Byggahus.se
Hej, jag funderade på enklaste sätt vi kan komplettera det värmesystem som vi redan har. Vi har ett nybyggt hus med frånluftsvärmepump som ger ganska låg uppvärmningskostnad, men jag undrar om man kan komplettera med en sån där värmepump typ Panasonic som tar värme från uteluften och blåser in i huset, de har ju hög verkningsgrad (upp till 5ggr) ?

Är det någon som har gjort på det viset ? hur har det fungerat ?

Kan man strypa den vanliga tillförseln av kall luft (så fungerar det idag)och ersätta med den varma luften från en extra uteluftsvärmepump?

Kostnaden verkar ju inte vara så hög jämfört med många andra alternativ.

Låter detta vettigt ?

Funderar också på Solarventis luftsolfångare men de har väl inte så hög verkningsgrad när man väl behöver.

Tacksam för svar.
:)
 
Nybyggare08 skrev:
Hej, jag funderade på enklaste sätt vi kan komplettera det värmesystem som vi redan har. Vi har ett nybyggt hus med frånluftsvärmepump som ger ganska låg uppvärmningskostnad, men jag undrar om man kan komplettera med en sån där värmepump typ Panasonic som tar värme från uteluften och blåser in i huset, de har ju hög verkningsgrad (upp till 5ggr) ?
Det är bara någon vits med detta om din frånluftvärmepump inte räcker till,
dvs när den använder eltillskott. Hur mycket eltillskott har ni?

Nybyggare08 skrev:
Kan man strypa den vanliga tillförseln av kall luft (så fungerar det idag)och ersätta med den varma luften från en extra uteluftsvärmepump?
Nej, det går inte. En luft/luft-värmepump tar inte luften utifrån, bara värmen.
Ditt ventilationssystem ska alltså inte ändras.


Nybyggare08 skrev:
Låter detta vettigt ?
Ju lägre uppvärmningskostnad ni har, desto mindre vits att fundera på en sådan lösning. Hur många kWh kommer ni att förbruka per år?

/Hasse
 
Hej,

Tack för det snabba svaret.
Vi hade en total elförbrukning på 18000kwh (2008 års förbrukning)
Vi flyttade in i december 2007 och huset är på 147m2 + vidbyggt garage på 38m2
(Enplans, Älvsbyhus).
Vi har satt in en braskamin i efterhand som vi började använda i november 2008, men det blir mest mys-eldning, eller någon gång i veckan den är igång.

Jag vet inte exakt hur mycket elpatronen går in och kör tillskott men man ser ju att den går igång då och då med de inställningar på automatik som vi har nu.

Jag tror att man kunde ersätta lite iallafall och om man kunde spara 1000 kwh per år så betalar sig en sån extra pump ganska fort om den kostar runt 6000kr i inköp.

Vad tror du om Solarventi ? det jag hittat på nätet verkar vara att den kunde göra nytta i torpargrunden iallafall, där har vi en avfuktare stående nu och den tar ju också ström, så den kunde kanske ersättas.
 
Nybyggare08 skrev:
Vi hade en total elförbrukning på 18000kwh (2008 års förbrukning)
.............
Jag tror att man kunde ersätta lite iallafall och om man kunde spara 1000 kwh per år så betalar sig en sån extra pump ganska fort om den kostar runt 6000kr i inköp.
Det låter väl inte orimligt att ni kan spara 1000 kWh om året med en luft-luft VP,
men det gäller att ni har ett bra ställe att placera innedelen, som inte är ljudlös.
Man bör nog ha den i hallen.

Ni borde kanske undersöka alternativet att skaffa en enkel luft/vatten VP och koppla ihop
med ert värmesystem. Det är en dyrare lösning, men besparingen blir troligen högre
och det finns även andra fördelar: ljudlöst inomhus, inget problem att sprida värmen i huset, inga filterbyten, ingen dammsugning av innedel etc.
Priserna börjar en bit ovanför 20 000:-

Solarventi vet jag inget om.

/Hasse
 
Vilken Panasonic fläkt menar du för 6000kr? Ska den inte installeras också?
 
En luft luft som ger 5ggr?

Mvh
 
Hej, detta hittade jag på nätet, just denna kostar mer än 6000kr och du har rätt i att den inte monteras av sig själv, men den kan ge 5ggr tillbaks under gynnsamma förhållanden.


"Panasonic Nordic luftvärmepump HE9GKE & HE12GKE

Luftvärmepump som har stil, finess och kraft i en och samma maskin - det är därför HE-serien även kallas "Flagship". Med denna luftvärmepump har ingenjörerna på Panasonic lyckats tillverka en luftvärmepump som är en av de energieffektivaste på marknaden. HE9GKE har en verkningsgrad (COP) på hela 5,22 vilket innebär att för varje kW denna luftvärmepump förbrukar, ger den otroliga 5,22 kW värme tillbaka vid +7°C utomhustemperatur. HE9GKE är dessutom testad hos SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, med imponerande resultat. Modellen är exklusivt tillverkad för drift i Norden och har en rek. värmedrift ner till -20°C."

Är det nån som provat vet mer om luftsolfångare från solarventi ?
se solarventi.se

Mvh/

Anders
 
Klart att du kan installera en sådan pump, den borde ge 3-4000 kWh per år ihop med FLP´n som också blir effektivare med detta värmetillskott.
18000 kWh låter mycket men vi har ju all olika stora familjer och vanor.
 
jaja! vid +7 C på vårkanten ger den multum tillbaka;) Som sagt som ett komplement är en ll vp inte fel...rätt placerad..:)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.