Byggahus.se
Hej! Mitt första inlägg här :)

Har en del bamsestora stenbumlingar som sticker upp ur marken i trädgården som jag gärna hade velat avlägsna tillräckligt mycket av för att kunna få det lite jämnare - vilken metod är enklast/mest effektiva? Funderar på att använda stora hiltin och hamra/mejsla/knacka bort bitar. Eller kan man även göra några strategiska skär och sedan fälla bort bitarna - eller hur gör man?

Tacksam för tips/förslag.
 
Hej och välkommen:)

Det beror lite på stenens "kvalitet". Är den porös och sprickbenägen så kan det funka att gå på den med en Hilti modell större. Om den däremot är hård så är det bara slöseri på mejslar. Bättre då att borra hål med besindriven bergborr (Cobra) och spräcka med snigeldynamit eller spräckkilar.

Du kan även prova "low cost"-alternativet slägga. Uppstickande delar kan gå att få bort om man dammar på av bara h-e och om sprickanvisningarna ligger rätt. Glöm inte skyddsglasögon. Lycka till.

-h
 
Tack för svaret :)

Tyvärr är stenarna varesig porösa eller innehar någon direkt sprickförmåga, dom är snarare så hårda och fasta dom kan bli :(

Budgetvarianten du nämner har jag förvisso redan provat. Delvis effektiv på de mindre stenarna - men på dom stora kan jag nog fläska på till armarna går av :)

Har funderat på det där med små sprängladdningar - men var införskaffar dem någonstans?

//C
 
Små sprängladdningar inhandlas av någon skum typ nere i hamnen... :)

Skämt åsido. Du kan inte köpa sprängladdningar (tack och lov) om du inte är certifierad i sprängbranschen, eller pyrotekniker av annat slag. Vi civilare får nöja oss med snigeldynamit. Som är något långsamt svällande jox som spräcker sten på samma sätt som sprängning men mycket långsammare.
 
Elda en brasa på stenarna och kyl sedan av dom snabbt. Enklast är nog att elda grillkol på stenen. OBS. Nu är det troligen eldningsförbud, men regnet kommer nog snart,
 
valter53 skrev:
Elda en brasa på stenarna och kyl sedan av dom snabbt. Enklast är nog att elda grillkol på stenen. OBS. Nu är det troligen eldningsförbud, men regnet kommer nog snart,
Hmm.... är det verkligen tillräckligt effektivt? Och räcker det med värmen kolen genererar? Kyla = kallt vatten eller?


Ska ha det i åtanke i alla fall... tackar. :)
 
  • Gilla
jimmieek
  • Laddar…
OlaF skrev:
Små sprängladdningar inhandlas av någon skum typ nere i hamnen... :)
hehe.. :) man kan göra själv också :)

Nä, det får nog bli någon kombination av borra/knäcka/spräcka med den där snigeldynamexen :)

Om man lyckas göra ett hål i stenen, hur stort ska det vara för att få in snigeldynamiten?
 
saltrulle skrev:
Hmm.... är det verkligen tillräckligt effektivt? Och räcker det med värmen kolen genererar? Kyla = kallt vatten eller?
Njä, nog fungerar det men man måste elda som en galning länge och sedan vräka på med vatten så kan man få litet sprickor och flisor som ger sig.

Inte speciellt effektivt men det fungerar tillräckligt bra för att vara basen i gruvdrift lääänge.

Jag tror nog att en stenborr och snigeldynamit är det vettigaste. Tyvärr har jag inte använt snigeldynamit själv så jag vet inte hurdana hålen ska vara.
 
galento
Hej,om Du ska slå med slägga så är skyddsglasögon och visir ett måste.Provade detta för en stund sen och träffades rejält av en stenflisa (på smalbenet som tur var.)Hos oss har stenarna höjt sej lite för varje år,kanske tjälen som gör det ????. Iallafall, för att vara kvitt detta en tid så hyrde vi en liten grävare och tog bort dem.
 
Ett sätt som vore lite kul att prova vore att hyra borr. borra centralt i stenen du ska kapa.
Blanda sen till termit (järn(III)trioxid blandat med aluminiumpulver som inte kräver några tillstånd för att köpas)
Denna placerars i en tegelkruka med hål i bottnen över det borrade hålet.
Använd sen en termittändare för att antända termiten (kräver 1600 grader för att antändas).

Avlägsna dig 15 m eller mer från platsen och använd solglasögon då termit brinner med rätt så mycket UV ljus.

Termiten brinner med ca 3000 graders värme, så när den droppar ner i ditt hål i stenen så lär stenen inte kunna stå mot expansionen som blir i kärnan av borrhålet.

Dock så föreligger det en rätt så väsentlig brandrisk i närområdet till termiten då den brinner...så en sten med bara jord i dess närhet är nog det enda stället som detta skulle kunna provas på.

Har för mig att termit bunden i någon form av deg eller lermassa används och säljs för kapning av sten...tror att detta säljs under namnet SAFEX.

Ett annat alternativ är ju att köpa "boulder bachers" på samma ställe som du hyr en borr. Helt lagligt att spränga själv, men var beredd på att stenar kan flyga en bit - så var nogrann med att täcka över med en sprängmatta (som säkert också kan hyras)

 
Tack för tipset. Termit har jag experimenterat med i tidigare dagar, men inget jag vill göra i min lilla trädgård :)

Har rätt bra respekt för det där. Men fruktansvärt kul är det :)

Hursomhelst, finns det någon som har några ÅF på snigel, gärna i skånetrakterna?
 
Jag köpte snigeldynamit på Odal i våras. Har dock inte provat det ännu då vi hittade en bättre plats för barnens pool på tomten.
 
karmajoyst skrev:
Ett annat alternativ är ju att köpa "boulder bachers" på samma ställe som du hyr en borr. Helt lagligt att spränga själv
Vad är "boulder bashers"? Det låter ju helt livsfarligt att vem som helts får spränga själv.
 
Boulder bashers (har för mig att de heter så, annars kan säkert maskinuthyrningsföretaget upplysa om rätt namn).
Dessa är små containrar (lite mindre än en filmdosa i storlek) som man puttar ner i hålet i stenen som man borrat. Till dessa så finns det ett elektroniskt tändsystem för detonationen.

Man brukar putta i några av dessa containers ovanpå varandra i hålet - beroende på tjocklek av det man skall spränga. (mycket som skall sprängas - då borrar man flera hål och stoppar containers i dessa - detonerar då samtliga spränghål samtidigt).

Det är snigeldynamit eller dessa "boulder bashers" som är vanligast då man skall spränga på befintlig bebyggelse.
Men som sagt boulder bashers kan slunga iväg stenar en bit så man ska täcka med en sprängmatta. (ofta bestående av gamla däckremsor som är länkade med armeringsjärn.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.