Byggahus.se
Hej,

Hade en ful nålflt matta som jag rev bort och la Laminat golv , klick variant,

det är i gillestugan,

jag använde självklart skumplast under , och allt gick smidigt,

Nu efteråt så får jag höra att det där golvet kommer börja mögla och ta upp fukten ,

och att det kommer hålla max 2 år,, pga det är lagt på betong


har jag missat ngt att lägga under golvet,, ??? räckte det inte med skumplasten??

mvh KenZoo

120200-20080809272.jpg
 
Hej, och välkommen..

Man brukar rekommendera att man lägger en s.k. platonmatta underst om golvet skall läggas direkt på betongplatta. Dessutom bör man vara extra noga med luftspalter vid väggar och gärna använda ventilerade socklar.

Betongplattan innehåller ju lite fukt, och denna måste ju ha möjlighet att komma ut..
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus och 1 till
  • Laddar…
okej, men är det verkligen så illa???

eller överdriver folk?

vi har varit noga med luftspalter vid väggar,

och tack för tipset ang ventilerade socklar,,
 
Jag har varit med och rivit upp trä/laminatgolv lagt direkt på betong som inte varit ett år gammalt ens.

Är det ett klickgolv av bra kvalité, så kanske det går att göra om?
 
det återstår bara att vänta & se,

att göra om golvet finns inte =)


vad är det bästa att lägga annars direkt på betong? om man bortser från laminat o parkett?? och matta för den delen oxå,,, har flera rum därnerer som ska förvandlas
 
  • Gilla
Patrick K
  • Laddar…
Mögel är ju å andra sidan inte heller att eftertrakta..

Klinker är en bra lösning, då golvet ju kan andas genom fogarna.
 
då ska man ha värme under?
 
Värme under klinkergolv i källaren fungerar bra under förutsättning att plattan är rejält isolerad. Vilket oftast inte är fallet i lite äldre hus. Om inte, så finns risk för att den tillförda värmen kan öka/flytta fuktvandringen till ex. väggpartier istället. Dessutom skall man ju vara införstådd med att en hel del effekt går att att värma själva plattan. Man får alltså förvänta sig att det kostar en rejäl slant i drift..
 
  • Gilla
abozous och 1 till
  • Laddar…
Grannen lade in laminat i sin källare förra hösten. Utan platonmatta. När de kom tillbaka efter en längre utlandssemester nu i augusti så kände de en märklig lukt i huset. Och när de kom ner i källaren så var laminatgolvet buckligt på sina ställen, och lukten var än mer påtaglig..

Jag vill inte på något sätt skrämma upp dig, men så snabbt kan det gå.
 
Gällande källargolv på oisolerad platta finns väl bara två alternativ för en långsiktig lösning.
1. klinkers
2. Mekaniskt ventilerade golv typ Nivell.

Golv-värme är klassat som riskkonstruktion på oisolerad plata.
 
  • Gilla
FamiljensDrömhus
  • Laddar…
funderar på att göra om nu,,

och ha platonmatta under,,,

Använder man skumplasten oxå? eller behövs det ej??
Om Ja, vilket ligger underst?? platon eller skummplast
 
Platonmattan skall vara längst ner mot betonggolvet.
Om foam (skumplasten) skall användas beror nog på typ av matta och golv.

Läs gärna lite mer på orginaltillverkarens hemsida så att du får hum om hur konstruktionen är tänkt.
 
A
Nu blev jag lite orolig. Rev bort parketten i vårt vardagsrum (lägenhet) och på betonggolvet la jag bara dämpmattor och sedan laminatgolv.. Löper jag samma risk att drabbas av mögel? Suck...
 
danniee skrev:
Nu blev jag lite orolig. Rev bort parketten i vårt vardagsrum (lägenhet) och på betonggolvet la jag bara dämpmattor och sedan laminatgolv.. Löper jag samma risk att drabbas av mögel? Suck...
Är det i en källare, med oisolerad betongplatta då?

Har du inte gjort om konstruktionen i förhållande till hur det var tidigare under parketten, så torde det inte bli några problem nu heller.
 
A
Nej, det är inte i källare. Vanlig lägenhet på plan 4. Puh, man blir ju livrädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.