Byggahus.se
Hej!

I min anläggning är fas brun & tändtråd svart.
Min fråga är: Skall tändtråd ha samma färg ända från strömbrytaren via kopplingsdosa ut till takdosan ,alltså svart i mitt fall,
eller ska den vara brun från kopplingsdosa till takdosa?

Önskar ej svar av wannabe-hobbyelektriker.

Mvh Pertan
 
Vanligtvis har den det, men det är inte förbjudet att byta färg från en dosa till en annan, man brukar hålla sig till samma färg för tydlighetens skull.
 
Tidigare ägare var nog en wannabe-hobbyelektriker ;-) Svar ja, men inte svart, blå eller gulgrön. När är elinstallationen ifrån? Förr var svart - N, vit - L, röd - PN. Inte för det hör hit men en kund jag var hos var färgblind. Han hade dragit "elen" själv. Han var mycket stolt. Han hade bara använt svart FK och märkt med maskeringtape. Samma kille kanske ;-)
 
aprina skrev:
Tidigare ägare var nog en wannabe-hobbyelektriker ;-) Svar ja, men inte svart, blå eller gulgrön.

Öh?? ! Varför skulle den inte få vara svart i en anläggning från 2008 ?

Jag kanske förklarade virrigt?!
 
Eftersom du har Brun fas så kan inte anläggningen vara speciellt gammal?

Det normala är ju att man använder samma färg på tändtråden från strömställaren genom kopplingsdosan och ut till lampan. Men undantag finns ju alltid, om det ligger kabel (t.ex EKK) ut till lampan så blir tändtråden brun.
 
vdb skrev:
aprina skrev:
Tidigare ägare var nog en wannabe-hobbyelektriker ;-) Svar ja, men inte svart, blå eller gulgrön.

Öh?? ! Varför skulle den inte få vara svart i en anläggning från 2008 ?

Jag kanske förklarade virrigt?!
Oj, jag antog att det var en äldre anläggning, helt enkelt...
 
& fort gick det åxå!!
 
På rubrikens webbplats kan Du läsa nya och gamla färgmärkningar. Inget framgår om åldern på anläggningen.
Från kopplingsdosa till brytare - brun fastråd. Från brytare till lamputtag svart tändtråd. Tillbaka till dosa blå nölla.
Jorden därtill. Enligt färgmärkning och praxis efter år 2002.
 
Gäller inte om och tillbyggnad av befintilg anläggning, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.