Byggahus.se
Hej! Jag och min sambo har nyss köpt ett hus där vi hade en besiktningsman som kollade hur mycket fukt det var i grunden, värdena understeg gränsvärdet (17%) i samtliga utrymmen. Vi anser dock att vi vill förebygga framtida förhöjda värden av fukt och funderar därför att sätta in nån form av ventilation i torpargrunden.

Nu till problemet, huset är som sagt byggd på en gammal torpargrund där ett äldre hus har stått nån gång i tiden och detta huset som står där idag är byggt -72. Det är lite olika grundläggningar i huset där vi även har platta på mark och nån liten krypgrund (som vi inte kommer in i, har endast kikat in i en liten inspektionslucka) samt en matkällare i torpargrundsdelen. Man kommer inte åt överallt under huset för att på sina ställen så är det inte mer än 30cm mellanrum.

Min fråga är, kan man om man gör så man kommer in i den delen där det är krypgrund och installerar nån form av avfuktare och om man tätar där grunden kan suga åt sig "friskluft" tar då avfuktaren och suger ut under hela grunden eller bara just i den delen där det är krypgrund? och vilken form av avfuktare bör jag använda?

Väldigt tacksam för svar och tips då detta är vårat första hus ! :)
 
Hej! Om du ritar upp "planlösningen" på grunden så blir det enklare att komma med tips.
 
J JSE skrev:
Hej! Om du ritar upp "planlösningen" på grunden så blir det enklare att komma med tips.
försökte skissa ihop nått så hoppas du förstår, detta är vad jag har kunnat se än så länge, kan va så att krypgrunden kan va större men det vet jag aldrig förrens jag har fixat så man kommer ner där, det röda som är markerat är ovisshet, som sagt kan va att man kan ta sig en bit till in i grunden som jag inte ser eller så är det att man inte får plats då det är max 30cm eller mindre
 
  • Skiss av husgrunden med markerade områden, röda delar visar ovisshet om utrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då blir ju såklart det första steget att ta reda på hur det ser ut i det röda utrymmet bara för att inspektera. Därefter vidta lämpliga åtgärder såsom att täcka marken med plast och installera avfuktare. Jag skulle gå på en sorptionsavfuktare typ Acetec Evodry PD. Då kan ni dra spirorör till samtliga utrymmen.

När ni ändå är nere och kryper så passa på att hänga dit en eller flera hygrometrar. Då kan ni övervaka luftfuktigheten (RF) inifrån huset. Jag använder själv en Oregon RAR503 för övervakningen av grunden.
 
J JSE skrev:
Då blir ju såklart det första steget att ta reda på hur det ser ut i det röda utrymmet bara för att inspektera. Därefter vidta lämpliga åtgärder såsom att täcka marken med plast och installera avfuktare. Jag skulle gå på en sorptionsavfuktare typ Acetec Evodry PD. Då kan ni dra spirorör till samtliga utrymmen.

När ni ändå är nere och kryper så passa på att hänga dit en eller flera hygrometrar. Då kan ni övervaka luftfuktigheten (RF) inifrån huset. Jag använder själv en Oregon RAR503 för övervakningen av grunden.
Okej tack för tipsen ! Hur fungerar en soptionsavfuktare och i vilken utsträckning tar den fukten under huset? har ju som sagt några ställen under huset som är inprincip omöjligt att komma åt för att det inte är tillräckligt med plats, tar även avfuktaren och suger ifrån dessa ställerna även om man inte kommer fram med slangarna? Har även några "ventilations" ingångar till krypgrunden/torpagrunden, ska dessa pluggas igen då om man kör med den typen av avfuktare?
 
Jag skulle rekommendera något gott att dricka och sedan läsa igenom allt som finns om krypgrunder på denna hemsida: http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm

Där finns det även massvis med information om olika typer av avfuktare och åtgärder för krypgrunder.

För att svara kort på dina frågor så ja, den kommer ta allt om du drar torrluftsutblåsen rätt. Ventilationsluckorna skall tätas. Förslagsvis med cellplast och/eller fogskum.

Även om du inte tar dig in p.g.a höjden så bör det ju gå att skicka in ett torrluftsrör till de oåtkomliga ställena.
 
J JSE skrev:
Jag skulle rekommendera något gott att dricka och sedan läsa igenom allt som finns om krypgrunder på denna hemsida: [länk]

Där finns det även massvis med information om olika typer av avfuktare och åtgärder för krypgrunder.

För att svara kort på dina frågor så ja, den kommer ta allt om du drar torrluftsutblåsen rätt. Ventilationsluckorna skall tätas. Förslagsvis med cellplast och/eller fogskum.

Även om du inte tar dig in p.g.a höjden så bör det ju gå att skicka in ett torrluftsrör till de oåtkomliga ställena.
supertack för många svar, du har redat ut lite frågetecken här ! nu har jag dock inte tillträde till huset förrens 1 september så det dröjer några månader till, ska plugga på lite :)! tack ännu en gång :) !
 
Inga bekymmer! Många blir rädda för krypgrunder p.g.a klassningen som riskkonstruktion. Jag gillar det dock. Engagerar man sig lite för att ordna miljön i grunden så är det inga problem. Det underlättar väldigt för oss att kunna dra el och VA i grunden när vi håller på att renovera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.