Byggahus.se
_ap_ skrev:
Varför är det så att det alltid rekomenderas berg/jord värme när TS skriver att han är ute efter en pellets lösning?

Tror ni det är de bästa alternativet i ALLA hus?
För att pellets kostar 2500 kr / 832 kg just nu. Det är liksom inte supersmart att välja det när det finns billigare uppvärmningsalternativ. I alla fall inte investera i en ny pelletsanläggning för 100 000 när pellets kostar 65-75 öre / kWh.

Värmupump funkar i ALLA hus.

Hus med fuktproblem ska dräneras, inte torkas ur med en pelletspanna.
Hus med taskig självdragsventilation ska byggas om till F eller FTX. Självdragsventilation är som utedass.

.
 
Redigerat:
johanpelle skrev:
Innan riktiga vinterkylan sätter in får man billigare värme från pumpen än från pellets.
En luft/vatten värmepump av fabrikat Nibe, CTC, IVT Thermia, Daikin, Sanyo levererar alltid billigare värme än pellets.
Det är billigare ända tills de stänger av sig vid -15 alternativt -20, såpass bra är de idag. (eller snarare, såpass dyr är pelletsen idag)
 
Det som gör att jag tänkt fortsätta med någon form av eldning är för att hålla muren varm. Dels för murens skull, och dels för att hålla självdraget igång bra. Därför gillar jag förslaget med pelletspanna kompletterad med värmepump. Och så en kamin på det.
 
_ap_
Räknat rakt / kW ser det ju ut som att pumparna vinner, men det betyder ju inte att alla måste köra pump bara därför.
Skillnaden i verkligheten är max 10-20öre/kW.

I ett hus som förbrukar 50000kW vilken storlek på pump rekomenderar ni då samt hur många hål?

Att sätta en "liten" pump och kort slang bara för tappvatten låter ju hel knasigt.

Sen tycker jag det är lite konstigt att vi ska förbjuda vanliga glödlampor för att dom förbrukar för mycke el och sen uppmanar folk att installera värmepumpar som mig veterligen drivs av el.
Det är ju inte så att sveriges totala el förbrukning kommer sjunka.

Sett under hela livet man lever kan jag nästa slå vad att vi alla här kommer ha ungefär samma uppvärmnings kostnad/kvm och anläggning, och om nu någon kommer undan 10öre billigare så blir man inte miljonär bara därför.
Att värma ett hus kostar.
 
Jon_h, var i Skåne?

Bergvärme kan du i princip glömma i hela Skåne (finns ingen vettig berggrund att borra ner i), men har du tur så bor du någonstans med rikligt med grundvatten 40-80m ner.

Installationskostnaden för Grundvattenvärme är riktigt dyr (som bergvärme men man måste borra 2 hål) men driftskostnade med rätt utrustning är lägre än alla andra typer av markvärmepumpar eftersom grundvattnet kan hålla +10-12 grader (verklig COP på 3,5-4 på årsbasis helt möjlig). Totalt kan det gå på 150-200.000kr, men med 50.000kWh/år är den investeringen lätt betald på 10 år.

Nere i Limhamn/Malmö finns ett företag som tillverkar BRA GVV-värmepumpar (dvs de jobbar direkt mot grundvattnet, de flesta andra tar en vanlig bergvärmepump och sen ett mellansteg mellan brine & grundvatten, och då tappar man en hel del i COP).
http://www.qvantum.se/

Vad gäller pellets... glöm det, det är alldeles för dyrt och lär inte gå ner i prisheller. Skaffa hellre vedpanna/kökspanna/kamin för att hålla murstocken varm. I Skåne finns det rikligt med lövved som är betydligt bättre att elda med än gran o tall. Du kan köpa den huggen och kluven för 300kr/m3 (under 40öre/kWh)
 
Det här huset ligger i Genarp.

Och nej, bergvärme känns inte som ett alternativ, även om berggrunden skulle vara lämplig. Mest för att jag vill ha flera energikällor för att framtidssäkra, och då är det för stor kostnad.

Grundvattenvärme kan tydligen vara riktigt billigt att installera, om man inte behöver borra för det. På vissa ställen kan det räcka med att man driver ner två spetsar, vad jag förstått.

Just nu lutar det åt en Luft/Vattenpump på kanske 15 kW, som stöttas av en vattenmantlad kamin som får jobba mot en ackumulatortank. Jag har kikat runt lite på de där kaminerna, och hittat ett par som verkar riktigt prisvärda. Drygt 20 000 för en effekt på 12-13 kW (varav 8-10 till vattnet). Och utbudet verkar faktiskt vara ganska stort.

Och så är jag också lite småsugen på ett par solpaneler. Har man ändå tanken, och man får bidrag, så betalar de av sig ganska snabbt, vad jag kan se.
 
jon_h skrev:
Grundvattenvärme kan tydligen vara riktigt billigt att installera, om man inte behöver borra för det. På vissa ställen kan det räcka med att man driver ner två spetsar, vad jag förstått.
??
Ja, det gäller i vart fall inte i Genarp. Det ligger nära alnarpsströmmen (en underjordisk flod). Det positiva är att det finns massor med grundvatten, det negativa är att det ligger relativt djupt.

