Go'kväll!

Vi har idag ett bergvärmesystem, som är 19 år gammalt med vattenradiatorer. Det fungerar dock som det ska, dock är det nog lite underdimensionerat för vårat hus på 144+72 m2. Tycker det märks på de kalla vintermånaderna då elpatronen går igång ofta, vilket leder till ökad räkning så klart. Med sommaren som varit och för att komplettera den underdimensionerade bergvärmeanläggningen funderar vi på att installera en luft-luftvärmepump. Dels för att stötta lite vid kalla månader, men kanske mest för att svalka vid varma perioder och för att få lite ökad cirkulation i huset. Är detta en bra eller dålig idé? Jag tänker, vad det lider så måste vi bog byta ut bergvärmeanläggningen ändå, men det påverkar väl inte möjligheten till kyla och underhållsvärme

Jag läste lite om luft-vattenpump. Är detta applicerbart hos oss? Eller, hur hade ni tänkt och gjort hos oss?

Min/våra kunskaper är inte så stora, men forumet är kanon och all hjälp och input önskas.

Bästa hälsningar

En luft-vatten värmepump skulle ersätta er bergvärmepump och kostar lite mer än en ny bergvärmepump. Det finns aggregat för frikyla man kan sätta in och koppla till bergvärmeslingan för att kyla sommartid.

Hur är huset isolerat? Tänker om det finns lite energiläckage man kan fixa till så energibehovet minskar

• Gilla
hahalj
  • Laddar…
En luft luft fungerar väl inte riktigt när det är som kallast och bvp tar till eltillskott. Kanske bäst att investera i nytt borrhål och pump, eller låta nuvarande pump göra sitt sista åren och därefter byta till en ny anläggning eller system.

Okay, tack! En luft luft är dock inte tänkt att ersätta, utan mest komplettera. Samtidigt så är möjmigheten till att ge kyla på sommaren oerhört intressant. Finns det några nackdelar med att komplettera ett äldre bergvärmesystem med en luft luft?

H Hammarfall skrev:
En luft luft fungerar väl inte riktigt när det är som kallast och bvp tar till eltillskott. Kanske bäst att investera i nytt borrhål och pump, eller låta nuvarande pump göra sitt sista åren och därefter byta till en ny anläggning eller system.

En luft/luft för att komplettera när det är som kallast är ingen vidare idé. Det är då de fungerar som sämst. Klart den kommer att orka värma men räkna med att elräkningen går upp en del.

När den behövs som bäst är troligtvis när din bergvärmen inte räcker till vid låga minusgrader och då går elpatronen in, är inget konstigt med det då en 20 år gammal installation nästan alltid dimensionerades för det.
Och där en LL-pump fungerar som sämst och ger väldigt lite extra är vid låga minusgrader.
Så även om bergvärmepumpen får stötta med elpatronen lite så är det nog billigaste alternativet.
Du bor långt söder ut så här nere har vi trots allt ganska milda vintrar där temperaturen oftast håller sig över -10 grader.
Hur många timmar går elpatronen vintertid och vilken effekt har den? Vilken temperatur har du på köldbäraren under vintern?
Även med en LL-pump riskerar det att bli elpatron på bergvärmen vid låga minusgrader pga av LL-pumpens låga verkningsgrad.

• Gilla
Jackpotta
  • Laddar…
hahalj
Vi hade en snarlik situation för några år sedan. Huvudvärme från en LVVP som är klart underdimensionerad för vårt hus och det gick inte hålla värmen när temperaturen sjönk under -10 på vintern. Satte då in en kraftig LLVP på bottenvåningen med bra cop-värde ner till -20 och har sedan dess varmt och skönt 23 grader inomhus även de kallaste vinterdagar. Bonuseffekt med en god kyleffekt under heta sommardagar. Värt varenda krona.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte lite synd att stoppa in en LLVP om man har vattenburet system och att få något som blåser och kanske inte är helt tyst? Säger inte att det är fel utan kan ju vara ett alternativ, men har man vattenburet så skulle man kanske försöka optimera det systemet. Har hus med bergvärme och fritidshus med LLVP.
TS skulle även kunna se över det vattenburna system om det är rätt intrimmat, strypningar radiatorer, ev. byte av någon/några radiatorer, etc. Däremot är ju en LLVP bra om man vill kyla sommartid.

Tack för alla svar! Ja, det kanske är så att för att öka komfortvärmen på vintern, så är inte en LL-pump att föredra. Däremot så kvarstår önskemålet om att kunna kyla på sommaren, som kommer att bli ett måste.

Jag / vi tänkte köra bergvärmesystemet tills det kraschar, det kan ju gå i 5-10 år till, för att sen byta ut det mot ett nytt bergvärmesystem med eventuellt nytt borrhål.

Men, fram tills dess önskar jag / vi en luft-luft-pump för komfortkyla (och kanske inte lika mycket för komfortvärme som jag trodde att det skulle kunna användas till).

Säkert en klassisk fråga, och folk säger "sök". Men vilken pump eller erbjudande bör man nappa på?

Det är en bra fråga, man får vad man betalar för, samtidigt så kommer det främst att gälla kylan, så där får man kämföra med olika märken. LG, Panasonic och Mitsubishi är stora i Sverige, jag skulle välja något företag som erbjuder en helhetslösning. Bjud hem några, prata om kylning, läge, buller etc och få offert på en maskin de anser skulle passa ert hus. Det viktigaste borde vara att ni blir nöjda med slutresultatet.

Finns numera LLVP som har COP 2 vid -25 grader ute så det ger en god energibesparing för uppvärmningen även när det är riktigt kallt. Är huset 1½-plan med källare? För kylning behövs ett aggregat på översta våningen eftersom kylan rinner neråt. Däremot bidrar den med en mindre del till värmen eftersom värmen stiger uppåt i huset. Kanske aktuellt med ett multi-split-aggregat vid flera våningar(?)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Hörde med en instsllstör/försäljare som menade att DAIKIN Comfora 35 hade ett COP på 4.39
Och vid minus 25 gav den 3,1! Det låter för vra för att vara sant. Så 2 kansker mer realistiskt?

H Hammarfall skrev:
Hörde med en instsllstör/försäljare som menade att DAIKIN Comfora 35 hade ett COP på 4.39
Och vid minus 25 gav den 3,1! Det låter för vra för att vara sant. Så 2 kansker mer realistiskt?
Varför skulle det vara för bra?
Daikin XRH40 ger 4kW vid -25.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför skulle det vara för bra?
Daikin XRH40 ger 4kW vid -25.
Det är bara en helt annan bild än jag trodde.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Hur görs dessa tester, är det i optimal miljö med t.ex. -25 och inte en enda tendens till att bygga is med minimal avfrostning?
Att jag funderar beror på att många sådana här tester med vissa ytterlighetsvärden görs i väldigt teoretiska miljöer och korta testcykler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.