Byggahus.se
Håller på att montera Ikeas skåpstommar. Enl ritningen ska täcksidan fortsätta utefter hela sidan på högskåpet, trots att det ska vara ett 80cm bänkskåp direkt emot högskåpet. Ska det vara så? Ska inte täcksidan kapas i höjd med bänkskåpet?
 
Det låter inte rimligt att den ska gå ner hela vägen. Hur skulle det se ut? Längre avstånd mellan bänkskäp och högskåp med andra ord? Täcksidan ska då kapas nere innan sockeln monteras eller vad? Eller om man inte har sockel så syns sockeln ner mot golvet? Nej, galet...
 
Täcksidan ska inte kapas!

Om du gör det så kommer ju inte bänkskåpen och väggskåpet att linjera, eftersom täcksidan är ca 16 mm tjock.
 
  • Gilla
ChalleMan
  • Laddar…
Håller med sistnämde! Har monterat över 30 kök och den ska inte kapas! Den ska sitta i liv med under och överkant högskåp!

Mvh Danny
 
-Johan- skrev:
Täcksidan ska inte kapas!

Om du gör det så kommer ju inte bänkskåpen och väggskåpet att linjera, eftersom täcksidan är ca 16 mm tjock.
Såklart...
 
Det beror väl på hur man vill att det ska se ut?
Om överskåpen också har täcksida på samma ställe linjerar det ju om man inte kapar. Men om överskåpen inte har en täcksida på samma ställe så blir det ju en förskjutning. Då kanske det är bra att kapa den.
 
Var på Ikea och kollade, det stämmer, sidan ska vara hel och inte sågas.
 
har byggt över 900 kök.
har aldrig kapat en frisdia så.
nä, den skall gå hela vägen, alltså över å underkant högskåpet....
mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
har byggt över 900 kök.
har aldrig kapat en frisdia så.
nä, den skall gå hela vägen, alltså över å underkant högskåpet....
mvh
snickar estwing
Finns det en lag mot att kapa täcksidor?
 
Täcksidor är jättebra material att ha och kapa till t.ex socklar, passbitar m.m. Klart att man får/kan kapa dem! Jag hävdar fortfarande att det beror på hur du vill att det ska se ut om den ska kapas eller inte.
 
Den som kapar en täcksida mot bänkskivan vet inte vad han håller på med! Då hamnar hela köket förskjutet och det kommer se ut som stryk. Men vill man inte lyssna på kunniga yrkes män så varsågod. Och ang lag? Nej ingen lag men yrkes normer! Bör följas!
 
Självklart så ska man inte kapa, men det har ju trådskaparen redan fått svar på. Men det är ju också var och ens eget beslut om hur man vill ha det hemma. En del bryr sig inte om det är lite snett och vint andra vill hadet så nära perfekt som helst. Personligen är jag just nu mest sur på mig själv att jag valde för "billiga"målare som såg latexfog som sin bäste vän.
 
Redigerat av moderator:
Jag rensade bort lite personliga påhopp och trams i den här tråden.
 
Om man har ex 3 bänkskåp + ett högskåp som ska stå bredvid varandra. Inga överskåp. Är det snyggare att då sätta täcksida på hela högskåpet och få luckor som inte håller samma avstånd mellan varandra? Tänker då på bänkskåpets lucka och högskåpets lucka. Har du stommar i annan färg än luckan dessutom får man alltså en blottad täcksida i annan färg mellan luckorna?
Alternativt måste man väl alltså kunna kapa täcksidan vid bänskåpets överkant. Det som händer är ju att bänskivan kommer bli 16mm mindre bred. Ser det verkligen så galet ut?
 
  • Gilla
svensken82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.