Byggahus.se
T
Jag har en brytare i badrummet med två vanliga knappar i en enfacksram som jag skulle vilja byta så att ena knappen dimrar takspottarna och den andra fungerar som en vanlig brytare för spegelskåpet. Vad behöver jag då?
 
En tryckknappsdimmer bakom brytaren och en fjäder bakom knappen så är du hemma. Det med fjäder beror på fabrikat på brytaren om det finns och går att sätta dit. Sen beroende på spottar, är det 230 med eller utan trafo med trafo så måste den vara dimmbar. LED ska vara dimmbar om dom är 230, även ett drivdon för led ska vara dimmart.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Edit: Har du spec på downlights du vill dimra och hur många?
 
T
J jonaserik skrev:
En tryckknappsdimmer bakom brytaren och en fjäder bakom knappen så är du hemma. Det med fjäder beror på fabrikat på brytaren om det finns och går att sätta dit. Sen beroende på spottar, är det 230 med eller utan trafo med trafo så måste den vara dimmbar. LED ska vara dimmbar om dom är 230, även ett drivdon för led ska vara dimmart.
Har du möjlighet att länka till en tryckknappsdimmer?
Har Schneider Exxakt på övriga brytare.
 
T Tovin skrev:
Har du möjlighet att länka till en tryckknappsdimmer?
Har Schneider Exxakt på övriga brytare.
För att göra det enkelt, en DIM-01 från Plejd fungerar utmärkt. Dock måste du få fram en nolla till brytaren om det inte redan finns men det fixar en elektriker på nolltid.
Sen behöver du även en fjäder till brytaren.
 
T
Tyvärr tror jag det blir svårt att dra fram nolla till brytaren. Tror dom har varit efterblivna när de dragit elen i mitt hus. Huset är byggt 2000, men så här ser det ut från mitt elskåp:

Kablar dragna utanför flexslang i ett hus elskåp, med en öppen vägg och synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ut som att de dragit kablar från elskåpet och inte tråd i flexslang 😮
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.