I vilket fall tycker du bör utreda GVV alternativet lite djupare innan du bestämmer dig för något annat. Ta kontakt tex med klimakom i Hörja för en offert.
Sen kan du jämföra det med andra alternativ inkl driftskostnad på 10 eller 20år och se vad du tycker passar er bäst.


Och så är jag också lite småsugen på ett par solpaneler. Har man ändå tanken, och man får bidrag, så betalar de av sig ganska snabbt, vad jag kan se.
sfinx.se har nog bäst erbjudande i kWh/kr i Sverige och deras paneler utan reflektorer passar bra i blåsiga Skåne.
 
Det där med grundvattenvärme kollade jag på vad det gällde en annan kåk vi spekulerade på, i Veberöd. Där fanns det rikligt med vatten bara genom att driva en spets 10-12 meter ner. Med det är å andra sidan vid foten av Romeleåsen, så det är ju inte så konstigt..

Ska kika på det lite närmare, och även kolla upp solpanelerna du nämner. Tack för tipsen.
 
jon_h skrev:
Just nu lutar det åt en Luft/Vattenpump på kanske 15 kW, som stöttas av en vattenmantlad kamin som får jobba mot en ackumulatortank. Jag har kikat runt lite på de där kaminerna, och hittat ett par som verkar riktigt prisvärda. Drygt 20 000 för en effekt på 12-13 kW (varav 8-10 till vattnet). Och utbudet verkar faktiskt vara ganska stort.

Och så är jag också lite småsugen på ett par solpaneler. Har man ändå tanken, och man får bidrag, så betalar de av sig ganska snabbt, vad jag kan se.
Du bör nog räkna ut hur många m3 ved som ska eldas innan du är nere på ett kWh-pris lika lågt som direktel. Med installation och tank blir det dyra kWh om man inte eldar mycket. Sen är frågan vad verkningsgraden är på en sån kamin, livslängd, hur lätt är den att sota mm.

När du räknar pay-off på solpaneler bör du använda kWh-priset som värmepumpen ger, den har bäst verkningsgrad den tiden som solen kan ge något bidrag...
 
Good points. Eldningen kommer ske ändå, dels för trivseln och dels för att hålla murstocken igång. Jag gillar också tanken på att kunna klara uppvärmning och varmvatten hyfsat med ved vid driftstörning eller strömavbrott, vilket ger ett mervärde med vattenmantlad istället för vanlig kamin. Jag har räknat på att kunna plocka runt 7000 kWh ur kaminen, vilket kanske kan ge en besparing på runt 4-5000 om året genom att avlasta värmepumpen generellt och ersätta elpatron vid spetstillskott. Låter det rimligt?

Men solpanelernas payoff måste naturligtvis räknas mot kWh-kostnaden för värmepumpen, helt rätt. Och den kalkylen ser inte lysande ut.
 
Nä, solpaneler är nästan enbart intressant ur miljöperspektiv eller ren lathet (vill inte elda ved/pellets sommartid). Rent ekonomiskt sett är det ännu inte ett bra val (även om sfinx med bidrag och vinterrea börjar vara riktigt nära)
 
Som vanligt när det talas om solfångare och pellets så kommer alltid argumenten om att VP är billigast i alla lägen, att solfångare går inte att räkna hem samt att pellets blir bara dyrare och dyrare.

Visst så kanske det är just nu. Men det är aldrig någon som tar med i sina VP kalkyler att elkostnaden kanske är det dubbla inom en tio års period vilket man nog borde räkna på om man nu skall ta med de "negativa" hos de andra uppvärmningsalternativen samt kunna jämföra "lite mer rättvist".

Sedan kommer naturligtvis pelletspriset att gå upp mer om nu elen gör detta.

Det enda som i det långa loppet vinner på detta är solfångarna. De kostar en del i anskaffning men sedan är det inte mycket samt att de har en lång livslängd. Till skillnad mot VP och pelletsbrännare.
 
Sant. Men som jag känner efter att ha läst på lite mer nu så kanske det skulle kunna vara vettigt att vänta med solfångarinstallationen en fem-tio år. Dels för att elpriset antagligen är högre, så att man får en rimlig payback, och dels för att tekniken sannolikt är bättre och/eller solfångarna billigare.
 
Ser inte direkt kopplingen mellan pelletspris och elpris. Pelletsbristen sägs ju bero på spånbrist. Kommer småhusindustrin igång ordentligt igen så borde det finnas mer spån.
Kommer däremot industrin igång ordentligt så blir det högre elförbrukning och högre elpriser.
Visst kan man säga att hus ska dräneras och inte torkas ut med pellets.Men ska man bila bort hela källargolvet, schakta ur och fylla upp med 60 cm kapillärbrytande material och sedan gjuta om golvet kan det bli riktigt dyrt för att få nöjet att köra med billig el under några år. Nu klarar man sig förstås oftast med en enklare dränering.

Jordvärme är intressant. Men vad kan det kosta att ha en grävmaskin som åker runt och gör 160-200 meter dike för jordvärmeslangen. Låter svindyrt att betala 600-800 kr timmen för ett sånt jobb?
 
Hänger inte med riktigt på hur du menar "dräneras och inte torkas ut med pellets"? Varför skulle man behöva bryta upp källargolvet och allt det där bara för att man inte kör med pellets?
Förresten, går det inte åt en slant el för att göra pelletsen, alltså har inte elpriset en viss påverkan på tillverkningskostnaderna också? Fast den kanske är försumbar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.