Byggahus.se
Håller sig ganska bra runt 19 grader med 3.5 och fininställning 1.5 men lite svårt att ställa in eftersom det blir att man eldar mer i kaminen (täljsten) nu när man är hemma och ledig.
 
Jo det är ju klart det inte går att få rätt på det då, men vintern är ju lång så du får säkert läge att skruva ytterligare, du skrev aldrig om du kör med helt öppna termostater i hela huset, styr man värmen med dom så blir värmen ojämn + det är oekonomiskt. Vi bor på slätten här i Skåne, just nu är det -2 och det blåser rejält så det känns, vi har ganska stora fönster på vissa ställen och nog känns det kyligt när man står intill dom.
 
Alla termostater är fullt öppna. Vad har du själv ställt din pump på "Robban44"? Det har du inte angivit...
 
Vi har en 1-planare på 130 kvm med golvvärme, värmekurva 2.7 fininst.2.8, medeltemp i huset på 21.5 gr förutom sovrummet där vi har 19 gr. Årsförbrukning totalt 2007 blev 12.828 kWh, hade en del strul i November med cirk.pumpen som gjorde att innan det upptäcktes så blåste jag på för fulla muggar med värmekurvan så patronen lyste dygnet runt för att vi skulle ha värme i huset så Novemberförbrukningen skenade iväg annars hade vi legat på ca: 12.000 kWh totalt.
 
Beror det inte på om man har lågtemperaturradiatorer eller vanliga vattenradiatorer på övervåningen också? Har man vanliga måste man ju ha högre framledningstemperatur vilket skulle förklara kurva 4 jämfört med 2. Men då borde det sitta en shunt någonstans som sänker temperaturen på golvslingorna. Eller har jag fel?
 
Jag har vanliga vattenradiatorer på övervåningen och visst sitter det en shunt. Så kurva 3.5 är kanske inte onormalt högt???
 
Nej, om man tittar i instruktionen så är ju de lägre kurvorna för vattenburen golvvärme och de lite högre för radiatorer. Så utan att själv ha vattenradiatorer på övervåningen så skulle jag rent teoretiskt säga att kurva 3,5 inte är onormal på något sätt. Den som hade kurva 2 skulle jag tippa har lågtemp-radiatorer.
 
Vi har ett 11/2 plans hus på 170 kvm, vi ligger på kurva 3,0 och + 10 i finjustering. Vi kompleterar med en kakelugn som vi eldar varje dag. Det ger oss 21-22 grader på nedervåningen & ca 20 på övervåningen. Den totala elförbrukningen med hushållsel är ca 13-15 tusen kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.