Byggahus.se
Hej! Vi skall snart installera ett nytt kök där vi valt att köpa en IKEA Fördelaktig häll med integrerad fläkt. Min tanke är att om möjligt dra en imkanal ut genom husets fasad. Har fått tips i en annan liknande tråd om att använda stenullsisolering med brandklassning EI15 på rören samt input om div. avstånd, storlek på fasadens brandplåtar m.m.

Problemet är att jag inte har plats att installera vanliga isolerade spirorör då kanalen behöver ligga antingen a.) bakom bänkskåpstommarna där det finns ett 90mm brett utrymme alternativt b.) under stommarna på golvet där det finns ett 80mm högt utrymme. Jag behöver således använda platta rör och det är här jag stöter på patrull.
När jag kikar på youtube hittar jag instruktionsvideos från bl.a. bosch och bora där de demonstrerar lösning “b” men jag finner ingen information hurvida dessa kanaler är brandklassade.

Finns det någon som har tips på vad/vilka rör jag kan använda utan att riskera brand?
Ha i åtankte att utrymmet jag har att arbeta med endast är ca 80mm.

Tack på förhand!
 
  • 3D-rendering av ett kök som visar installation av platt imkanal under bänkskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett kök med markerade alternativa imkanalers placeringar bakom och under skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt jag har att tillföra är att det är en jävla djungel att hitta brandklassning på dessa rör. Min erfarenhet är att det inte uppges. Man bör väl ändå kunna utgå ifrån att de uppfyller standard (samma som spirorör) om de saluförs som imkanaler. Även Fjäråskupan har platta kanaler. I köket behöver dessa inte isoleras extra, vilket inte heller bör rymmas inom det utrymme du har.
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
BirgitS
Brandspjäll är bra för att slippa mycket brandskydd även på utsidan. Men hör med områdets sotare om vad hen kräver för det är ju trots allt hen som ska godkänna imkanalen efteråt.

Du har väl inte missat att ny imkanal normalt kräver en godkänd bygganmälan ;)
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...rkets-byggregler/ventilation/koksventilation/
Anslutningsdon till imkanaler bör utformas med material i lägst brandteknisk klass E. Kanaler och anslutningsdon kan placeras mot brännbart material vid genomgång av hyllor eller skåpsidor. Även ovansidan och andra mindre delar av ytterhöljet till spisfläktar kan placeras mot brännbart material. (BFS 2011:26).
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Brandspjäll är bra för att slippa mycket brandskydd även på utsidan. Men hör med områdets sotare om vad hen kräver för det är ju trots allt hen som ska godkänna imkanalen efteråt.

Du har väl inte missat att ny imkanal normalt kräver en godkänd bygganmälan ;)
[länk]
Hej Birgit

I vilken föreskrift framgår det att sotare ska godkänna imkanal?
 
BirgitS
T Tooompaaa89 skrev:
Hej Birgit

I vilken föreskrift framgår det att sotare ska godkänna imkanal?
Det kommer från andra trådar om samma sak där folk har skrivit att det har varit så. Du kan ju kolla med sotaren om det gäller just det du ska göra och i just din kommun.
 
Det bottnar väl i att det krävs besiktning första gången man tar det i bruk, efter en väsentlig ändring av ventilationen. Det krävs dock en teknisk anmälan till kommunen egentligen, precis som Birgit var inne på.
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
T Tooompaaa89 skrev:
Hej Birgit

I vilken föreskrift framgår det att sotare ska godkänna imkanal?
Har pratat med sotare idag och: ja det behöver besiktigas för att godkännas (kopplat till försäkring).
Ang. Brandisolering: Om rören är dragna a.) genom bjälklag b.) ej är synligt dragna så skall kanalen omslutas av isolering (30mm nätövertäckt stenull). Som redan föreslaget bör därtill brandspjäll finnas i nära anslutning till väggstosen. För min del så borde således en uppdimensionering, brandspjäll, isolering kring väggenomföringen samt en plåt på fasaden vara en adekvat lösning. Försöker få hit sotare nästa vecka för konsultering, vore trist att få nedslag.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J John-Daniel skrev:
Har pratat med sotare och: ja det behöver besiktigas för att godkännas kopplat till försäkring.
Ang. Brandisolering: Om rören är dragna a.) genom bjälklag b.) ej är synligt dragna skall isolering finnas på kanalen (30mm nätövertäckt stenull). Som redan föreslaget bör därtill brandspjäll finnas så nära väggstosen som möjligt.
Enligt vilken föreskrift?
 
