Byggahus.se
Vi funderar på att ha ett slags barbord som skrivbord i vardagsrummet. Kollade på Ikea, men tycker priserna är onödigt höga för en bordskiva. Vill ha en avlång som är rundat i enda änden.

Kan detta vara så svårt att bygga? Vad använder man för material och borde det inte bli billigare än att köpa? Och mycket roligare dessutom :) Vad tror ni? Jag kan väldigt lite om att snickra, så behöver alla tips jag kan få :)
 
25 mm MDF om den ska målas eller någon billig stavlimmad skiva och sedan fram med sticksågen?
 
Okej, låter ju enkelt. Har tänkt betsa den tror jag. Vad kostar en sån ungefär? Vill att den ska bara cirka 120 lång och 60 bred, på ett ungefär.
 
Här är ett exempel på barbord som jag snickrade ihop för ett par månader sedan, det är i lönn med toppskiva i norsk labrador-granit.
Det är inte helt klart och oljat på bilden, men lite tips kan det kanske vara ändå.
 
  • Barbord 2 8 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det såg väldigt snyggt ut. Gillade toppskivan.

Vi har tänkt oss ett avlångt med stödben längst ut, och den andra änden fäst i väggen. Ganska stort då det ska fungera som skrivbord. Funkar det med en mdf-skiva? Är det enkelt att arbeta med, måla osv? Kan ingenting om sånt här :)
 
Jo MDF funkar nog bra, men du behöver ju även lite verktyg/maskiner för att få det bra.
 
Okej. Jo, men det är inga problem. Allt det där har nog pappa hemma :) Men är inget jättesvårt arbete alltså?
 
ullie skrev:
Okej. Jo, men det är inga problem. Allt det där har nog pappa hemma :) Men är inget jättesvårt arbete alltså?
I lugn takt, med frågor här emellanåt så går det säkert bra. Tänk på säkerheten först bara:) De flesta verktyg skär minst lika bra i människor som i trä
 
FREDRIK_E skrev:
Här är ett exempel på barbord som jag snickrade ihop för ett par månader sedan, det är i lönn med toppskiva i norsk labrador-granit.
Det är inte helt klart och oljat på bilden, men lite tips kan det kanske vara ändå.
Lite fler bilder och en byggtråd hade varit trevligt:)
 
Har inte särskilt mycket bilder på bygget men lite grann under tillverkningen av delarna.
Här är allt klyvt, hyvlat samt fräsning av "slitsar" pågår, hade problem att få ut de längre bitarna pga krokigt virke, det blev en hel del spill..
 
  • Kopia av 1 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Långhålsborren och detalj på resultatet.
 
  • Kopia av 1 015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av 1 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla slitsar/hål är frästa, går riktigt smidigt med långhålsborren, tar lite tid att ställa in allt men sen fräser jag 24 st hål på en kvart utan problem, tog sen en genväg och sågade tapparna i bandsågen istället för att fräsa dem i vertikalfräsen.
 
  • Kopia av 1 020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av 1 023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Limning pågår, var bara tvungen att testa med granitskivan på (överbliven från ett gammalt högtalarbygge).
Kör med enkla tvingar från JULA, funkar rätt bra med tanke på priset.
 
  • Kopia av 1 025.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sen lite bilder på det färdiga resultaten, var iväg på jobbet och fick tag på en betongmarkplatta i storlek större, 50*50*10 cm som nedersta hyllplan och även för att få lite tyngd i botten, utseendet på denna kan väl iofs diskuteras...... men jag tycker ändå att sammantaget blev det hela rätt hyfsat.
 
  • Kopia av 1 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av 1 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av 1 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopia av 1 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ullie
Det var inte meningen att ta över din tråd, men det efterfrågades lite byggbilder så hoppas du ursäktar och kanske även kan ha någon lite nytta av mina bilder i ditt byggande av barbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.