Byggahus.se
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Från deras synvinkel kan den lika gärna bli högre. Det är högre klimatavtryck på natten (ingen sol) och flera månader om året är det billigare el på dagen än på natten...
Fast avgiften skall platta till effektkurvan - inte vara kopplad till elhandelspriset (där kan komponenten per överförd energi differentieras istället).

Visa mig en enda dag när snitteffekten per timme är högre på natten än på dagen.

Det handlar om kostnaden för ställverk och uppgradering av kablar i gatan osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O
Jag tror det är många i den här tråden som behöver titta på faktan innan de reagerar med känslor. Jag tror många av er som blir initialt upprörda faktiskt kommer att tjäna på detta. Där man med små enkla medel kommer kunna justera ner sin avgift.

Sen vet jag också om att det alltid finns den där klicken som gärna ska köra 26 A förbrukning på sin 25 A säkring för att ”ingen jävla politiker ska säga åt mig vad jag ska göra”. Ni kanske borde ta en promenad och andas lite, det kan inte vara så nyttigt att ha så högt blodtryck som ni har.
 
  • Gilla
  • Älska
SvedisM och 5 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Jag gjorde ett väldigt snabbt överslag på Mälarenergis effekttariff med min förbrukning under 2023 och den nya "nätavgiften" skulle i mitt fall bli ca 800kr i genomsnitt under höglastperioden nov-mar, ungefär 500kr under låglast april-okt. Kontra den fasta på 520kr/månad som jag har via e.on idag. Har du nåt belägg för ditt påstående eller läser du nätägarnas bibel?
Hej Dayangel

Ett elnät som bär ett konstant effektflöde kan dimensioneras för en lägre kostnad än om elnätet skall klara höga effekttoppar vissa stunder.

Att det är så, det inser man lätt om t.ex. prövar att dimensionera elnät.

Genom att införa avgifter för effekttoppar så försöker man att trycka ned effekttoppar i elnäten så att effektflödet genom elnäten får mindre variationer.

De elabonnenter som bridrar till att hålla effektflödet mera konstant, får genom effektavgifter en lägre kostnad för elnätet, än de som har många och stora effekttoppar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror det är många i den här tråden som behöver titta på faktan innan de reagerar med känslor. Jag tror många av er som blir initialt upprörda faktiskt kommer att tjäna på detta. Där man med små enkla medel kommer kunna justera ner sin avgift.

Sen vet jag också om att det alltid finns den där klicken som gärna ska köra 26 A förbrukning på sin 25 A säkring för att ”ingen jävla politiker ska säga åt mig vad jag ska göra”. Ni kanske borde ta en promenad och andas lite, det kan inte vara så nyttigt att ha så högt blodtryck som ni har.
Bara 26A? Jag har som mål att använda 27A, men skjuter över ibland. Aldrig skjutit nån säkring dock.

Har effektavgift och håller mig under 8.5kWh/h tack vare smartladdning

Mobilskärmbild avapp som visar realtids elförbrukning, fasbelastning och överbelastningsloggar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
Det gäller att platta till kurvan för att balansera elhandel mot effektavgift:

Mobilskärmbild av energiförbrukning och elkostnad för 1 januari; staplar och kurva visar kWh och pris över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dayangel

Ett elnät som bär ett konstant effektflöde kan dimensioneras för en lägre kostnad än om elnätet skall klara höga effekttoppar vissa stunder.

Att det är så, det inser man lätt om t.ex. prövar i att dimensionera elnät.

Genom att införa avgifter för effekttoppar så försöker man att trycka ned effekttoppar i elnäten så att effektflödet genom elnäten får mindre variationer.

De elabonnenter som bridrar till att hålla effektflödet mera konstant, får genom effektavgifter en lägre kostnad för elnätet, än de som har många och stora effekttoppar.
Hej Martin,
Klagomuren beror på inte oförståelse kring det tekniska, det är som så alltid att vissa konsumenter skall klämmas åt och få det sämre bara för att nätägarna vill ta den billigare vägen och köra på nåt good enough nät där dom försöker tråckla in så mycket kapacitet som bara går trots alla miljarder av nätavgifter de plockat konsumenterna på under herrans många år. Lastbalansering och good enough inom IT är ekonomernas våta dröm, användarna är sällan lika imponerande. Fråga svenska medborgare varje år det skall deklareras eller när Bingolotto drar igång nyårsbingon. Jag ser ogärna att elnätet går samma öde till mötes.

Edit. Ps. "Den hund med elhalsband som är duktig och bidrar till ordningen slipper stötar"
 
Redigerat:
  • Gilla
NL12345 och 8 till
  • Laddar…
B
Man får väl hoppas att differentieringen mellan natt och dag blir tillräckligt stor på nätavgiften, så inte effekttariffen motverkar elhandelsoptimeringen för mycket.

Har dock en känsla av att många villaägare åker på ganska rejäla prisökningar med nya prissättningen. Nattladdning av elbil lär bli mer populärt....

