Byggahus.se
Hej!
Vårt badrum är under renovering. När vi tittade idag har de börjat sätta upp plattor. VI ser att det ovanför plattorna (dit de ej hunnit sätta upp några ännu) finns en tun blå hinna. I hörnet av väggarna finns ett tunnt blått "band som löper längst med hörnet. Det är dock väldigt tunnt skikt. Är detta ok? Eller vad finns det för krav på tätskikt när det är betongvägg?

//Tussen
 
Man får ju förutsätta att en hantverkare följer gängse regler (även om motsatsen bevisats i detta forum mer än en gång). Den tunna hinnan är ett rollat tätskikt som är den vanligaste tätskiktslösningen. Hörnen är förstärkta med remsor eller särskilda hörn som sedan rollats över.

Fast hur tunn är hinnan egentligen? Är det transparent? Man rollar ju normalt två varv flödigt så det låter ju konstigt.
 
T
Med din beskrivning så verkar det bara som dur har det första tätskiktet, vilket är genomskinligt. Finns i olika kulörer, rosa, grönt, blått beroende på vilken tillverkare det är. Sedan över dettta ska en gummiliknande massa som kan vara gul eller grå m.m.

Du kan inte ta en bild eller två? Lite försent förresten, annars kan du ju fråga plattsättarna!
 
Betong är inte känsligt för fukt som trä och gips.
Därför är kraven mycket lägre för ett badrum med betong som bakomliggande skikt.

Vanliga tunna rollade tätskikt är fortfarande godkända för betong, lättbetong, leca, tegel, mm. mm.
Har du en remsa i hörnskarvar som är väldigt tunn låter det som ett traditionellt tätskikt som var godkänt för trä och gips till häromåret men fortfarande är det för icke fuktkänsliga material.

Mvh
 
Tack för alla svar! Lagret känns mycket tunnt. Jag känner fortfarande väggens skrovlighet när jag känner på den. Jag bifogar en bild.

//Tussen
 
  • augusti 192.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Du kan vara lugn då det ser OK ut på din bild och att man känner väggen skrovlighet är normalt.

Länge sedan jag såg en plattsättare som använder kryss, nuförtiden är det fogsnöre eller att man hänger plattorna på frihand.

Är det månne tro polacker som gör ditt badrum då dom gillar kakelkryss, dom använder det till och med på golvet : )
 
Ja, det såg onekligen väldigt tunt ut. Man skulle kunna tro att det bara är primer, men frågan är varför man då skulle göra sig besväret att sätta remsor i hörnen. Nej, någon slags tätskikt är det nog trots allt men frågan är vilket?
 
somelvis skrev:
Betong är inte känsligt för fukt som trä och gips.
Därför är kraven mycket lägre för ett badrum med betong som bakomliggande skikt.

Vanliga tunna rollade tätskikt är fortfarande godkända för betong, lättbetong, leca, tegel, mm. mm.
Var framgår detta ur regelverket ?
 
Kombinationen av att det är väldigt tunnt och att de använder kakelkryss är ju lite oroande. Kakelkryss har jag aldrig hört talas om ngn. yrkesverksam plattsättare använder.
 
hempularen skrev:
Kombinationen av att det är väldigt tunnt och att de använder kakelkryss är ju lite oroande. Kakelkryss har jag aldrig hört talas om ngn. yrkesverksam plattsättare använder.
Kan ju bara instämma med att kombinationen inte är speciellt proffsig :confused:
 
Rollat tätskikt på betong är tunt, har gjort det själv i vårt källarbadrum, illturkos skulle jag kalla färgen j-a tur man skulle ha kakel utanpå :) Som sagt tunt är det och väggen känns igenom om den är skrovlig. Däremot var det ingen tvekan om att det var ett tätskikt, man kunde inte se igenom det och det var inte så att jag vart orolig för hur det skulle hålla emot fukt, remsor i hörnen var det också enl instruktionen. Frågan är om din oro beror på okunskap eller på att det är bara är rollat en gång? Varför inte fråga hantverkaren?? Dom hantverkare som jobbat åt mej har alltid svarat på frågor och förklarat vad dom gjort och varför när jag undrat.
Jag är ju amatör-hempulare men förstår inte heller användningen av kakelkryss?? har man en gång använt snöre finns ingen som helst anledning att peta med kakelkryss, små ytor sätter man på frihand, har aldrig sett ett proffs använda såna men har iofs aldrig jobbat "ihop" med utländska firmor :)
 
Nu tycker jag att ni är taskiga! Kryss är jättebra att ha som distanser när man ska slå trall:rolleyes:
men det var väl inte det ni syftade på....
"byggare":p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.