Byggahus.se
Hej!
Vi är två studenter som bor i Uppsala, vi har byggt vårt egna lilla hem på hjul och letar nu efter någonstans att ställa det!

har ni frågor och funderingar kör på!
 
H
T Vilgot Småhus skrev:
Hej!
Vi är två studenter som bor i Uppsala, vi har byggt vårt egna lilla hem på hjul och letar nu efter någonstans att ställa det!

har ni frågor och funderingar kör på!
Kolla med någon campingplats som inte har hög beläggning på vintern, någon bonde kanske har plats?
 
H HEM2121 skrev:
Kolla med någon campingplats som inte har hög beläggning på vintern, någon bonde kanske har plats?
ja vi har kollat på en camping i stan. Det är ok hyra och nära till allt men lite struligt för dem har varken vatten eller avlopp vid ställplatsen, så de blir en massa konkande på dunkar.

sen har vi mailat några gårdar men dem verkar vara svåra att få tag på för ingen har svarat hittills…
 
Jag tror ni behöver skaffa en egen tomt med ordnat vatten och avlopp för att få bygglov och därmed möjlighet att ställa upp ert tinyhouse
 
tinyhouse och svenska regler går inte riktigt ihop
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
tinyhouse och svenska regler går inte riktigt ihop
Okej 👍
 
T Vilgot Småhus skrev:
Okej 👍
Du behöver ju ha ordnat avlopp för att få bygglov och kunna ställa tinyhouset lagligt
 
T Vilgot Småhus skrev:
Okej 👍
om det ska följa själva iden med tinyhouse så går det inte i sverige
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om det ska följa själva iden med tinyhouse så går det inte i sverige
Jag förstår inte argumentationen du har med ingen? Det finns inget olagligt med Tinyhouse och det går utmärkt att bo i dem i Sverige. Vi hittade en plats och har stått där utan problem ett bra tag nu. Jag tror även du har missförstått idén med ett tinyhouse
 
T Vilgot Småhus skrev:
Jag förstår inte argumentationen du har med ingen? Det finns inget olagligt med Tinyhouse och det går utmärkt att bo i dem i Sverige. Vi hittade en plats och har stått där utan problem ett bra tag nu. Jag tror även du har missförstått idén med ett tinyhouse
Att det går utmärkt att bo smått är vi många som vet. Har du lyckats få bygglov för uppställningen av ditt tinyhouse eller menar du att det går bra att stå ändå?
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
T Vilgot Småhus skrev:
Jag förstår inte argumentationen du har med ingen? Det finns inget olagligt med Tinyhouse och det går utmärkt att bo i dem i Sverige. Vi hittade en plats och har stått där utan problem ett bra tag nu. Jag tror även du har missförstått idén med ett tinyhouse
tanken är ju att man ska kunna flytta runt den och kunna ställa dom på lediga tomter slipa var låst med fastighet skatt och avgifter bara men det går inte med svenska regler på avlop och bygglov

så ni har bygglov?
 
Om man bortser från avlopp/bygglov och jämför med en husvagn gäller tidsbegränsning den får stå på viss plats. Man blir tyvärr hänvisad till campingplatser där formalian redan är ordnad.

@maria01 har - tyvärr - rätt.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Om man bortser från avlopp/bygglov och jämför med en husvagn gäller tidsbegränsning den får stå på viss plats. Man blir tyvärr hänvisad till campingplatser där formalian redan är ordnad.

@maria01 har - tyvärr - rätt.
tjejpolare har en tinyhouse samma problem här som i sverige och jag var på fest med andra som hade tinyhouse och jag fråga dom varför dom inte bara stälde sig på en vanlig camping men det var ingen av dom intresserade av av olika skäl

så en lösning här i några byar bort så har bormästaren fixat mark att hyra i en skog där varje plats får hyras till ett årspris och varje tinyhouse har egen trekammarbrun och eget elskåp

men fortfarande har det vart mycket strul dom flesta bor i halv år tills dom tröttnar och köper ett hus istället och så kommer det nya
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.