Vinnare är ju helt klart de som har fjärrvärme, eller annan uppvärmning av huset som inte är elbaserad.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast avgiften skall platta till effektkurvan - inte vara kopplad till elhandelspriset (där kan komponenten per överförd energi differentieras istället).

Visa mig en enda dag när snitteffekten per timme är högre på natten än på dagen.

Det handlar om kostnaden för ställverk och uppgradering av kablar i gatan osv.
Tekniska verken har en effektavgift där man premieras genom att flytta effekttoppar från natten till dagen (priset är lägre för en topp på natten, men eftersom du kommer inte undan topparna när du lagar mat på dagen så det blir billigare att ha inte ha några toppar 23-06 i deras system och istället tvätta/diska mellan tiden du använder spisen).
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag letade efter den modellen. Men hittar ingen. Har du någon länk?
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Jag tror det är många i den här tråden som behöver titta på faktan innan de reagerar med känslor. Jag tror många av er som blir initialt upprörda faktiskt kommer att tjäna på detta. Där man med små enkla medel kommer kunna justera ner sin avgift.

Sen vet jag också om att det alltid finns den där klicken som gärna ska köra 26 A förbrukning på sin 25 A säkring för att ”ingen jävla politiker ska säga åt mig vad jag ska göra”. Ni kanske borde ta en promenad och andas lite, det kan inte vara så nyttigt att ha så högt blodtryck som ni har.
Signalvärdet i att få dubbel överföringsavgift och än högre effektavgift de 5 månader på året då landet fryser till glass är ungefär lika blodtryckssänkande som när SVT går ut och tipsar om att sänka inomhustemperaturen och skippa dammsugarn när det blir kallt.
 
  • Gilla
NL12345 och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe
S sjoelund skrev:
Tekniska verken har en effektavgift där man premieras genom att flytta effekttoppar från natten till dagen (priset är lägre för en topp på natten, men eftersom du kommer inte undan topparna när du lagar mat på dagen så det blir billigare att ha inte ha några toppar 23-06 i deras system och istället tvätta/diska mellan tiden du använder spisen).
Då har dom ju designat den dåligt.

Borde kunna göras så att man betala antingen effektavgift för dagen eller för natten; den som faller ut högst blir den som debiteras.

Då skulle man kunna ladda bilen med mer kräm på natten än vad matlagningen redan orsakat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det blir INTE en avgiftshöjning.
Beror på hur man ser det hela. Det är en ny tariff. Som mycket möjligt öka mina utgifter. Eller sänker. Du får naturligtvis kalla det för vad du vill. Jag Anser att att det är en avgiftshöjning.
 
  • Gilla
  • Haha
parsen och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Borde kunna göras så att man betala antingen effektavgift för dagen eller för natten; den som faller ut högst blir den som debiteras.
De har 2 olika val man själv kan välja: topp under hela dagen och endast differentierad vinter/sommar.

Eller differentierad 23-06 + vinter/sommar. Och hur jag än räknar blir priset runt 10% mer per månad än idag oavsett hur jag flyttar förbrukning. Men då har jag räknat på min förbrukning (som loggat av Home Assistant) med prislistan för Katrineholm istället för Linköping (de bestämmer väl priserna där efter pilotprojektet)....

Kör man på deras standard och laddar en 11 kW elbil på natten blir kostnaden 660 kr extra per månad under vintern. (Och det blir samma pris om man laddar på dagen)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Va!?! Har inte alla det redan? Göteborg energi införde effektavgifter under senhösten 2022.
Man märker tydligt om man använder tvättmaskinen eller diskmaskinen samtidigt som man lagar mat.. Då blir nätavgiften väldigt dyr.. Tvättmaskinen och diskmaskinen går bara på natten på olika dagar sedan förra året och matlagningen sker senare på kvällen..
Göteborg energi baserar nätavgifterna på de tre högsta förbrukade timmarna under tre dygn som ger ”timmedeleffekten” per månad vilket kan leda till riktigt otrevliga överraskningar.
De som hade någon form av eluppvärmning när effektavgiften infördes blev i och med det tvungna att stänga av värmen vissa timmar under dygnet eller byta till annat system och hushåll med elbil fick rejäla kallduschar om man inte laddade mellan 23 och 05 på morgonen under låg effekt.
Nu har man vant sig vid detta även om centrifugen drar igång klockan 01 på natten och det har blivit en ny sommarupplevelse när grannen med elgräsklippare klipper gräset så där lagom klockan nio på söndagskvällarna när effektavgiften är som lägst.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Vår bil pendlar 5.5+5.5mil/dag och de 30kWh som behöver laddas hinns med på 5 billiga timmar även vid reducerad laddhastighet på 6kW

Nu har jag just fått elmätare med HAN port och då kan jag hålla en platt effektkurva hela natten på 8.5kW. Innan spikade den mellan 7 och 10.5kW. Så nya elmätaren sparar mig iaf 70kr/mån (kanske får jag iofs köpa elen 20kr dyrare /mån genom att använda el under fler timmar under natten...)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.