Byggahus.se
Slitet fönster från 1975 med skadat fönsterbleck och synlig dragning, behöver tätas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet fönster från 1975 med utsikt över en terrass, behöver tätas för att förhindra drag och spara energi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett öppet äldre fönster med synliga tätningsskador och ett handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på äldre fönsterkarm från 1975 med synlig slitage och behov av tätning för att förhindra drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm från 1975 med tecken på drag och behov av tätning mot gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett äldre träfönster med synlig kondens, indikerar dålig tätning mot kallt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hej!
Jag och min man ska täta våra fönster. Vi är inte så händiga av oss så behöver lite hjälp. Byta fönster är inget alternativ. Det är fönster från 1975 och vi misstänker att det är därför det är kallt trots hög elkostnad och det drar från dom. Hur ska vi göra för att täta? Behöver ni fler bilder? Uppskattar all hjälp.
 
Hej!

Lite sent svar kanske men skulle gissa på att ni har 2-glasfönster? Isåfall är det väldigt värt att byta till 3-glas då de är väldigt mycket mer energieffektiva och ni kommer att tjäna in dom pengarna i längden. Annars är det nya tätningslister som gäller vilket förmodligen kommer att fylla upp en viss funktion. Kan rekommendera o-list som täcker upp 1-7 millimeters glipor. Ni måste själva ta bort gammal list först för att sedan stänga fönstret med någon form av häftmassa, tuggummi eller liknande där den gamla listen satt för att se hur många millimeters glipa det är mellan fönster och karm.
 
messijah messijah skrev:
Hej!

Lite sent svar kanske men skulle gissa på att ni har 2-glasfönster? Isåfall är det väldigt värt att byta till 3-glas då de är väldigt mycket mer energieffektiva och ni kommer att tjäna in dom pengarna i längden. Annars är det nya tätningslister som gäller vilket förmodligen kommer att fylla upp en viss funktion. Kan rekommendera o-list som täcker upp 1-7 millimeters glipor. Ni måste själva ta bort gammal list först för att sedan stänga fönstret med någon form av häftmassa, tuggummi eller liknande där den gamla listen satt för att se hur många millimeters glipa det är mellan fönster och karm.
Tack för svar! Vi bytte till 3 glas fönster i somras :)
 
Var ska jag täta?
Det viner uppe i vänstra hörnet och man känner blåsten ovanför plus en bit bort till höger.
Har provat bredare tätningslist där horisontellt men…

Inåtgående fönster.
Har även provat lägga tätningslist på den övre listen på den öppnade delen.

Tacksam för input 🙏🙏🙏
 
  • Fönsterhörn inomhus med flagnande färg, utsikt över höstträd och gatulampa, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom fönster, gult lövverk på träd, stadsbakgrund, höst, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster med öppen jalusi, utsikt över träd med höstlöv, disigt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från fönster visar höstträd med gula löv, balkong och bilar nedanför. Skymning. Skugga av person inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
AvsAnnelie AvsAnnelie skrev:
Var ska jag täta?
Det viner uppe i vänstra hörnet och man känner blåsten ovanför plus en bit bort till höger.
Har provat bredare tätningslist där horisontellt men…

Inåtgående fönster.

Tacksam för input 🙏🙏🙏
PS: Jag har även provat med att lägga tätningslist i överkant på öppnade delen högst upp.
 
Är det konstaterat att det blåser ifrån fönstret?
 
Hej! Stort tack för input! 😃
Ja det är konstaterat. Lyssna och se gärna videon jag lägger upp som jag filmade precis exakt nu.
 
Hur ser det ut på andra sidan fönstret? Ser ut som att det har satt sig ganska kraftigt.
 
Jag kanske såg tätningslisten bara,så det kanske inte har hängt sig. Prova sätta en tjockare tätning och se om det hjälper.
 
Hur ser man om fönstret satt sig?
Får kolla i morgon om var och om det sitter några tjockare lister kvar. Kanske bra om jag lägger upp en film till på fler områden?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.