Byggahus.se
ThomasLindgren skrev:
Lägger man 30000:- på ytskikt får man faktiskt skylla sig själv om man inte får tillbaka de pengarna. Det borde man inte få även om försäkringsbolagen skulle ersätta ytskikten. Jag menar utrustar man en bil med extraprylar för en massa så bryr sig inte försäkringsbolaget om det om man skulle krocka, man får ut originaldelar.
Då borde väl försäkringsbolagen fråga efter vilket typ av ytskikt du har osv. Visst bryr sig försäkringsbolagen inte om extrautrustning men väl vilken biltyp...
 
Åsa76 skrev:
... I vårt fall har de ju betalat pga mitt resonemang. Bra gjort IF!
Vilket ju också kan bero på att det finns prejudikat om att försäkringsbolagen inte får sälja försäkringar som uppebarligen inte gäller.

Ett fall jag känner till var en bil med startspärr som stals. Fk-bol hävdade då att det itne GICK att stjäla en bil med startspärr, och att försäkringstagaren inte skulle få ut några pengar. Då stämde dom fk-bol eftersom dom hade sålt en försäkring som aldrig kunde gälla (istället för att försöka bevisa att det GÅr att stjäla en bil med startspärr...)...

/K
 
ThomasLindgren skrev:
Lägger man 30000:- på ytskikt får man faktiskt skylla sig själv om man inte får tillbaka de pengarna. Det borde man inte få även om försäkringsbolagen skulle ersätta ytskikten. Jag menar utrustar man en bil med extraprylar för en massa så bryr sig inte försäkringsbolaget om det om man skulle krocka, man får ut originaldelar.
Kakel kosta rju självfallet inte 30.000 men försäkringen täcker ju inte jobbet som krävs, allt annat småmaterial som är ovan fuktspärr........så för vår del hamnade självrisk på 50.000 för vårt 10kvm badrum med kakel för 350 kr7kvm......
 
hmmm med det jag har nu mot if,kanske man bör undvika detta bolag i villaförsäkringar.
det tycks vara ett bolag som gärna tecknar försäkringar men så fort skada dyker !!tji då är det märkligt nog undermåligt jobb varför då vägrar ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.