Byggahus.se
Innan vi bestämde oss för att bygga nytt så ville vi inte heller ha pool. Vi var på en visning där ägarna var så stolta för sin pool men blev lätt högröda i ansiktet då vi sa att pool var en nackdel för oss.
Vi valde dock att bygga nytt och ingen pool kommer att installeras då det känns som om det mest är nyhetens behag och att man tröttnar efter ett par år.
 
  • Gilla
Qwirk och 3 till
  • Laddar…
Sista semesterveckan, ungarna har just gått upp till sina rum, solen gick ner för en timme sedan, lätt brus från havet, fåglar som flyger ut över havet under kvällshimlen.
Fixat o donat hela dan, sitter med ett glas vin och tittar över den upplysta poolen.
Håret droppar fortfarande efter den 20min långa badstunden i det 29gradiga vattnet.

Öppnar laptopen o slår upp ByggaHus forumet och läser om att pool är skit o man tröttnar efter nyhetens behag.:D

Uppenbarligen har dessa stackare aldrig upplevt det jag upplever just NU.

Skål på er alla poolare

ps.. jag fick lägga 30sek på att dra över solfolien för natten....jobbigt phuuu
 
  • Gilla
  • Haha
Mr Wiktig och 13 till
  • Laddar…
Milkshaken
ja vi har "Bara" 48kbm ,s pool.... som jag skrev tidigare så är uppvärmningen den minimala kostnaden... och vi är helt nöjda med den svalkande temperaturen... Pumpen drar 650w under belastning.... och då bara 12 timmar om dygnet.... Förstår inte vad det är som kostar hos folk....och vad som är jobbigt... Vi har så mycket nöjen kring vår pool,,, alla som kommer har med badkläder, för dom tycker det är skönt att få svalka sig i en ren frisk pool... och just svalka sig.... Vi håller gång med bollar, vi simmar längder... 25LX 8m = 200 m.... Finns hur mycket som helst... Man får så mycket utbyte av den, så vi ångrar absolut inte att vi köpte ett hus med pool för 3 år sen.... Tvärtom så planerar vi inför säsongerna,, vi ser vad vi kan göra bättre på vårat pooldäck, (Runt 60kvm) växter, möblemang mm....
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 1 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Sista semesterveckan, ungarna har just gått upp till sina rum, solen gick ner för en timme sedan, lätt brus från havet, fåglar som flyger ut över havet under kvällshimlen.
Fixat o donat hela dan, sitter med ett glas vin och tittar över den upplysta poolen.
Håret droppar fortfarande efter den 20min långa badstunden i det 29gradiga vattnet.

Öppnar laptopen o slår upp ByggaHus forumet och läser om att pool är skit o man tröttnar efter nyhetens behag.:D

Uppenbarligen har dessa stackare aldrig upplevt det jag upplever just NU.

Skål på er alla poolare

ps.. jag fick lägga 30sek på att dra över solfolien för natten....jobbigt phuuu
20 minuter.....Intressant och veta är hur många timmar/år poolen kan användas njutbart på detta sättet som du beskriver? 20 minuter är inte speciellt länge..! Tro mig, "stackars jag" är inte intresserad av att ha en pool i trädgården för att njuta en sen kväll med ett glas vin i handen. Vinet njuter jag av utan att behöva vara blöt i håret och förmodligen småfrysa framåt kvällstimmarna.... Men, smaken är ju som baken......det vore rätt tråkigt om alla tyckte likadant;)
 
  • Gilla
JMG och 1 till
  • Laddar…
nyttanvändarnamn skrev:
20 minuter.....Intressant och veta är hur många timmar/år poolen kan användas njutbart på detta sättet som du beskriver?


det vore rätt tråkigt om alla tyckte likadant;)
Vi har uppskattat att vi använder poolen och poolområdet c:a 12-1500 mantimmar per år. Drift o räntekostnader ligger på c:a 12-15000 per år.
(Vi är 6 i familjen och vi lever absolut inte för poolen, den är en del av vardagen och inte ett måste).

Ställ gärna dessa 15k för ett 6-pers hushåll och se hur mycket nöje man får.

Helt rätt är det tur att vissa gillar husvagnen o andra glanar på Allsång på skansen.
Tur att vi alla är olika.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 1 till
  • Laddar…
Milkshaken
Håller med Nimaj... Det hela är ju helat vad man vill satsa sina pengar på... Underskattat för vissa kan vara överskattat för andra... Tycket det var lite "Luddigt" av Luddet att skriva denna tråden... "Fyllegrej" kanske...:)
Vad gäller det som Luddet skrev om att Bilar måste repareras eller bytas.... Tja, köp Kvalitet istället, det kostar mindre i slutändan, själv kör jag en kvalitetsbil som är både billig att köra och äga.... Lexus is that shit....
Visst har en Kirbymaskin för renhållningen inomhus, och satsar bara på kvalitetsmaskiner till garaget numera... Trött på gammalt skräp....
 
