Byggahus.se
Jag har reagerat på det tar lång tid att värma vatttnet i min acc.tank.
Jag installerade Calmar V33 med tank på 1800 liter i höstas.
Jag gjorde ett test i somras när det var 20 grader ute, shunt nedställd- ingen värme gick ut i golven/radiatorerna. Jag eldade kontinuerligt med björkved och då tog det 12 timmar för mig att värma hela tanken till 80 grader (från 30 grader).

Ni som har liknande utrustning (eller rätt formler), låter detta rimligt?

-Tacksam för svar!!!
 
Kruger skrev:
Jag har reagerat på det tar lång tid att värma vatttnet i min acc.tank.
Jag installerade Calmar V33 med tank på 1800 liter i höstas.
Jag gjorde ett test i somras när det var 20 grader ute, shunt nedställd- ingen värme gick ut i golven/radiatorerna. Jag eldade kontinuerligt med björkved och då tog det 12 timmar för mig att värma hela tanken till 80 grader (från 30 grader).

Ni som har liknande utrustning (eller rätt formler), låter detta rimligt?

-Tacksam för svar!!!
Det låter lite väl i överkant. Jag har en v33a och 1500 liter. Jag har aldrig tagit någon riktig tid på hur länge det tar men jag tänder sen när det brunnit ner så kastar jag i fullt och tankarna är fulla när det är slut (kan det kanske ta 5 timmar ?)
 
Det måste vara något fel.Så lång tid ska det inte ta.

Finns det något spjäll "primär" som inte är öppet?
 
Med delta T=50 grader och 1800 liter får vi:
50*1.8*4186/3600=104.65 kWh i acktanken
med 12 timmar blir medeleffekten 104.25/12=8,7 kW + förluster, vilket låter lite med tanke på att den skall ge ca 33kW.

Mvh Peter
 
Måste vara något fel brinner den hela tiden?
eller slår fläkten ifrån.
Funkar laddningen riktigt.
Hur mycket ved la du in?

Jag laddar 1800 liter på ca 3 tim med min v-33. (1 inlägg)

 
Röris har bytt termostat i ladomaten två gånger men det hjälper ju inte.
Men jag har ju inte lärt mig pannan än så det kan ju lika väl vara en inställningssak...

-Fläkten går hela tiden.
-Jag eldar upp ordentlig brasa, och fyller sedan på någon gång i timmen med 3-4-5 vedträn. Brasan har aldrig slocknat ut, det brinner ordentligt hela tiden!

-Tack för era synpunkter! Nu vet jag att nåt är galet. Dags att ringa röris...
 
Varför Fyller du inte pannan ?
Verkar jobbigt att springa där med 3-5 vedträn åt gången.
 
Jo klart jag brukar fylla pannan.
När jag tog tiden så sprang jag in och ut för att kolla tempen i tanken hela tiden, då passade jag på att slänga I några trän så det inte brann ut...
 
Har du sotat pannan ? Vad ligger rökgaserna på? Laddar lätt 1500L på ett fullt ilägg barrved ca 3h.
 
G
Jag börjar med några fina bitar att tända upp med.Ca 2 dm upp från botten.Låter det brinna ca 20-30 min så att jag får en riktig glödbädd.Sedan öser jag in fullt.Tar väl ca 3-4 tim innan den slår ifrån fläkten.Då har jag 2000 l 90 gradigt vatten.Detta är naturligtvis nu på sommaren.
Måste säga att fylla 2000 l tankar med 90 gradigt vatten på va 140 liter ved är enormt bra betyg för pannan.
Och jag kör bara med blandved.
 
Under sommaren har jag bara eldat med överbliven bark, för att bli av med den innan den riktiga säsongen sätter in. Då blir det ju fler inlägg, för det skrymmer så hemskt, men tre gångers fyllning av pannan (140 liter, så fullt det nu blir med bark) räcker för mina 2250 liter.
Vid ett tillfälle blev det fyra inlägg, men då hade det regnat i en del av barken.

När det är vinter, kanske -10°C, får jag lägga in ved två gånger för att ladda tankarna fullt. Men då suger ju huset en del under tiden, också.
 
1. Var fick du 30 gradig vatten i tankarna ifrån? Vanlig kranvatten är ju mycket kallare (10-15 grader) och det kräver mer ved och tid att värma från 10 grader upp till 90 grader och kan vara orsaken till den långa laddningstiden. Kan det vara en förklaring?

2.Jag har inte Calmar men dom flesta pannor har en direkt spjäl som ska förhindra inrökning när man öppnar luckan och lägger in ved. Är en sån spjäll öppen hela tiden så smitter rökgaser förbi pannrör och går direkt i skorsten och då blir inte pannvatten varm men du får myyycket het skorsten! Se i instruktion sida 7 ( på Trebemas hemsida)  - läs om automatisk direktspjäll och kolla om den inte sitter fast /öppet hela tiden.

3.för lite luft? Det tar tid att ladda om det bara brinner på halvfart. Utan tillräckligt med luft bromsar du förbränningen. Det finns 2 spjäll ( primär och sekundär) som ska vara öppna till en viss grad - se i instruktionen hur dom ska stå och kolla om dom faktiskt släpper luft in ( att dom inte är felmonterade .... man vet ju aldrig )

4. Mycket fuktig ved? Tror inte det men frågar ändå ;)

det var mina gissningar som du kan sortera bort i fall det inte stämmer ;)
lycka till!
gaia
 
Tack igen för alla kommentarer!

Palte:
Pannan är inte precis nysotad, men det var inte länge sedan...
Rökgastermometer har jag dessvärre inte....
Gaia:
1. Restvärmen sedan förra eldningen, tanten brukar gnälla när duschvattnet går under 40 grader.
2. Jo jag har direktspjäll, det bör jag absolut kolla upp!!! :surprised:
3. Spjällen bör jag kanske kolla upp med. De är dock inställda som instruktionen.
4. Veden är torr och fin ;)


 
håller med.
Första åtgärder borde vara att kolla direktspjället och skaffa rökgastermometer.
Du kan inte ha bra fart i brännkammaren om det tar så lång tid att värma din acc.
Blir ditt siktglas till brännkammaren gråvitt efter eldning?
 
[quote author=Kruger link=1157529623/0#12 date=1157607366]Gaia:
1. Restvärmen sedan förra eldningen, tanten brukar gnälla när duschvattnet går under 40 grader.
/quote]
OK. Jag uppfattade det att du testeldade första gången i din Calmar. Och klart man ska ducha varmt ;)
Direktspjäll är då min nästa tips. Den blir väl svårt att kolla om den stänger tätt när dörren är stängt men det kanske går att se spjället genom sotluckan? Det kan vara så dumt att den stänger bara halvvägs och orsakar förluster.
Vid såna fall brinner det all vedvolym i pannan på en gång = allt ved du har lagt in ändå upp i taket på pannan. Det blir en del överförbränning i stället för enbart underförbränning. Du har kanske sett tendenser till det när du la in veden? Men å andra sidan brinner det lika häftigt när man har mycket torr ved fast då laddas tankar mycket snabbare än i ditt fall.
Har du alla dom veckade plåtar= retaders inne i dom 6 st rökrören i pannan?
Ursäkta alla dumma frågor om självklara saker men om man inte kan se din panna så gissar man bara helt vilt ;)
Kolla allt innan du eldar nästa gång för så ska inte en ny modern panna fungera!
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.