Byggahus.se
IVT ska börja sälja Comfortzone, i ett första skede till hustillverkare: http://www.comfortzone.se/pressrelese.htm

Så är ni sugna på en comfortzone istället för en IVT 490 som ofta ingår i nybyggen så är det ju läge att pressa säljaren på uppgifter om detta, det tänker i alla fall vi göra ;-)
 
Puffar lite och frågar om någon därute ännu blivit erbjuden denna maskin i samband med sitt husbygge? Vi väntar ännu på besked från Götenehus om de kan sälja den till oss med huset eller om vi måste välja bort IVT 490´n och betala 20% för den fast vi inte vill ha den...
 
Man får bara installera Comfort zone i nybyggda hus från 1januari 2010 enligt boverkets nya regler de andra uppfyller ej kraven på energieffektivitet om jag förstått det rätt.
Gamla hus får ha skit fortfarande mycket märkligt.
Man kan undra värför IVT köper in denna i sortimentet ...Fundera på ni som inte vet!!
 
Vi har nu fått pris uppgift på Comfortzone och det slutar på 85 700 kr, tydligen har husföretaget ännu inte förhandlat några rabatter med IVT så det är väl ett ganska oprutat pris då. Ingår gör hela ventilationssystemet och intrimning. Det kanske är svårt att få något bättre pris hos någon annan? På nätet finns enbart pumpen att köpa för 65000 kr och hos USV kostar den 74500 kr, men jag vet ännu inte om något mer än pumpen ingår där. (Vid avdrag av IVT490 som ingår så får vi betala 20% på den i alla fall vilket gör att priset måste ner rätt mycket innan det ska löna sig...)

För nybyggen som bygganmälan lämnas in efter 1 jan -10 så gäller de nya energieffektivitetsreglerna. Att avtalet tillkommit mellan IVT och Comfortzone beror väl helt sonika på att IVT själva inte har någon frånluftsvärmepump med den effektiviteten att erbjuda. Deras egna alternativ är ju berg- eller jordvärmepumpar och i alla fall bergvärme blir ju rejält dyrare.
 
kommer ni verkligen att klara BBR-kraven med en Comfortzone?
 
Vi tror det, men vi behöver egentligen inte klara de nya kraven eftersom vi redan lämnat in bygganmälan. Vi hade klarat dagens krav (BBR2006) med IVT490, men genom att byta till en Comfortzone sänker vi förbrukningen med ca 7000 kWh/år. den extra kosten betalar sig relativt snabbt (om vi räknat rätt ;-) )

(vi räknade ut att IVT´n skulle gå på elpatronen 71% av tiden, vilket inte känns så bra...)
 
Redigerat:
Har du några uppgifter om husets värme och ventilationsförluster?

Vintern i Jämtland kan vara ganska torr, varför du bör ta med det i dina beräkningar. Kom även ihåg att räkna med avfrostningarna på CZ.
 
GbSabo skrev:
Gamla hus får ha skit fortfarande mycket märkligt.
Varför är det märkligt? Jag tycker det är lätt att förstå.
 
Plexus skrev:
Har du några uppgifter om husets värme och ventilationsförluster?

Vintern i Jämtland kan vara ganska torr, varför du bör ta med det i dina beräkningar. Kom även ihåg att räkna med avfrostningarna på CZ.
Kan du förklara dig lite närmare vad du menar?
 
Alltså vi har ju en energiberäkning på huset från tillverkaren, utifrån att huset ska ligga här vid Storsjön.
 
TorOdd skrev:
Kan du förklara dig lite närmare vad du menar?

CZ räknar med 0,7 kW effekt från fuktutfällningen, som i sin tur behöver 35% RH vid +20°.

När tilluften är kall så finns inte den mängden fukt i tilluften, och så långe inte fukt tillförs (dusch, matlagning osv) så kan man heller inte räkna med 0,7 kW från fuktutfällningen.

Avfrostningarna suger energi ur huset och kompressorn står under tiden still. Sker avfrosning en gång i timmen i 12 minuter, så tillför en CZ 5 kW med 4 kWh/h. Faller det även bort energi från fuktutfällningen, så minskar det ytterlgare.
 
Den relativa luftfuktigheten är trots allt ganska konstant under året. Blir det extremt torrt, 10-15% RF, får man andra problem som torra luftrör, trägolv som spricker etc.
Om luftfuktigheten är låg så får man inte like mycket effekt från fuktutfällning. Det är sant. Men, det krävs även mindre energi att värma "torr" luft, det blir inte lika mycket is på förångaren = kortare avfrostningar och 5 kW uteffekt räknas på en avluftstemp på -15C som numera går att köra ner till -20 så tror jag att torr luft inte är ett så stort problem. Det är inget som jag har märkt i varje fall. Möjligtvis sjunker avluften några grader extra för att kompensera mindre fuktutfällning.
 
Maba skrev:
Den relativa luftfuktigheten är trots allt ganska konstant under året.
.
Njae, det är inte riktigt sant. Har huset ett normenligt vetilationsflöde, så blir det väldigt låg RF i huset. Om vi räknar med 35% RF som CZ ger exempel på, så behöver det tillföras 7,5 kg fukt per dygn som kompletterar fukten från uteluften vid 100% RF och -10°.

Blir det extremt torrt, 10-15% RF, får man andra problem som torra luftrör, trägolv som spricker etc.
Om luftfuktigheten är låg så får man inte like mycket effekt från fuktutfällning. Det är sant. Men, det krävs även mindre energi att värma "torr" luft,
Men det kostar samma mängd energi för att värme fuktigt varmvatten.

det blir inte lika mycket is på förångaren = kortare avfrostningar och 5 kW uteffekt räknas på en avluftstemp på -15C som numera går att köra ner till -20 så tror jag att torr luft inte är ett så stort problem. Det är inget som jag har märkt i varje fall. Möjligtvis sjunker avluften några grader extra för att kompensera mindre fuktutfällning.
Några grader extra ger inte många watt. Suger du ner tempen på förångaren, så blir naturligtvis avfrostningarna längre d.v.s. det tar längre tid att värma ködmediet, förångaren och is.
 
Plexus skrev:
Avfrostningarna suger energi ur huset och kompressorn står under tiden still. Sker avfrosning en gång i timmen i 12 minuter, så tillför en CZ 5 kW med 4 kWh/h.
CE50 kan ge mer än 5 kW när kompressorn går. När Comfortzone anger 5 kW så är det ett medelvärde som inkluderar avfrostning.
Större delen av frånluftens energi tas tillvara även när kompressorn står still. Energin används då för att smälta isen på förångaren. Under den tiden tillförs inte huset någon energi, man får alltså "betala tillbaka" den extra energi man fick ut när isen bildades.

Den relativa fuktigheten påverkar effekten, men man bör inte ha lägre RH än ca 20% i sin bostad. Vid 20% RH sjunker effekten från fuktutfällning till ca hälften i Comfortzones exempel, dvs den sjunker med ca 350W.

/Hasse
 
Redigerat:
Jag tänkte bara tala om att man inte behöver gå den långa omvägen via IVT för att köpa en CZ till huset, iaf inte om man väljer att bygga med BraHus eller Sävsjö Trähus som sedan 2008 har med CZ som en del av deras sortiment.

Jag är fö mycket nöjd med min CZ CE50. Knappa 8000kWh första året på 160 kvm uppvärmd yta i två plan med golvvärme och 3-5 badkarsbad/vecka året om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.