Byggahus.se
Köket är det kanske viktigaste rummet i hela huset och när det är dags att byta kök kan det vara svårt att välja stil och lucka. Vi har tidigare tagit reda på vilken typ av kök våra besökare föredrar, vad mäklarna uppfattar som det mest efterfrågade köket och nu har turen kommit till kökstillverkarna. Vilka kök köper vi?

Du kan läsa artikeln här: Köken vi faktiskt köper är ...
 
Så vitt alltså, det har det alltid varit
 
Polos skrev:
Så vitt alltså, det har det alltid varit
Mer eller mindre, ja :)
Det är väl för att man är osäker på vad man skall välja,
så till slut blir det något väldigt neutralt, dvs vitt.

Själv har jag vitlaserad björk, som jag tycker är väldigt trevligt.
Ljust, men nman ser träets ådring och struktur igenom lasyren.

Annars kan man göra så här, så det sticker ut lite:
Kök med röda skåpluckor, svart bänkskiva, och vita matbordsstolar samt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det verkar inte så lättsålt tyvärr :confused:
 
  • Gilla
maaagnuse
  • Laddar…
Har svensken tråkig smak & fantasilöshet? Vitt, vitt, grått, svart, WOW! NOT!
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
Vita kök och badrum är alltid tidlöst och det är lätt och få in färg på andra saker .
Jag satte ett ek kök i min första lägenhet och tröttnade ganska fort
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Blank röd passar bra i garaget ;)
 
Jonatan79 skrev:
Har svensken tråkig smak & fantasilöshet? Vitt, vitt, grått, svart, WOW! NOT!
Gick emot trenden och körde moca, men blir ju lite mörkt mindre kök. Hur som är det snyggt, får se om det uppskattas vid försäljning i framtiden (eller jag ledsnar och byter) :)
 
Johannes Carlsson skrev:
Blank röd passar bra i garaget ;)
Passar bra med tengtools verktyg då ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Broken arrow skrev:
Passar bra med tengtools verktyg då ;)
Och kan vara perfekt om man har rätt bil :cool:
Röd Ferrari Testarossa parkerad framför en butik med fälgar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(FERRARI TESTAROSSA)
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Har svensken tråkig smak & fantasilöshet? Vitt, vitt, grått, svart, WOW! NOT!
Det kan inte bero på att gemene man fortfarande har 70-talets fantasirika färgval i minnet? Folk tänker nog mer på att det ska gå att sälja även om 10 år nuförtiden.
 
Vi valde vitt när vi precis gjorde om vårat kök. Dels är vårt kök smalt och inte så stort och dels är det förbaskat mycket enklare att göra om väggar med tapeter eller målning i andra färger eller mönster än att byta ett helt kök om vi skulle tröttna på det vita. Sen är det trevligt att man har ganska stor frihet att sätta upp vad man vill på väggarna och inte behöva tänka på färgsättningen. Vi har stänkskydd i vit laminat, köksbänkar i laminat ek och ekgolv i lite varmare färg. Blev jättebra, sen vitmålade väggar och fondvägg med distinkt mönster som bryter av det hela. Vi valde lucka från Marbodal arkitekt vit.
 
KnockOnWood skrev:
Mer eller mindre, ja :)
Det är väl för att man är osäker på vad man skall välja,
så till slut blir det något väldigt neutralt, dvs vitt.

Själv har jag vitlaserad björk, som jag tycker är väldigt trevligt.
Ljust, men nman ser träets ådring och struktur igenom lasyren.

Annars kan man göra så här, så det sticker ut lite:
[bild]
Men det verkar inte så lättsålt tyvärr :confused:
Om man är färgblind så spelar det iofs ingen roll, eller hur?;)
 
Jonatan79 skrev:
Har svensken tråkig smak & fantasilöshet? Vitt, vitt, grått, svart, WOW! NOT!
Har du aldrig funderat varför 50 nyanser av grått nått sådana framgångar?
- 50 nyanser av rött, funkar inte.
- 50 nyanser av blått, lika illa.
- 50 nyanser av grönt, vill jag inte ens kommentera.
Vi kör med 50 nyanser av grått hemma, fungerar finfint! Okej, vitt och svart förekommer också....;)
 
När jag tänker på kök så räknar jag även in kakel, marerialval m.m runt om för helehetens skull. De flesta som kör vitt med vitt kakel skapar en ohärlig sjukhusfeeling :( Då hjälper det inte mycket att piffa till det med en färgglad pastaslev eller kaffebryggare eller fondtapet i matsalen. Gråa nyanser är fina, lätt att matcha med och skapar en annan känsla och hemtrevlighet. Självklart kommer de flesta inte vilja ha tillbaka 70-talets färgsättningar men trenderna/efterfrågan på stil och färg i kök håller på att ändras, sakta men säkert.
 
Jag gillar kök i trä, gärna mörka träslag, men eftersom ljusinläppet till mitt eget kök är litet så satsade jag på ett vitt kök. Större delen av köket har släta och matta vita luckor, medan högskåpen (inkl kyl/frys) är i vitbonad ask. Bänkskivorna är också i vitbokad ask, liksom golvet. Väggarna är NCS S2500-N.

Jag tycker att mitt kök har ett modernt uttryck, men om jag hade satsat på att göra lägenheten mer attraktiv vid en försäljning så hade jag förmodligen struntat i all ask och istället satt in blanka vita luckor och märka stenskivor, men nu valde jag att istället skaffa ett kök så som jag själv vill ha det.

Modernt vitt kök med luckor i vitbonad ask, synliga metallhandtag och en del av en röd köksmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nagnud och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.