Byggahus.se
Hej Alla,

Det ser ut som det finns mycket kompetens här ... ska preciss köpa min första platt tv och känner att det är ett virrvarr av teknik. Jag har sett en Anderson 42 tum på net-on-net med full HD för ca 10 000 kr. Är jag dumsnål som köper en sådan? Så vitt jag kan se är största skillnaden kontrasten om man jämför med dyrare full HD tv:n. Kontrasten är på 600:1, en philips jag tittat på är på 10 000:1 --- hur mycket ska jag bry mig om kontrasten? Ett annat alternativ är att välja en som inte är full HD men med högre kontrast ... va ska man göra?

Någon som har något tips på en prisvärd 42 tums platt tv --- max 12000 kr.
 
Mitt tips är: Köp inte TVn osedd, se till att du ivarjefall kollat på den i butik. När jag/vi köpte platt-TV så upplevde jag att trots samma specifikationer på olika modeller visade väldigt olika bild. Enklast är att traska in i någon av elektronikbutikerna och kolla vilken bild du föredrar mest. Kolla också så de matas med samma källa, låt sedan smaken avgöra. Jag har inga erfarenheter av Andersson, men ett alternativ är ju att använda sig av www.prisjakt.nu (prisjämförelse och recencioner, betyg etc.) samt www.minhembio.com (community/forum). Om inte annat fungerar google också bra! :) Lycka till!
 
Rekommenderar oxå att kliva in i en butik och kolla med ögona. De är viktigare än specar. Sen om du behöver full HD eller inte är ju lite oklart idag. Boxer lär dröja med 1080p. De har inte bandbredd så det räcker. Men har du satelit så är det ju ett alternativ. Personligen tror jag att man kommer mycket långt med 720p de närmaste åren.
 
Köp en Pioneer eller Panasonic plasma om du tittar mest på tv, köp en Sony/Samsung LCD om du tänker använda den som dator-skärm.

Köp inte Andersson, fruktansvärt dålig bild på de exemplar jag sett. Visserligen inte kalibrerade men en skärm ska vara bättre "out-of-the-box". Man får vad man betalar för.

Bra TV: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=160374
 
Instämmer i allt vad Stringfellow skriver, inklusive att Panasonicen inte rimligen kommer kännas som ett felköp. Däremot tycker jag det är överskattat att titta på TV-apparater i butik. Det är inte säkert att personalen ställt in TV:n så att den visar bilden som den ska. Dessutom kan du ge dig på att de visar HD-slingor som gör att TV:n verkar jättebra, och så blir du besviken när du kommer hem och ska titta på program med vanlig upplösning.
Dessutom är butiksljuset helt annorlunda än jag gissar att du har i ditt vardagsrum.
- Däremot kan det väl vara idé att kika på TV:n du tänkt dig för att se hur den ser ut, själva maskinen alltså.

Saker att tänka på:
Vad ska du ha TV:n till? Ska du ansluta många apparater, DVD, spelkonsol och någon ytterligare? Se till att det finns tillräckligt med kontakter (och av rätt slag) på baksidan.
Vilken TV-källa ska du ha? Boxer, då är det ju rätt bra med inbyggd tv-mottagare. Möjligheten finns ju också att ha inbyggd hårddisk för att spela in TV-program smidigt, exvis ställa in TV:n att alltid spela in en viss serie et.c.
Ska den vara datoransluten eller något annat som kan visa statisk bild länge, så gissar jag att det fortfarande gäller att med plasma så finns risk för inbränningar, och att det är därför man då bör köpa LCD.

Det verkar ibland nästan som det finns två läger, LCD-anhängare och dito för plasma. Plasmagruppen framhåller bättre färg (särskilt svärtan) och snabbare uppdatering som fördelarna med plasma, och LCD:arna puffar för skärpa, högre upplösning samt ingen risk för inbränning och att färgerna/svärtan inte alls är så pjåkiga på LCD...

Själv köpte jag efter mycket om och men en LG 42LC2R, där jag ansåg följande vägde över:
- LCD för att jag har den kopplad till en HTPC (dator)
- LG därför att den till skillnad från de flesta andra märken har en HDMI-ingång med samma upplösning som själva skärmen, i princip samtliga märken (november -06) hade lägre upplösning på sin HDMI-ingång än på bildskärmen.
- Gott värde för pengarna, dvs. priset hyffsat i fht vad man får
- De plasma-tv som fanns då hade samtliga ett skyddsglas framför skärmen, medan LCD:erna har en matt yta. Med tanke på hur många fönster vi har i V-rummet och TV:ns stora bildyta så kändes risken för spegelreflexer som lite väl överhängande. Plasma är känsligare än LCD. Visserligen fanns en plasma utan skyddsglas (också en LG) men med tanke på att vi har småbarn och det kanske eg. finns ett behov att skydda plasma-skärmarna så ville jag inte ta risken.

En annan modell jag tittade på var föregångaren till Panasonic-plasman som du fick tips om ovan, och jag tyckte väl i och för sig att den var bra bild på - men den var riktigt ful...

Jag köpte min TV utan att ha sett den i någon butik, och enbart på grundval av vad jag läst mig till på främst Minhembio.com

Lycka till.
/b

EDIT: ska du ha inbyggd TV-mottagare och har betalkanaler (typ trean, femman, Canalplus et.c.) så måste mottagaren ha stöd för CA-modul, eller ha inbyggd CA/kortläsare. Annars blir det till att sätta en låda invid TV:n för att få in såna kanaler.
 
