Byggahus.se
Här diskuterar vi våra bolåneräntor.

Tråden började med att vi postade våra räntor och jag sammanställde räntorna manuellt i en lista men nu har vi skapat en databas där vi kan se alla våra räntor. Fördelen med detta är att vi nu själva kan uppdatera våra räntor allteftersom våra räntevillkor förändras.

https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor
 
Redigerat:
  • Gilla
Haba_tsutt och 3 till
  • Laddar…
3-månader:
1) 3,7% 2) förfaller 2012-05-02 3) Nordea 4) 3 mkr 5) Anders73
 
3 Månader
1) 3,68% 2) förfaller 2012-04-28 3) SEB 4) 1,5M 5) MathiasS
 
3,55% 3-mån Swedbank 29 feb, tomtlån
2,75% rörligt Swedbank gammalt lån, fick inte samma villkor när jag köpte tomten....
 
Skrev om ett lån i går. Fick 3,4% på 3 år (SEB) Lånet är på ca 330kkr.
 
3,56% Handelsbanken förfaller feb 2015 lån 2 Mkr. Tecknat 29 jan 2012
 
Lån 200 000:- Swedbank 3-mån. Ränta 4,350% Förfaller 28/2-12 :S
 
lån 125000 3.55% 1 års bindning ffdag 20120801
lån 100000 3.85% 3 månaders
båda shb
 
4,14 % 3-mån SHB lån 1,5 Mkr.
 
2 år:
1) 3,70% 2) förfaller 2014-01-05 3) Swedbank 4) 1,1 mkr 5) vilden :(

Lite otur att behöva förhandla precis innan jul när räntan var som högst...
 
Micofido skrev:
Lån 200 000:- Swedbank 3-mån. Ränta 4,350% Förfaller 28/2-12 :S
och i mars har Swedbank aviserat 4,45% . Räntor gäller för gamla trogna kunder. Nya kunder kan säkert förhandla sej till lägre ....
gaia
 
Räntan är beroende av belåningsgrad/inkomst/övrigt sparande och dessutom generell betalningsförmåga så räntejämförelsen lika relevant som att läsa bankernas listpriser.
Utgå istället från SEBs hemsida. Som enda bank redovisar de sin upplåningskostnad, och man kan utgå från att de andra storbankerna har liknande kostnader. Ovanpå den får du betala en marginal för att täcka risken (att du blir av med jobbet / att marknadspriserna sjunker etc).

Då räntekurvan är just nu inverterad, och jag skulle därför inte rekommendera att bara ha 3-mån. Dela upp lånet i olika löptider, med vikt på 2-3 åringar (billigast idag), men ha en spridning för att inte hamna i ett dåligt läge då löptiden går ut.

Väl mött.
 
inkastad skrev:
Räntan är beroende av belåningsgrad/inkomst/övrigt sparande och dessutom generell betalningsförmåga så räntejämförelsen lika relevant som att läsa bankernas listpriser.
Utgå istället från SEBs hemsida. Som enda bank redovisar de sin upplåningskostnad, och man kan utgå från att de andra storbankerna har liknande kostnader. Ovanpå den får du betala en marginal för att täcka risken (att du blir av med jobbet / att marknadspriserna sjunker etc).

Då räntekurvan är just nu inverterad, och jag skulle därför inte rekommendera att bara ha 3-mån. Dela upp lånet i olika löptider, med vikt på 2-3 åringar (billigast idag), men ha en spridning för att inte hamna i ett dåligt läge då löptiden går ut.

Väl mött.
inkastad, jag håller inte med dig i något du skriver.

1) En jämförelse av verkliga räntor måste väl ända vara mer intressant än en jämförelse av bankerna listpriser.

2) Att SEBs påslag på sina egna satta upplåningskostnader täcker risken för att du blir av med jobbet eller att marknadspriserna sjunker stämmer väl inte heller.

3) Att dela upp lånet på olika löptider är väl även det en felaktig rekommendation eftersom det gör det svårare för dig att byta bank.

I mina öron låter det som om du gör reklam för SEB.
 
KattisN skrev:
4,14 % 3-mån SHB lån 1,5 Mkr.
KattisN, tala också gärna om vilken dag ditt bolån förfaller.
 
Per Eskilsson skrev:
inkastad, jag håller inte med dig i något du skriver.

1) En jämförelse av verkliga räntor måste väl ända vara mer intressant än en jämförelse av bankerna listpriser.
2) Att SEBs påslag på sina egna satta upplåningskostnader täcker risken för att du blir av med jobbet eller att marknadspriserna sjunker stämmer väl inte heller.
3) Att dela upp lånet på olika löptider är väl även det en felaktig rekommendation eftersom det gör det svårare för dig att byta bank.

I mina öron låter det som om du gör reklam för SEB.
1. Jag är övertygad om att den personliga situationen påverkar räntan till en stor grad. Du får gärna motbevisa - men kom då med argument istället för att bara säga att jag har fel.
2. Jag ersätter gärna namnet SEB med en annan bank.. Kan du bara berätta för mig vilken annan bank som visar upplåningskostnad? Personligen tycker jag att det är bra information - oberoende av vilken bank jag slutligen väljer. Gör inte reklam, har ingen anledning att göra reklam.
3. Visst är det svårare att byta bank med fasta löptider - men i nuvarande u-formade räntekurva så är det billigare med 2-3 åringar än med den korta. Självklart passar det inte alla - men om priset är en faktor så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.