Byggahus.se
Har hamnat i ett läge då taket behöver bytas, är idag ett plåttak av sämre kvalitet med dålig/fel kondensplast under. Tänker sätta lätt undertak med typ bison diffusionstät duk, läkt och ny plåt modell plannja regent mest troligt. I monteringsanvisningen står det att jag bör ha 45x95 under taket med 1200mm cc på takstolar. (Bor i norr). Grejen är att jag har ett ganska brant tak med 600cc på takstolar, räcker det då med 45x70 som jag fått råd om eller måste jag ändå gå på 45x95? Har ju lite svårt att tänka att jag egentligen behöver 95 då de är hälften cc på stolarna?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Du klarar dig med 45x70 (troligtvis en mindre dimension än så.) anledningen till att ha bredare bär är framförallt att det blir mycket lättare att arbeta med.
 
Tackar! Hur är det med olika klassningar c14, c24 osv. Vilken ska man ha eller kan man köra på vilken som?
 
Rickard.
Vilket som, du kan t o m gå ner på 34x70mm om du vill det och ändå få ett stadigt tak.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Får ej användas i bärande delar i konstruktioner. Bör jag välja en annan eller?
 
  • Träregel som inte är avsedd för bärande strukturer i byggnadskonstruktioner, storlek 34x70mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Bärläkt räknas inte som en bärande del i konstruktionen så ur den synpunkten är det inget problem, 34x70 kommer just från plannjas rekommendationer på cc60.

Jag är inte 100% säker på detta men jag tror att det egentligen krävs klassat virke (c14 eller högre) vilket då landar på 45x70 för att uppnå rätt genomtrampssskydd/fallskydd i kombination med duken men som privatperson kan du ju göra som du vill med det.
Min åsikt är att ditt tak med cc60 blir stabilare och säkrare att utföra med 34x70mm än någon kombination med 120 men det är somsagt bara min åsikt ;)
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Nu ser jag att jag visserligen har 45x145 takstolar. Kanske därför dom ligger på 600cc? Fast de kanske har mindre betydelse för läkten?
 
Rickard.
Det spelar ingen roll vid val av bärläkt utan vi får väl anta att konstruktionen är rimlig.

Är det en riktig takstol så är dimensionen på överarmen inte hela sanningen utan det finns många fler faktorer som spelar in hur stark den blir.
 
Det är ett älvsbyhus från -73 om det hjälper:) kan ju passa på att lyfta fram frågan om huvarna på taket, monteras dom helt efter att plåttaket är på plats? Måste jag tänka på något speciellt när jag lägger plåten? Får även be om ursäkt för dumma frågor men takläggning är helt grönt för mig😆
 
Rickard.
A Antong skrev:
Det är ett älvsbyhus från -73 om det hjälper:) kan ju passa på att lyfta fram frågan om huvarna på taket, monteras dom helt efter att plåttaket är på plats? Måste jag tänka på något speciellt när jag lägger plåten? Får även be om ursäkt för dumma frågor men takläggning är helt grönt för mig😆
Kan inte komma ihåg att jag sett ett älvsbyhus med cc60 så nej ;) 1,5 plan?

Dina frågor är lite för breda för att jag ska kunna ge nått vettigt svar. Gör din hemläxa innan och beta dig igenom alla relevanta montageanvisningar tills du förstår och kan följa dom så går det säkert bra.

Huvar och slätplåtar monteras helt riktigt uppe på plåten men det ska också tätas mot underlagstaket.
 
Jo 1,5 plan :) sista frågan, kan jag lägga bärläkt direkt över takstolarna eller måste jag slå spikläkt först, iom att det bara blir diffusionstät plast så borde det ju skapas luftspalt ändå till skillnad från om man har typ råspont eller så?
 
  • Detaljerad bild av takstolar och bärläkt under takpannor, synlig luftspalt och takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har älvsbyhus byggt -75 har också cc66 på takstolarna med kondensplast under. Förmodligen snarlikt hus. Skall också lägga om taket kamiterraplegel.
Kommer läkta på ny bärläkt på det befintliga taket, sen nya plåten.
Takhuvarna hos mig är bara huvar, utan underbeslag.

Går sätta plyfa mellan takstolarna som sedan underbeslaget ligger på sen duk. Men tror de flesta bara sätter huvar över hålet så att säga.
 
Rickard.
Det är väl bäst att du läser montageanvisningar för underlagstaket du väljer och följer det. Jag har för mig dom vill ha läkt för att klämma fast duken bättre nu för tiden men jag är inte 100%. Dukarna kan slå rätt mycket när det blåser mycket så det känns logiskt även fast många tak är utan strö.
 
Börjar landa i att det är dumt att skippa ströläkten. Eftersom ströläkt "bara" ska klämma plasten samt lyfta upp bärläkten så funderar jag på att lägga 12x50 just för att inte bygga på höjden så mycket. Är medveten om att man brukar gå på lite grövre strö för att diverse skräp inte ska fastna och blocka vatten. Men det känns samtidigt som att det inte ska kunna komma in någonting under plåten med alla beslag och underspikningar. Strö 12x50 och bär 34x70 eller 45x70? Skulle det fungera?

Mvh
 
Grannarna la en 45x70 som bärläkt över duken på sitt Älvsbyhus! Ingen ströläkt!

Plasten börjar hänga med tiden ändå, mellan takstolarna. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.