Som innehavare till Panasonicen kan jag bara säga att jag gillar den skarpt, jag använder även till att spela lite på (Xbox360 Elite med HDMI anslutning). Panasonicen klarar även att ta emot 1080p signaler och skala om de.

Vad gäller HD-ready jämfört med full HD så kan jag bara säga att jag tittat mycket på Samsungs MD87 serier och Sharp Aquos samt Sonys nyare modeller, alla de tre är jättebra men jag tror man kan ifrågasätta behovet av full-hd de närmaste året. Man klarar sig väldigt bra med att köpa en vettig plasma som klarar 720p. Ävne om men kör PS3, datorn eller liknande på de.

Mitt tips blir Panasonicplasman.
 
Väldigt många säljare pratar sig varma för Full-HD, som många nämnt tidigare så kommer det att dröja innan det sänds TV i full-HD. En annan aspekt som väldigt få talar om är det faktum att man måste sitta relativt nära för att kunna tillgodogöra sig denna ytterligare detaljrikedom som full-HD innebär, man kan hitta lite olika undersökningar där många talar om ett halverat avstånd jämfört med en HD upplösning. På en 42" tv bör man sitta på ca 1.8m avstånd eller nämre för att kunna se skilnad på full-HD eller HD signal, den stora massan sitter inte så här nära sin TV. Jag tycker att detta kan vara en parameter som är värd att väga in i sitt TV köp, självklart blir man sugen på att ha det nyaste, men man får i regel en snabbare skärm om man nöjer sig med HD upplösning.
 
Ett alternativ är ju att importera en tv från tyskland via nätet. Vi köpte vår 47" LCD ( toshiba) för 23 000kr inkl frakt. Här i sverige såldes samma för 39 000kr... titta på www.globama.de och jämför priser..
Vi läste alla tester och var och tittade på tv innan vi bestämde oss, och vi har inte ångrat oss...
 
Ett tips jag kan komma med är att se till att köpa din TV på ett ställe där du får öppet köp. Vill dom inte ge dig det så tycker jag du helt enkelt skall avstå ifrån att köpa något i den butiken.
 
tack för era svar ... det känns som om det är lite onödigt att skaffa full HD ... jag kommer inte att sitta närmare än 3 meter --- så vad jag förstår så kommer jag inte att se någon skillnad ... är det någon som inte håller med?
 
Om du idag köper en HD ready för halva priset av en FullHD, så kan du om två år för samma summa köpa också en FullHD och har då två TV ;-). Jag resonerade så för två år sedan när vi köpte vår Panasonic PA50 Plasma som inte var HD ready för 15-tusen och HD ready kostade då nästan 30", idag får jag en FullHD för nästan samma pris som jag gav för min "gamla Panasonic".
Använder den mestadels för TV och lite DVD.
 
Lyfter upp och lånar tråden.
Har några funderingar ang. LCD/ Plasma:

Plasma är ljuskänslig: vi har små lampor i fönstren kvällstid. Dock är det tre stora fönster (med markis) med kvällssol i TV-rummet. Gör det plasman jättedålig?

En säljare rekomenderade plasma före LCD eftersom vi har småbarn, pga en hård glasskiva främst, kallade det Wii-säkert. Riktigt eller ett försäljningsknep?

Samma säljare "kopplade ur HD-signalen, för att visa hur en riktig bild ser ut": resultatet blev skitkass på LCD och fortfarande bra på plasman. Riktigt, eller fixar man det genom att ändra inställningar på LCD? (vi har Canal Digital utan HD)
 
Vilken storlek är det du ska köpa?
Har du direktljus på TVn är det lika illa med både plasma och LCD. Annars är det ingen större skillnad tycker jag, vi har båda sorterna.
Glasskiva, är inte den borttagen nu? Här kan jag vara fel ute men på vår "gamla" Panasonic PA50 är den borttagen och är det utifrån de gamla med glasskiva man säger att de var känsligare för inkommande ljus.
Det är nästan omöjligt att i en butik se vilken bild du får hemma då de flesta TV har en "butiksinställning" som trycker upp både färger och ljus för mycket. Skillnaden idag mellan Plasma och LCD är nog mera märkesberoende, men ska faktiskt erkänna att jag uppfattar TV-sändning som bätttre på plasman än LCDn trots att LCD är nästan ny och av Sonyfabriket.
Det som avgör idag är mera storleken 40-42" och neråt LCD och större Plasma. Men gränsen går väl snart vid 50" istället.
 
Allt hänger på betraktarens öga vilken man ska välja oc vad man tycker är prisvärt.
Här ägt pioneer, panasonic och samsung, och med lite intresse brukar jag granska lite andra fabrikat bara för intressets skull.

Vill man ha riktigt bra bild är det pioneer som gäller påstår jag. Stor skillnad - inte jättestor prisskillnad. I och med nybyggnad så ska det snart inhandlas en ny och då blir det självklara valet för mig en pioneer. Närmare bestämt denna: http://www.pioneer.se/se/products/62/63/413/PDP-508XD/index.html


Andersson... frågar du mig är du ordentligt dumsnål om du köper en sån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.