Byggahus.se
A
Hej,

har tidigare gjort några inlägg om vårt 70talshus i 1,5plan med elak lukt och öppen krypgrund. Uppvärmt med gammal LLVP och elradiatorer.

nu har vi stängt krypgrunden, tilläggsisolerat bottenbjälklaget, byggt ut 20m2, beställt FTX samt att vi bestämde oss förra veckan att köra på vattenburen golvvärme i 1a plan eftersom vi ändå måste byta alla spånskivor pga luktsmitta/fastlimmat orginalgolv.

Nu till frågan: kan man kombinera ovanstående 3 år gammal Nibe compact 300 VVB, golvvärme och FTX? Vad ska man ha för värmepanna, tänker LVVP men vilken typ?
 
Nej. Det är en dålig idé, kör en anpassad innedel till luft-vatten värmepumpen med integrerad varmvattentank. Försök inte snåla in en så liten summa och skapa ett specialsystem.
Exempelvis:
Luft-Vatten värmepump: Nibe F2120
Innedel värmepump: Nibe VVM 320/325
FTX: Nibe ERS 10-400

FTX kan man lika gärna köra ett externt system om man hellre vill det
 
A
Ok, vi har redan ett ftx-aggregat från Flexit så det kommer vi inte byta. Det här med golvvärme kom vi på efter att ftx’en var beställd så det är bara skönt för mig att jag inte uppenbart missat ngn fördel om man kombinerar på något sätt.

LVVP, där verkar det som många säljer ute- och innerdel som ett paket. Men vad ska man tänka på vid val?
 
Se till att få en inverterstyrd pump. Och kolla scop värdet vid kallt klimat.

Två exempel på riktigt bra pumpar:
Nibe F2120
Bosch compress 7000 i AW

Det finns fler märken som har bra pumpar, t.ex. Mitsubishi
 
A
Hej, nu har det gått en tid och renovering och återuppbyggnaden flyter på, har därför börjat läsa in mig mer och mer på värmepumpen/pannan.

Nedan är vad jag hittills snappat upp vad som generellt kan vara bra att kolla på vid val av värmepump, lägg gärna till/ta bort:

SCOP, generellt ”bra” med över 4,5, jättebra över 5,0.
Lägsta temp den kan hantera: I gbg kanske det räcker med -20graderC?
Inverterstyrd: går jämnare = bättre
250-300l VV-tank: Vi gillar långa duschar och kommer ev ha badkar senare
Garantier

saker jag inte fått riktigt kläm på:
- 3-fas eller inte? (Vi har möjlighet till det iom elradiatorer men siktar på att gå ner från 25A huvudsäkring till 16(?))
- frostskydd, avfrostning?
- separerad cirkulation eller motsatsen (vad det nu kallas?)
- spelar val av luftvärmepump/panna roll ifall vi byter ut elradiatorerna på 2a plan till golvvärme senare?

annat att tänka på?
 
-20 blir det aldrig i Göteborg så det ska räcka.
3 fas är klart att föredra

En bra inverterpump så räcker det med den integrerade tanken som brukar vara på ca 180l. Exempelvis Nibe VVM 320 ger som mest 280l 40 gradigt varmvatten från sin 180l tank.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
-20 blir det aldrig i Göteborg så det ska räcka.
3 fas är klart att föredra

En bra inverterpump så räcker det med den integrerade tanken som brukar vara på ca 180l. Exempelvis Nibe VVM 320 ger som mest 280l 40 gradigt varmvatten från sin 180l tank.
Tack Johannes!
Men hur vet jag om inverterpumpen är bra? I ditt Nibe-exempel, hur lång tid tar det att få de 280l, om den nu enbart är på 180l? Hur ska man tänka här?

måste ändå fråga; varför 3-fas? Om jag förstått det rätt har det med huvudsäkringen att göra, jag skulle som sagt gärna gå ner från 25 till något lägre, 20 eller gärna 16 (men det får undersökas närmare).
 
Du har 3 faser in i huset. Om pumpen drar 5kw så blir det: 10,8A på 2 fas och 7,3A på 3 fas. Man delar upp belastningen på 3 faser istället för två. Så du kan för värmepumpens del ha lägre huvudsäkring med 3 fas

I fallet om varmvatten så blandar man ut 180l jättevarmt med kallt vatten och får då 240l lagom varmt. Går att lägga till en extra tank i efterhand om det behövs
 
A
Ok, tack. Men när en tillverkare spec’ar tank på ex 200l, hur räknar jag då hur många liter ”lagom varmt” varmvatten jag får ut från det? Hur kom du fram till ditt 180–> 240l, temp’en spelar väl roll där?
 
180l 60 grader +60l 10 gradigt vatten blir 240l 40 grader. Det står också i produktbladet för VVM320. Med max på 9kw elpatron så går det snabbt att värma mer när det krisar. Väljer man en toppmodell från några av de erkända tillverkarna så är dom alla med bra prestanda.

Thermia har erkänt snabb varmvattenproduktion, och en iTech med Total +60 innedel får du gott om varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.