Byggahus.se
Jag ska montera snörasskydd innan snön faller och tycker dessa snörasskudd som ser ut som små byglar är listiga. Tillverkas av Forshedaverken och säljs från och med september i år av Steriks.se.

Det tråkiga är att jag just räknade ut att jag behöver 414st (och då lägger jag bara på delar av taket) och med ett pris från K-ruta på 17kr/st blir det rätt många riksdaler.

Detta avser förvisso cirka 22m skyddat tak, men ändå......

Någon som hittat ett bättre ställe att köpa på än Kruta?
 
MathiasS - har du monterat byglarna? Blev det bra?

Har fått en offert på mer traditionellt rasskydd, och jämfört med det verkar ju byglarna NOMO-byglarna vara rena rea-priset...

Min enda spaning är att jag ser en risk för att löv och annat kringblåsande skräp lätt fastnar i byglarna - kan det stämma?

Vad gäller inköpsställen verkar ju St:Eriks ha en hel rad olika återförsäljare - men det kanske bara är Krauta som tar hem just dessa...
 
Nix, jag fick lite ågren över att köpa böjd ståltråd för 7 lök så jag har dragit mig lite för att fixa detta. Tristare än att köpa betong för pengarna.

Jag tror man behöver ringa runt lite och se om det går att kapa några kronor på priset, jag utgår från att 17sek motsvarar listpris - Krutan jag pratade med hade inte sålt detta förut. Om du ringer runt lite och hittar bättre priser får du gärna säga till och blir priset bättre av att du lägger till mina 400 byglar så kan jag handla på samma ställe.

Jag vet inte säkert men jag tror inte att löv etc fastnar. Mina taksteg är avsevärt större och bredare men inte ens där samlas några löv permanent.
 
Att byglarna "bara" fästs i bärläkten (pannorna) borde väl inte vara någon omöjligt då det är vanligt med tak som enbart har board eller duk som undertak och sedan bärläkt på takstolarna, i de fallen så finns det ju inget annat än bärläkt att fästa snörasskydd eller annan taksäkerhet i.
 
Jag har Nomo (de små ståltrådsbyglarna) på taket sedan, hm,få se nu, två år på mitt mycket branta tak Funkat bra hittills. Inga löv verkar samlas på taket, snön (och taket!) ligger kvar där den ska trots minst en mycket snörik vinter.
 
Jag satte NOMO på garagetaket som är 37 grader. NOMO rekommenderade inte att köra med dom små byglarna på så brant tak men jag testade ändå. Det funka bra i vinter snön rasa aldrig ner. Dom översta byglarna har böjt sig liteframåt. Nöjd än så länge. Grymt snabbt att Montera och dom syns Knappt
 
Jag har också monterat ett par hundra byglar nu, men tyvärr kom det aldrig några mängder snö efter montaget så jag får vänta till nästa år och se om det funkar....
 
..hur menar du nu.?. Har det inte rasat ner någon snö under vintern så fungerar dom ju.
 
Tänkte inte på det....
 
MathiasS - snart får du testa byglarna på riktigt! :)
Fick du något bättre pris?
bygghemma.se har dem för 16 kr, men eftersom jag behöver över 500 st så är det tal om ca 10 000, vilket känns en aning besvärligt. Det borde kunna gå att få ett bra paketpris någonstans, kan man tycka.

edit: Hittade dem för 14 kr st
http://www.wramstra.se/nomo-snorasskydd/770-0
 
Redigerat:
Ja, snart blir det test får vi hoppas. Men det är inte förrän på våren som snön brukar glida av...... Det blev iaf så att jag köpte bågar av privatpersoner som fått över, i två omgångar, så nu är taket iprincip skyddat.
 
Nu kan jag återkoppla från en första vinter.....

1. Löv etc har inte fastnat på byglarna.
2. Dom syns inte på ett störande sätt från gatan.
3. På grannarnas hus har snön trillat av i omgångar när det varit mildväder följt av kyla. Så har icke hänt hos mig. Snön ligger kvar och framförallt, isen jag brukar ha närmast takpannorna ligger också kvar, inte ens småbitar trillar ner.

Jag är helt nöjd och ser det huvudsakliga problemet med dessa byglar vara priset per bygel. Jag har köpt samtliga byglar beggat (oanvända) till helt rimligt pris, men nypriset är inte roligt.
 
  • Gilla
thewolf och 2 till
  • Laddar…
Passar då på att också utvärdera.

Fungerar jättebra även för mig, de syns i princip inte alls mot det svarta taket. Alltså, folk ser det inte om man inte berättar för dem att snörasskyddet finns där.

Det var ju däremot ett visst pyssel att lägga ut mina 1200 st (600 på var sida), men eftersom det gjordes i samband med att allt tegel lades ut så blev det nog inte allt för mycket extrajobb.

Priset per st är ju ganska högt, producenten har säkert bra marginal, men jag upplevde inte då, när arbetet gjordes i höstas, att det var dyrare än att montera annat snörasskydd.

Produkten rekommenderas, helt klart, ingen snö har glidit av taket.
2015-02-17 08.17.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis sådär ser det ut hos mig också - det kommer inte ens något från den sista pannan.

Priset är väldigt tydligt satt sådant att det är lite lite billigare än traditionella skydd och sedan säljer man på att det är mycket enklare att montera.
 
  • Gilla
RSn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.