Byggahus.se
hej jag har köpt ett sånt i grafitfrå men har dock inte lagt in det ännu. Jag tycker att det är snyggt och väldigt praktiskt. Vi vill inte ha klinker i köket (pga att det är för hårt och för att vi ville undvika att lägga in golvvärme) och då anser iaf jag att det är ett väldigt bra alternativ. Riktig Klinker ger säkert något lyxigare känsla när man går på det, men rent utseendemässigt tycker jag att det är väldigt likt ett riktigt klinkergolv.......
 
Hej har lagt ett Alloc laminatklinkers i hallen blev mycket bra. Lättlagt, täta skarvar,ser verkligen ut som riktigt klinkers. Nedfrästa fogar som känns när man går på det. Gav 300:- kvm. /jojje
 
vi ska lägga det i början på maj. vi ska ha det i köket, det kommer att flyta ihop med golvet i vardagsrummet i en öppen planlösning där en köksö skiljer kök från vardagsrum. Kommer inte ihåg vad det var för fabrikat på golvet men det kosta ca 170:-/m2 fast vi köpte det för ca 100;-/m2. Jag återkommer med bilder om det inte är för sent för dig då...
 
Vi kommer lägga in sånt i vårt kök samt hall då vi känner flera som redan gjort det med bra resultat. Lätt har det varit att lägga golven också. Dom som vi känner har köpt sina golv på byggmax.se
 
Jojjeblom, var köpte du ditt Allocgolv med nerfrästa fogar? Har du någon bild på det att visa?
Stefan
 
Har lagt Alloc grafitgrå klinkerlaminat i vår hall. Snyggt, enkelt och "lurar" de flesta. Har för mig att det stod något om Aqua Guard som skulle göra fogarna tåligare mot fukt på golvpaketen när vi la in golvet för ca 1 år sedan. Men tyvärr upptäckte min sambo "uppvikta" hörn på golvet tidigare idag. Man måste nog vara mera nogrann/snabb med att torka upp fukt än vi varit...
 
Hejduk..tig skrev:
Fördelarna då? Jag har funderat på att det inte borde bli så kallt som äkta klinker kan bli om man ej installerar elslinga för komfortvärme. Och så det här att det inte bygger så mycket i höjd, kommer att hamna på samma höjd som den anslutande parketten.
Samma fördelar får du om du väljer en plastmatta som imiterar klinker. Jag vet att dom är inte så eftertraktade men fungerar utmärkt i fuktig miljö ;). Ta inte det biligaste så får du mycket slitstark yta också :)
gaia
 
i mitt förra hus lade vi in laminat golv som såg ut som klinkers i grafitgrå mönstrad.Den var inte slät så den var inte halkig och blev inte randig av golvtrasan heller.
Det var ruggigt snyggt. Många trodde det var riktig klinkers och var tvungen att känna med handen på golvet. ;D Det kostade 298kr/kvm. Men det kan vara lite billigare idag. Det var färdigt med foam och lättlagt. Köpte det på Beijers.
 
Bl.a. Bauhaus har en tub som heter Klick-guard, kan vara bra att använda på skarvarna för att täta i t.ex. hallen om man har ett golv som inte har helt täta skarvar
 
Pergo har ett golv som heter Modern Tiles. Det är stora laminat plattor i olika färger...ser inte ut som klinkers eftersom dom saknar fogarna.

Blir ett riktigt snyggt schackmönster om man vill blanda olika färger el hålla sig till en...

Vi ska lägga in Glaze beige i vår hall o kök...lite struktur på ytan så det inte blir fula linjer när man torkar. Ska vara riktigt bra mot fukt!!!

;)
 
Hej!
Har just lagt in 30kvm "klinkerslaminat" flytande i kök och hall.
Byggmax produkt som jag just nu inte minns namnet på.

Jag tycker verkligen att golver är supersnyggt!
MEN...super besviken på skarvar (kortsida) Dom håller inte ihop riktigt och har på flera ställen fått kännbara skarvar.
Skarven är konstruerad så att man lägger i skarven och slår uppifrån. Det är alltså inte en "lock" skarv som man skjuter ihop.

Byggmax och deras leverantör skyller hela problemet på att mitt golv kanske inte är helt slätt (platta på mark, tillsynes slät). och där golvet sviktar håller inte skarven.

Må hända att dom har rätt (har inte rivigt upp golvet och kikat), men faktum är att jag tidigare haft ett långt mycket billigare laminat golv (med klassiskt lockfunktion) på samma yta. och detta golvhöll i hop snyggt !

Vad jag vill säga är att jag tror byggmax variant ställer mycket högre krav på underlaget.

Slagtåligheten verkar också vara sämre än på det gamla lågbudget laminatet.

Men snyggt är det!
 
Simpsson skrev:
Hej!
Har just lagt in 30kvm "klinkerslaminat" flytande i kök och hall.
Byggmax produkt som jag just nu inte minns namnet på.

Jag tycker verkligen att golver är supersnyggt!
MEN...super besviken på skarvar (kortsida) Dom håller inte ihop riktigt och har på flera ställen fått kännbara skarvar.
Skarven är konstruerad så att man lägger i skarven och slår uppifrån. Det är alltså inte en "lock" skarv som man skjuter ihop.

Byggmax och deras leverantör skyller hela problemet på att mitt golv kanske inte är helt slätt (platta på mark, tillsynes slät). och där golvet sviktar håller inte skarven.

Må hända att dom har rätt (har inte rivigt upp golvet och kikat), men faktum är att jag tidigare haft ett långt mycket billigare laminat golv (med klassiskt lockfunktion) på samma yta. och detta golvhöll i hop snyggt !

Vad jag vill säga är att jag tror byggmax variant ställer mycket högre krav på underlaget.

Slagtåligheten verkar också vara sämre än på det gamla lågbudget laminatet.

Men snyggt är det!
Lägger just samma klinkerlaminat från Byggmax. OCH exakt samma problem med skarvarna på kortsidorna. Jag har dock ett tillräckligt plant golv då jag har jämnat ut det med flytspackel och ingen stans är det större ojämnhet än 3mm per meter enligt DIN 18202 (http://www.baumarkt.de/b_markt/fr_info/toleranzen.htm#4). Så FETVARNING för att köpa klinkerslaminatgolvet från Byggmax. Det är ju ändå ett mellanprisgolv så man kan förvänta sig bättre price/performance. Annars är Byggmax varor helt OK men klinkerslaminatgolver är tyvärr skit.

För er som ändå vill envisas med att köpa just detta laminat kan jag säga att jag löste problemet genom att limma kortändsskarvarna med trälim och satte varje limmad skarv  under press (t.ex med en bytta vatten) tills det hade torkat.
 
Hej! Min erfarenhet av "trä"laminat är att det är kallt är det samma sak med klinkerlaminat?
/Ebina
 
Ebina skrev:
Hej! Min erfarenhet av "trä"laminat är att det är kallt är det samma sak med klinkerlaminat?
/Ebina
Laminat är en MDF kärna (finmald träspån) som ovanpå det har ett foto av trä/klinker/vadmannukanhittapå, ovanpå fotot sitter det ett skyddslager som är genomskinligt. Om du upplever trälaminatet som kallt kommer du nog att uppleva klinkerslaminatet som kallt också då det endast är fotot under det genomskinliga lagret som skiljer dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.