Byggahus.se
Vi har bestämt oss för kakel ovanför spisen/runt fläkten men att istället gå på tapet + glas ovan resten av köksbänken.

Det är förstås inga konstigheter att få glas tillskuret så att det passar och att sätta någon form av list i ovankant, men jag är lite fundersam hur man får skivan att sitta bra i underkant.

Det finns säkert ett gäng här som har gjort på det här viset, hur har ni satt fast glaset i underkant så att det inte "glappar ut"?

Räcker det med en genomskinlig fog där nere för att den ska sitta tillräckligt bra? Vill förstås kunna ta loss glaset och byta tapet när som helst vi känner för det så det ska inte vara en permanent fastsättning.

Det bästa hade varit att ha ett fräst spår i bänkskivan så att man trär ned skivan, viker upp den, lägger in listen ovan och sätter dit någon form av knapp/spärr/skruv som håller överkanten på plats. Men då det är en granitskiva så blir det inget fräsa av nedtill.

Tips på hur man får till det på ett bra sätt? Sitter det tillräckligt med en liten genomskinlig fog?
 
Ja det lär räcka med silikonfog. Helst ska tapeten sitta direkt på glaset annars blir det inte snyggt på de ställen där glaset och tapeten inte ligger emot varandra. Så det gör det ju lite krångligare än att bara byta hursomhelst.
 
Tänkte inte på det - hur sätter man fast tapeten på glaset???
 
Vi har tapet med glas framför. Det svåraste momentet var att se till att båda väggarna blev helt plana. Vi satte upp renoveringgips, som vi sedan tapetserade på. Glasmästaren upp glasskivorna. De ligger i en aluminiumlist i botten och två skruvar upptill. Vi satte en tunn tätlist upptill i den 2mm stora glipan mellan glaskanten och överskåp, bara för att unvika att skräp eller damm letade sig in mellan glas och tapet.
 
Jag satte in glasskivor (härdat glas, 6mm måttbeställda från glasmästare) med hjälp av silikon, distansbrickor och möbelvinklar.
Först spacklade jag väggen ganska noga, limmade upp tapeten som man brukar. Sen ställde jag glasskivorna en i taget på 4mm distanser på bänkskivan. Där uppe skruvade jag dit dom minsta vinkeljärnen jag hittade, så att glaset inte kunde tippa utåt medans silikonet härdade.

Efter det lade jag en fog överallt där jag kunde, förutom där distanserna och vinklarna satt förstås. Och efter ett dygn tog jag bort järnen och distanserna och fyllde i luckorna. Blev hur bra som helst! Ska tillägga att jag inte har glaset dikt mot väggen och det ser inte alls konstigt ut som många påstår.
Mina 2 cent :)
 
Är det någon som har provat med en skiva frostat glas och lysdiodsbelysning ovanifrån? Är sugen på det, men har inte sett några bra exempel.
 
Va har ni fått för pris på ett ungefär, gällande härdat glas?
glasmästaren här i Alingsås tycks va svindyr.
Han tyckte inte att vi skulle köra på härdat, utan vanligt 6mm och de ska han ha 700kr/kvm.
Har hittat härdat för samma pris, dock inte i Alingsås, utan Uddevalla.
Funderar på var priserna ligger ungefär.
 
Hej, någon här som har satt up en glas skiva bakom gashällen? Har en kombinerad gas och el häll. Håller glaset för värmen från gaslågan?
 
Ericc
hugonet skrev:
Är det någon som har provat med en skiva frostat glas och lysdiodsbelysning ovanifrån? Är sugen på det, men har inte sett några bra exempel.
Poggenpohl har ett bra system.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.