vinst till mig.
 
Tycker det är svårt att finna bra sänggavlar. Det är så modernt med klädsel av tyg. Ofta går tyget inte att ta av och det är ohygieniskt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv fick jag kalla handen från EM med en 8år gammal säng, groparna är naturligt slitage.
Det fick jag också, men dock bara 8 månader gammal, men gropar som om sången vore 15 år gammal.
Aldrig mer köpa en från EM för min del.
 
  • Ledsen
  • Wow
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
6. Livslängd. En säng håller inte för evigt, 7år verkar vara det man ska räkna med, sen har skumgummi och resårer komprimerats och sängen börjar bli skålformad.
25års garanti gäller inte för sådant, utan är oftast begränsad till rambrott och fjäderbrott (vilket i princip aldrig sker).
Då är det inte DUX, vilka märken diskuterar ni som gått sönder eller inte håller formen?
 
C
A AndersS skrev:
Då är det inte DUX, vilka märken diskuterar ni som gått sönder eller inte håller formen?
Apropå Dux så har jag haft två fjäderbrott på Dux och deras "livstids" garanti är samma som @Pin skriver om, de gör ett åldersavdrag. Behövde förvisso bara betala 1 200 spänn för en ny säng, men ändå... Garanti brukar betyda gratis.

P.s. nej jag väger inte 200 kg :crysmile:
 
C cpalm skrev:
Apropå Dux så har jag haft två fjäderbrott på Dux och deras "livstids" garanti är samma som @Pin skriver om, de gör ett åldersavdrag. Behövde förvisso bara betala 1 200 spänn för en ny säng, men ändå... Garanti brukar betyda gratis.

P.s. nej jag väger inte 200 kg :crysmile:
Det är DUX jag skriver om, 80 kg matchvikt här (y)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då är det inte DUX, vilka märken diskuterar ni som gått sönder eller inte håller formen?
EMs egna märke var det här, verkade som att Anders Hilding tillverkade dem.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
6. Livslängd. En säng håller inte för evigt, 7år verkar vara det man ska räkna med, sen har skumgummi och resårer komprimerats och sängen börjar bli skålformad.
25års garanti gäller inte för sådant, utan är oftast begränsad till rambrott och fjäderbrott (vilket i princip aldrig sker).

Snarare 20år om du köper svenskt traditionellt hantverk , och då lämnar du in den på fabriken så byter de all stoppning, tyg och ev slappa fjädrar och sedan har du i princip en helt ny säng igen för kanske halva priset av en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.