Byggahus.se
Hej på er.

Vi skall snart dränera om vårat hus med källare och vi tänker välja att isolera med pordrän eller isodrän. Men kan/bör/skall man även ha en platonmatta utanpå isoleringen ? För att gardera sig ordentligt. Eller får det en negativ funktion för pordrän / isodrän plattorna ?
Vi skall ej göra jobbet själva men har av en av offertföretagen fått höra att de planerar att eventuellt köra både pordrän och platon för att man skall vara helt säker. Kostanden blir inte så mycket mer på det hela taget så vi betalar det om det blir bättre. Men jag har inte läst att man gör så i andra forum trådar så jag tänkte kolla med er vad ni tror.

Tack för inputs.

Mvh
Matt
 
Vi gjorde så när vi dränerade och isolerade våran källare. Fick den rekommendationen av isodrän då dom menar att om man har högt vattentryck mot grunden tex sluttningstomt eller sluttande berg mot huset så kommer platonmattan tvinga vattnet som rinner mot huset att gå ner i marken eller runt huset ner i dräneringen samtidigt kommer isodrän skivan kunna ta hand om den fukt som kommer från husgrunden. I och med detta så behöver inte isodrän skivan ta hand om både och och det skall då vara en fördel. Jag tyckte det lät som en sund ide så vi gjorde så. Att firman som skall göra jobbet rekommenderar detta tycker jag låter tryggt och det verkar som dom har för avsikt att göra ett bra jobb.
 
Om du nu ska ha Platonmatta vette fasen om du inte skulle satsa på cellplastisolering istället för dyra Pordrän/Isodrän. De slantarna kan komma till bättre nytta någon annanstans.
 
Ska det vara inredda rum i källaren skulle jag rekommendera isodrän + platon som ger bra fuktvandring och därmed en den torraste källarväggen.

Är det bättre förrådsutrymmen skulle jag kunna tänka mig cellplast + platon, det blir sämre fuktvandring då cellplasten bara kan släppa ut fukt i skarvarna. Men väggen blir varm och troligen nästan lika torr... det blir nog bra det med.

Eller varför inte cellplast + byggplast (men det får man nog ingen seriös firma att göra åt en med tanke på garantier... ).
 
Tack för era svar !

Jag har inte läst på skillnaden mellan pordrän och isodrän, om det ens är någon rent tekniskt.
Men källaren kommer att användas som gillestuga (med öppen spis för mysfaktor) samt ev. ett bostadsrum. Sen finns det bastu, tvättstuga och ett 40 kvm lagerrum med allt man inte behöver ...
Jag funderar på att mintera en luftvärmepump även i källaren för att få ett schysst bostadsklimat istället för de elelement som finns idag.

Det känns som sagt att jag hellre betalar lite extra nu och får ett så bra resultat som möjligt (både att få bort fukt och hålla värme) än att jag ångrar mig / inte blir nöjd / upptäcker problem om X år.
Så det lutar åt pordrän (eller isodrän om nu det är bättre) med platon utanpå. Det känns garderat.

Tack alla !

Mvh
Matt
 
Sorry, jag läste inte ordentligt. Min motivering till att använda cellplast grunnade sig på att Platonmattan skulle sitta på insidan. Tror säkert att du kan använda vilken tålig tät plast som helst på utsidan. Lycka till och ha det så skoj med asfaltsskrapandet :p
 
Se bara till att du får platonmattan lagd åt rätt håll. Normalt lägger man väl en platonmatta med knopparna inåt mot grundmuren, när mattan ligger direkt mot muren. I det här fallet, när den ska läggas utanpå isodrän/pordrän, ska mattan läggas med knopparna utåt, bort från isodrän/pordrän.
 
JBa,

Vad tror du att det spelar för roll vilket håll platonmattan läggs ? Jag tror jag förstår hur det tänker att det väl inte behövs någon luftspalt mot isolerplattan som det är tänkt att det skall vara mot en husgrund. Men blir den sämre om man har knopparna inåt mot isoleringen ?

Apprentice,
Jo, jag tror det är både 45 år gammal asfalt samt lite nyare på några ställen där de förra ägarna hade bytt inkommande vattenrör m.m. Men jag har läst på en del forumtrådar att man inte alltid kan/bör ta bort asfalten p.g.a hållfasthet m.m. Jag kan förstå dock att det borde bli bättre om den försvinner. Finns det något "bästa" alternativ för att få bort asfalten ?

//Matt
 
Exakt varför vet jag inte men jag kan gissa, vilket jag inte ger mig in på. Jag delgav bara vad Isodrän säger när denna lösning ska användas vid tex högt vattentryck.

Jag hade möte med Lars Källered och min grundentreprenör under augusti för att lösa problemen kring mitt höga vattentryck. Lars tryckte då massor med gånger på att platonmattan skulle väntas åt andra hållet. Han kan säkert svara på varför......
 
JBa skrev:
Exakt varför vet jag inte men jag kan gissa, vilket jag inte ger mig in på. Jag delgav bara vad Isodrän säger när denna lösning ska användas vid tex högt vattentryck.

Jag hade möte med Lars Källered och min grundentreprenör under augusti för att lösa problemen kring mitt höga vattentryck. Lars tryckte då massor med gånger på att platonmattan skulle väntas åt andra hållet. Han kan säkert svara på varför......
plupparna är väl ett par centimeter djupa och kommer ju tryckas in i och förstöra isodränskivan. Det är nog inte konstigare än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.