Byggahus.se
Hejsan!

Medans jag va borta igår så skulle sambon plugga i kabeln till bärbara datorn i ett uttag i köket. När hon gjorde det så försvann belysningen och strömmen från 3 st uttag i köket.

Ingen propp har gått och när jag tog multimetern och mätte i ett uttag så fick jag inte nått utslag mellan fas och nolla. Däremot mellan nolla och jord och jord och fas. Hur kan det blir så att jag mätte 232 volt mellan jord och nollan utan att vi rört nått? Det känns som om nått brunnit i väggen. Elcentralen sitter nästan rakt under ett tuttag i källaren. Öppnade och kollade i centralen men kunde inte se att nån kabel eller nått annat va löst.

Vadan detta fenomen?`
 
Troligen glapp i nollan... kolla i uttaget

FLKR
 
Bara för nyfikenhetens skull. Jag förstår inte hur det kan bli 230volt mellan nollan och jorden då. Blir inte tex perkulatorn livsfarlig då? Är lite nollställd här. Men jag ska kolla uttaget först. Det kan väl vara vilket uttag somhelt i kedjan som problemet sitter i?
 
Har du spänning både mellan fas-jord och mellan jord-nolla så bör du definitivt inte använda uttaget mer och ringa en elektriker snarast :)
 
Men visst är det jorden som blivit strömförande!? Har det brunnit av nått röret ner till elcentralen tro?
 
Om du får avbrott i nollan då kan den få samma potential som fasen om någon lampa eller annan förbrukning är inkopplad mellan fas nolla efter den punkten där ditt avbrott finns.
Det är inte farligt för dig som person, utöver den brandfara glappkontakt alltid kan innebära.
det är kanske inte helt fel att ringa elektrikern
Glappkontakten kan finnas varsomhelst i installation, men det är nära till hands att tro det finns i uttaget som användes då det hände.
Annars får ni kolla upp vilken väg matningen är dragen...glappet ligger troligen i första punketen där du har problem...eller sista punkten där du inte har problem.
FLKR
 
Redigerat:
Man kan ju få 230V induktivt mellan jord och nolla också, en ofarlig spänning (för det mesta?!) men spänningsprovaren ger utslag som vanlig 230.


Sen kan det vara en huvudsäkring som gått också, hade själv mycket märkliga fenomen i samband med det i min galma lägenhet. När man slog på spisfläkten så slocknade lampan i hallen, flera såna grejer var det.
Det är ju inte alltid man ser att en säkring gått, utan man måste ta ut den och pilla på färgplutten (lossar den så var säkringen paj) eller ohm mäta.
 
Det kan inte induceras ström mellan jord och nolla i ett uttag!
Däremot ska det finnas en potential mellan 230V mellan fas och jord annars är det något fel i anläggningen. Även mellan fas och "verklig" jord typ dikbänk eller vattenradiator.
Det kan aldrig bli 230V mellan noll och jord. De har samma potential dvs. 0V
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
spinout skrev:
Det kan inte induceras ström mellan jord och nolla i ett uttag!
Däremot ska det finnas en potential mellan 230V mellan fas och jord annars är det något fel i anläggningen. Även mellan fas och "verklig" jord typ dikbänk eller vattenradiator.
Det kan aldrig bli 230V mellan noll och jord. De har samma potential dvs. 0V
Förklara då hur jag mäter upp 230V mellan jord och en lös nolltråd, när jag lägger nollan på nollskenan så händer ingenting, ingen kortis alltså. Inte heller löser Jfb ut.
Inte heller rör det sig om en spänningsprovare för 29:90 på Biltema, utan en Fluke modell riktig.
 
danne Inte så konstigt ifall du har en förbrukare ansluten så går spänningen rätt genom den därför får du samma potential på nolla som på+ fasen ifall du inte kopplat nolla på skena.

jopen vilken spänning får du mellan fas och nolla då?
 
Hejsan igen! Har inte hunnit åtgärda problemet utan kylen står mitt i köket på golvet med skarvsladd och fläkten går på skarvsladd också. :)

Det va några dagar sen jag mätte men jag tror att det stod noll på multimetern.
(mellan fas och nolla)
 
spinout skrev:
Det kan inte induceras ström mellan jord och nolla i ett uttag!
Däremot ska det finnas en potential mellan 230V mellan fas och jord annars är det något fel i anläggningen. Även mellan fas och "verklig" jord typ dikbänk eller vattenradiator.
Det kan aldrig bli 230V mellan noll och jord. De har samma potential dvs. 0V
Skilj på induktion och kapacitiv koppling. Skilj på ström och spänning. Induktion kan det bara bli om det blir ett magnetfält runt ledningen och det blir det bara när det går ström i den. Kapacitiv koppling till en parallell ledare som inte är inkopplad blir det ofta och man kan då mäta en viss spänning beroende på hur stor den kapacitiva kopplingen är. Energiöverföringen är dock så låg att vid minsta belastning försvinner potentialskillnaden.

I TS fall har sannolikt nollan lossnat och spänningspotentialen som han mäter upp mellan fas-jord och nolla-jord beror antingen på att det finns en förbrukare inkopplad nånstans efter avbrottet på nollan eller att han har en kraftig kapacitiv koppling mellan nolla och fas (mindre troligt).

Det är dock riktigt att i ett fungerande system så är det ingen spänning mellan skyddsjord och nolla. Ja, nån volt kan det diffa pga ledningsförluster i en belastad nolla.
 
Om det finns en trefasmatad apparat i anläggningen och en huvudsäkring går kan ban få "backspänning" i nollan. Då kan du få 230V mellan nolla och jord.
 
...kan MAN få ska det vara. :)
 
Fleskatoren skrev:
Om det finns en trefasmatad apparat i anläggningen och en huvudsäkring går kan ban få "backspänning" i nollan. Då kan du få 230V mellan nolla och jord.
Just idag är jag lite trött (småbarnsförälder), så du får nog förklara detta för mig. Hur får du en potentialskillnad mellan nolla och jord om en huvudsäkring går (förutsatt att JFB inte har brutit allpoligt)?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.