T Tooompaaa89 skrev:
Enligt vilken föreskrift?
Vet inte om det var någon som sa att det var en specifik föreskrift , eller missade jag något? Jag tänker oavsett att de rekommendationer och vägledningar som finns på boverket först och främst är till för vår allas säkerhet och om man därtill är mån om att ta del av sin försäkring vid en eventuell olycka kanske man gör rätt i att ta detta i beaktning. Eller tänker du annorlunda Tompa?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J John-Daniel skrev:
Vet inte om det var någon som sa att det var en specifik föreskrift , eller missade jag något? Jag tänker oavsett att de rekommendationer och vägledningar som finns på boverket först och främst är till för vår allas säkerhet och om man därtill är mån om att ta del av sin försäkring vid en eventuell olycka kanske man gör rätt i att ta detta i beaktning. Eller tänker du annorlunda Tompa?
Mer en intressant diskussion. Sotarkravet florerar ofta men det finns inget lagkrav ang detta så vitt jag vet. Via BBR:s förenklad dimensionering av brandskydd går det att uppfylla lagkraven.
 
  • Gilla
John-Daniel
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Allt jag har att tillföra är att det är en jävla djungel att hitta brandklassning på dessa rör. Min erfarenhet är att det inte uppges. Man bör väl ändå kunna utgå ifrån att de uppfyller standard (samma som spirorör) om de saluförs som imkanaler. Även Fjäråskupan har platta kanaler. I köket behöver dessa inte isoleras extra, vilket inte heller bör rymmas inom det utrymme du har.
1,5 år gammal tråd, men intressant: har köpt en Fördelaktig, men blev förvånad när ventilationsröret är av plast!? Är det inte just som ni säger här en massa brandklassning på detta? Har läst den där pdf:en på imkanal.se några ggr, och trott jag förstod, men kanske missat något.
 
Rickard.
KJD KJD skrev:
1,5 år gammal tråd, men intressant: har köpt en Fördelaktig, men blev förvånad när ventilationsröret är av plast!? Är det inte just som ni säger här en massa brandklassning på detta? Har läst den där pdf:en på imkanal.se några ggr, och trott jag förstod, men kanske missat något.
Jag är rätt säker utan att vara 100% på att brandkraven bara gäller utanför köket, det är ju t ex helt godkänt med sån flexibel slang direkt ovan fläkt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag är rätt säker utan att vara 100% på att brandkraven bara gäller utanför köket, det är ju t ex helt godkänt med sån flexibel slang direkt ovan fläkt.
Oj, snabba svar. Du har antagligen rätt - måste isåfall vara det här på sidan 22 för brandklass 3 (hushållsspis) - men i Fördelaktigs fall är det ju mer än "en flexibel slang" - det är ju > 1m plaströr (90 cm i fallet med imkanal, och > 1,5 med fettfilter).

Svensk text om brandskydd i kök, brandklasser, anslutningsdon och installationsregler.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Hittade adapter som behövs för att gå över till spirorör från Fördelaktigs frånluftskanal. Enligt den här sajten så är då oem-tillverkaren "Faber". Specialprodukter, så priserna därefter antagligen. Inte uppenbart för mig dock vad diametern är på den utgående runda änden, är kanske 125mm?

https://fixpart.se/sv/produkt/faber-1330582621-anslutningsstycke?apl=2564728

Webbsida som visar en anslutningsadapter för köksfläkt, kompatibel med IKEA-produkt, markerad som originalprodukt, med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.