Byggahus.se
P
pacman42 pacman42 skrev:
Lägre skatter hos Biden. Sämre sjukersättning, barnbidrag, tandvårdsförsäkring. Kraftigare straff vid brott osv.

Vilken poäng är du ute efter?
Jag är bara nyfiken på hur man underbygger ett påstående om att USAs vänster mer höger än Sveriges höger.
Går det ens? Dels är de politiska systemen rätt olika och dels är sakfrågorna oftast inte desamma.
Vad som är vänster respektve höger är kanske inte amerikaner och svenskar heller överens om.

USA är f.ö. en federation av stater där väldigt mycket av politiken sköts av delstaterna.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
P pmd skrev:
USA är f.ö. en federation av stater där väldigt mycket av politiken sköts av delstaterna.
Som här då med regioner och kommuner där staten har lågt inflytande 😄
 
P pmd skrev:
Jag är bara nyfiken på hur man underbygger ett påstående om att USAs vänster mer höger än Sveriges höger.
Går det ens? Dels är de politiska systemen rätt olika och dels är sakfrågorna oftast inte desamma.
Vad som är vänster respektve höger är kanske inte amerikaner och svenskar heller överens om.

USA är f.ö. en federation av stater där väldigt mycket av politiken sköts av delstaterna.
Demokraterna skulle aldrig acceptera en progressiv skatt som vår som ett exempel. Någon som den svenska högern precis visat de tycker är världens bästa grej.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Som här då med regioner och kommuner där staten har lågt inflytande 😄
I Sverige stiftar riksdagen (staten) de lagar som styr vad kommuner och landsting, f'låt regioner, ska göra.
Delstaterna i USA har egna lagstiftande församlingar, som bl.a. stiftar lagar om straff för brott. Dödsstraff är en angelägenhet för delstaterna, t.ex. (11 eller 28 delstater har dödstraff, beroende på hur man räknar).
 
Redigerat:
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Demokraterna skulle aldrig acceptera en progressiv skatt som vår som ett exempel. Någon som den svenska högern precis visat de tycker är världens bästa grej.
OK, då är det väl republikanerna som har infört progressiv federal skatt i USA …

Progressiviteten och skattesatserna är antagligen inte samma som i Sverige, men skatten är progressiv.
 
P pmd skrev:
OK, då är det väl republikanerna som har infört progressiv federal skatt i USA …

Progressiviteten och skattesatserna är antagligen inte samma som i Sverige, men skatten är progressiv.
Jag skrev uttryckligen som vår. Deras skatter kickar inte in vid några 51k i månaden som här och når inte ens i närheten av de 66 procent vi har marginalskatt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Tänk på att det finns andra skatter än federala i USA också.

Men det är nog ganska troligt att den generella skattenivån är lägre än i Sverige i de flesta städer och counties i de flesta stater i USA.

Progressiv inkomstkatt finns dock. Det är nivåerna och inte principen som skiljer.
 
P pmd skrev:
Tänk på att det finns andra skatter än federala i USA också.

Men det är nog ganska troligt att den generella skattenivån är lägre än i Sverige i de flesta städer och counties i de flesta stater i USA.

Progressiv inkomstkatt finns dock. Det är nivåerna och inte principen som skiljer.
Tja nivåerna påverkar ju helt klart de som blir påverkade iallafall. I usa påverkar det superrika och i Sverige i stort sätt alla tjänstemän.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ganska korkat.
Varför❓
 
P
Rundgång gör ingen nytta.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tja nivåerna påverkar ju helt klart de som blir påverkade iallafall. I usa påverkar det superrika och i Sverige i stort sätt alla tjänstemän.
Hur ser jämförelsesiffrorna ut? (Inte bara federal inkomstskatt, alltså).
Inkomstskatt är f.ö. inte baserat på hur rik den beskattade är.
 
P pmd skrev:
Hur ser jämförelsesiffrorna ut? (Inte bara federal inkomstskatt, alltså).
Inkomstskatt är f.ö. inte baserat på hur rik den beskattade är.
Har inte siffrorna i huvudet jag har för mig siffran är max 38 procent men då måste du ha årslön på flera miljoner kronor.
Samtidigt i Sverige räcker det med 720k SEK för att nå 66 procent marginalskatt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Förra gången jag var hos doktorn betalade jag 100 kronor.
 
  • Gilla
TessanDoo och 6 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Förra gången jag var hos doktorn betalade jag 100 kronor.
Och en jävla massor skatt till landstinget
 
  • Gilla
Mellansvedis och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Och en jävla massor skatt till landstinget
Precis. Det förklarar liksom skillnaden i nivå på skatterna i olika länder.
 
  • Gilla
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.