Byggahus.se
Jag måste berätta om en metod för att skrämma bort mullvadar som verkar funka, som jag inte hade hört om tidigare. Passar också på att lista andra fällor och knep som finns för att bli av med de små rackarna.

Du kan läsa blogginlägget här: Ett husmorsknep mot mullvadar som funkade + några andra metoder
 
Nu beror sorkens håls utseende på vilken sork det är. Vattensorken har hål så som beskrivs i texten. Åkersorken å andra sidan har bara ett hål utan jord i, den drar alltid ned jorden neråt i gångarna och dumpar den på en lägra punkt. Den trivs därför väldigt bra i sluttningar eller i gräsmattor med en dikeskant runt.

Även åkersorken skräms bort av robotklipparen. Jag kör därför robotklipparen så sent jag kan på hösten och så tidigt jag kan på våren, även om det inte finns något gräs att klippa. Trots detta så hinner den dock gräva nya gångar på vintern. Efter 15 år sedan senaste omläggningen av gräsmattan (med robotklippare hela tiden) så börjar gräsmattan att se ut som en puckelpist, stenar i fyllnadsjorden kryper uppåt (med åkersork som jag har så är det egentligen jorden som kryper nedåt och fyller ut dikena). Det börjar vara dags att fixa gräsmattan igen...

Det bästa tipset för att slippa de grävande gynnarna är annars att ha blött (den delen av tomten som är blöt har inga grävande djur) eller att ha ren lera under (inga grävande djur där heller). Jag har bara angrepp på de ca 10x10m2 som har fyllnadsjord som är torr och mullbaserad och med stenar (som är perfekt för att gångarna inte skall rasa ihop). Så om ni anlägger en gräsmatta, fyll gärna ut under den med några decimeter ren lera - då slipper ni hål i gräsmattan.

Så nästa år när det är dags att lägga om gräset (det är planen för nästa vår i alla fall), då kommer jag att försöka få tag i lera och en minigrävare så att jag kan få in lite lera på toppen av fyllet innan gräset (samt att det blir lite spräckning av sten också, men det gör jag nog redan i år).
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Aha, så det kanske är för att vi har lerjord då som vi slipper både mullvard och sork. I övrigt så har rena djungeln här med väldigt rik fauna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.