Byggahus.se
Efterlyser lite bilder på spröjsade 14x13-fönster. Vill byta ut våra gamla 50-tals fönster (två-lufts utan spröjs) men har lite svårt att bestämma hur vi vill ha det.

Huset är byggt 1910 och vi vill ha spröjsade fönster som går i lite äldre stil men har lite svårt att få till en snygg spröjsning i det formatet. Någon som har några tips? Gärna bilder!
 
Känns ju instinktivt som om 1:0-spröjs blir bäst, d.v.s. ett horisontellt spröjs per båge. Alternativt 1:0 + 1:0 på övre delen av bågen.
Har du bilder på huset?
 
Jag tycker inte proportionerna blir bra med 1:0-spröjs, fönstren är för breda. Vi har t.o.m. funderat på 3-lufts fönster för att ändra proportionerna men det kan bli lite väl smala fönster.

Har inga bilder nu men är jättetacksam om det är någon annan som har inspirationsbilder.
 
Lövet75 skrev:
Jag tycker inte proportionerna blir bra med 1:0-spröjs, fönstren är för breda. Vi har t.o.m. funderat på 3-lufts fönster för att ändra proportionerna men det kan bli lite väl smala fönster.

Har inga bilder nu men är jättetacksam om det är någon annan som har inspirationsbilder.
Miss av mig. 14x13 är naturligtvis bredare än högt och då är det helt rätt som du säger.
 
Jag har fönster med storlek 14x13 i mitt hus från -39. Det är två fönster i varje, delade på mitten vertikalt. Så ett vertikalt spröjs är naturligt på denna storlek!
 
Du menar en horisontell spröjs va? Har du några bilder på hur det ser ut? Sitter spröjsen på övre delen av fönstret eller mitt i?
 
Nej, vertikalt. I mitten. Rita upp på papper så ser du proportionerna!
 
Tror jag förstår hur du menar, du har ett 1-lufts fönster som delas vertikalt med en spröjs? Proportionerna blir ungefär som mina två-luftsfönster (sidohängda) utan spröjs.

Det jag efterlyser är inspirationsbilder på 14x13-fönster (2- eller 3-lufts) med spröjs!
 
Jag hittade den här: http://www.blocket.se/vi/19859663.htm?ca=11_s - en sån spöjsindelning kanske skulle kunna funka?

Hur såg det ut i orginal? Finns det gamla bilder eller ritningar (kommunen brukar ha om inte annat)? Om fönstren hade en annan dimensiontidigare kan det vara idé att byta tillbaka för att få rätt proportioner.
 
Jag har funderat på den spröjsningen och tejpat för att se proportioner men det är svårt att få en riktig uppfattning om det ändå. Skulle därför gärna vilja se bilder på 14x13-fönster med den spröjsningen.

Tror det är ett originalfönster jag hittat i en lada, det är smalare och högre (ca 12x16) med en fast tjockare horisontell spröjs på övre delen av fönstret. Men det känns inte aktuellt att byta till de proportionerna då det skulle innebära lite större ingrepp och omtapetseringar mm.
 
Här ser du ett 3-lufts 14 x 12 med 1:0-spröjs:
 
  • hus_sv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.