Byggahus.se
tommib
S stranger skrev:
Motfrågor pga av olika antaganden = inte konstruktiv direkt ;) Som nämndes ovan, artiklar ovan är bra grund till ett större projekt. Teori och praktik är inte det samma som alla vet.
Du kanske ska förklara då vilka experiment du avser göra?

Teori är inte praktik nej, men i just detta fall så är det så nära man kan komma. Normkomponenter till en elcentral är så standardiserade och fungerar såpass enhetligt att man utan vidare kan analysera det på en servett om man så önskar*



* givetvis finns massa specialfall, såsom övertoner, DC-felströmmar som mättar mätkärnor i JFB osv men det är som sagt specialfall. Rätt extrema sådana. Något säger mig att det inte är det du tänker "experimentera" med.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har plockat ihop en normcentral med allt som behövs. Kanske vill du ha två fasskenor?
Det är ungefär allt som går att säga.
Det är ingenting som är lämpligt att experimentera med, alltså anslutet till 400 V 3N~.
Kanske bättre att du ställer frågor kring det du är osäker på.
Förstår någras oro då ordet "Experiment" skapade frågetecken. Men eftersom viss praktiska el kunskaper finns ( som nämndes ovan) är jag ganska trygg med att utföra installationen. Ett litet projekt på G i mitt förråd där jag tänkte börja med delarna ovan, är dock inte helt klar med hela projektet.

Jag ber dock övriga "Icke konstruktiva" kommentatorerna ovan inte besvära sig med svar.
 
S stranger skrev:
Är medveten om 24vac,
Det skulle vara mer konstruktiv om man utgick ifrån listan ovan som ev. kan bli mitt stora projekt framöver.
Du kan göra precis samma saker med 24vac, trappkopplingar etc, säkringarna är likadana, skiter i spänning nedåt…
Skall man experimentera kanske det är bättre med lägre spänning.
Så kasta in en trafo och ett glödljus på 24v på listan.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.