  • Gilla
Baathen och 6 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Vi har uppskattat att vi använder poolen och poolområdet c:a 12-1500 mantimmar per år. Drift o räntekostnader ligger på c:a 12-15000 per år.
(Vi är 6 i familjen och vi lever absolut inte för poolen, den är en del av vardagen och inte ett måste).

Ställ gärna dessa 15k för ett 6-pers hushåll och se hur mycket nöje man får.

Helt rätt är det tur att vissa gillar husvagnen o andra glanar på Allsång på skansen.
Tur att vi alla är olika.
Badar ni verkligen i snitt 40 minuter per dag 365 dagar om året per person?
Jag vet inte var pengarna kommer in i diskussionen när du citerar mitt inlägg. Avsaknaden på intresse av en pool har definitivt inte något att göra med pengar. Det är bara så att vi varken är intresserade av pool, husvagn eller allsång!
MEN tur att ni gillar det för då är det som du skriver, mycket nöje till hela familjen till en super låg kostnad.
 
  • Gilla
patrik-b
  • Laddar…
Poolen är igång maj-mitten sept.
Ungarna drar upp snittet mycket
Själv blir det mera poolside än i poolen.
 
  • Gilla
Honken21
  • Laddar…
Det var inte min mening att frammana så upprörda känslor. Eftersom några inlägg riktar sig mot mig personligen och inte sakfrågan: Avundsjuk, sosseanti, psykoanalytiker, kräks över pooler, full så drar jag mig tillbaka från den här debatten.

Jag ber om ursäkt om jag har sårat någon.
 
  • Gilla
MiWi och 2 till
  • Laddar…
Milkshaken
Nej Luddet, det är såna här trådar som gör allt intressant, och jag tror inte att någon tar illa upp, utan tvärtom tycker att det är bra med lite olika vinklingar på saker och ting... Sånt behövs på byggahus....

vad gäller Kirbyn som Hek skrev om...
ja tyvärr så säljs den under fel former... Dessa säljare gör allt för att sälja en maskin, om dom så ska sova över hos en så gör dom det för att få sälja....
Kirbyn dras ned i smutsen pga detta...
Vidare kan sägas att det är riktigt bra kvalitet, och det finns reservdelar till den i många år framåt... Själv har jag köpt in kol och en fläkt ... för att ha när dom blir slitna.... Allt slits på en maskin/dammsugare/pool eller vad du vill... Men grejen är att det är bra att det finns maskiner som inte är slit o släng, utan man kan laga upp om det behövs... Kan du det med en Volta???
 
  • Gilla
Anders.N
  • Laddar…
Hehe.
Jo, vår pool har 10 år på nacken och det börjar bli dags för lite service inför nästa säsong. Något litet läckage på sugsidan som gör att det dras med luft.
En sak har jag lärt mig här i livet. Ju fler prylar man äger desto mer tid går åt till underhåll. Kvalitet kan bespara en mycket tid men i andra vågskålen är pengar som inte är en outsinlig resurs... ;)

BTW: Valde själv att installera centraldammsugare. Har inte ångrat det. Förenklat underhåll, reservdelar finns, och skadar inredningen mindre än att dra runt en klumpig dammsugare. Den var kul att installera också ;)
 
Milkshaken
hehe... och du tror att du får rent av en centraldammsugare?? :):):) Rofl....

Visst är det bekvämt med nåt som inte hörs så mycket... Men som sagt... Gör det rent på djupet? Ska vi ta en match med dom?? :)
Ja jag har oxå intstallerat en centraldammsugare,(Åt en beställare som vi byggde åt) 3 dosor i väggen och ca, 14 meter till uttaget längst bort... Kan lova dig att det inte var nåt vidare sug där, trots att det lilla som kom in i slangen åkte ut i naturen..... vad händer när du har kört lite makaroner, och annat av fett kommet, typ kroppshud, svettfläckar du inte ser mm mm... Hur ser det ut ... och framförallt, hur luktar det i rören då? Bakterier?

Som jag skrev tidigare så lönar sig kvalitet i längden.... Du kan inte räkna det på några få år utan se det till det långa perspektivet...

vad gäller pengar så är det just vad man vill lägga dessa på... En del dom röker, eller dricker bort pengar,, en del dom semestrar , en del dom handlar otroliga mängder mat för pengarna dom får in... Ja men låt var o en göra det, men dom ska sen inte klaga på att saker är dyrt.... Själv röker jag 20 cig om dagen... (50 Spänn) och dricker öl var o varannan dag,, men jag klagar inte på att kvaliteten kostar.... Ty, jag vet att jag får igen det i slutändan ändå ...
 
Fördelen med centraldammsugare är väl framförallt att den inte släpper tillbaks dammpartiklar i bostaden?

Om man installerar poolen inomhus eller inglasat så kan man undvika löven. Och isolerar man underdelen så minskar värmekostnaden ;)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.