Byggahus.se
Finns det någon här som har installerat gashäll eller gasspis utan att vara ansluten till gasledning? Hur funkar det? Hur länge räcker en gastub och vad ska man tänka på? Är det värt besväret och hur mycket kostar det?
Tips och råd om fördelar och nackdelar med gasspis mottages gärna.
 
Vi valde gashäll i vårt kök som vi totalrenoverade -06/07, rent praktiskt är det inga större konstigheter, man ska ha en gasoltub med reducerventil som man antingen placerar utanför huset eller i ett ventilerat köksskåp. därifrån drar man kopparrör (helt) fram till hällen, en avstängningsventil sätts precis under hällen. vid väggenomföring ska man dessutom ha plastslang över kopparröret.
Installationen får du göra själv och är inte krånglig det minsta. glöm ej att läckagetesta alla kopplingar med såpavatten!!

Fördelarna är enl. mig:
Klart bäst att laga mat på (snabb uppvärmning, man ser hur mycket värme man tillför, ingen eftervärme)
Hög värme när så erfodras
Funkar vid strömavbrott
Snyggt

Nackdelar:
Något krånglig att göra rent trots glashäll
Gasolflask-byte mitt i vintern när gästerna sitter vid bordet (något som aldrig händer mig då jag byter tub innan den är tom vid tillfälle då det passar mig!)


för normalhushållet så drar man ung. en och en halv till två tuber P11 om året (vet ej vad tuberna kostar)

En bra gashäll kostar ca 7000:- lägg därtill lite slang/kopparrör, reducerventil samt två tuber (en i reserv) som med fördel köps beg. på blocket el. liknande.

OBS man får bara ha en tub (P11) inkopplad på anläggningen om man inte sökt och fått dispens.
 
Hemmakatten
Ja, vi har gashäll och är mkt nöjda. Flre anledningar till just gashäll; lättare matlagning då värmen regleras snabbt, utmärkt att ha wok på eftersom gaslågan liksom "omsluter" wokpannan, vid strömavbrott fungerar gashällen utan el.

Alla gashällar idag har automatisk tändning, dvs- vrid och tryck reglaget så tänds plattan. En gasoltub kan man ha i köksskåpet under om man vill. Det bästa är nog att ha den utomhus och ha gasolslang dragen in. Gasolinstallation kan man göra själv, inte alls så besvärligt, gäller bara att vara noggrann och läsa innantill.

Vi har våra gasoltuber utomhus, vi har tillstånd (mkt enkelt att få) för två stycken P19-tuber med automatiskt omkoppling, dvs. är en tub tom så kopplas den andra automatiskt in.
 
Vi valde också gashäll för att vi ansåg det vara bäst att laga mat på. Ytterligare fördelar förutom tidigare nämnda:
- Tål misshandel med allehanda kastruller. Inget glas att repa eller spräcka.
- Man kan använda mycket enkla kärl i valfri metall. Behöver ej vara plana i botten.
- Möjlighet till RIKTIG plåtwok med helt rund botten, gör att man äntligen kan laga asiatisk mat på rätt sätt (mindre olja, högre värme).
- Det blir också busenkelt att flambera om man nu vågar sig på det.

"Nackdelar":
Jag skulle rekommendera en liten pulversläckare och en rejäl brandfilt i närheten av gashällen/gasspisen. I och med man har en öppen låga är det lite större risk att saker och ting kan fatta eld än med en elhäll/induktion. Lilla lillen hemma slängde in en Lego-bit i lågorna mitt under matlagningen. Jävlar vad det rykte. :D

Hos oss finns en sådan här installerad till två P19-flaskor som i sin tur står utomhus i ett förråd. Vi byter flaska ungefär en gång varje halvår och lagar mycket mat. Manuell omkopplare.

P95C.jpg
 
Vi har också en gashäll i rostfritt (Miele) i nya huset, det ångrar jag inte. Kan bara hålla med föregående talare om för- och nackdelar. Gallren diskas förresten i maskin om man vill.

Skulle vilja tillägga att vi har vår gasolflaska i ett skåp under bänken (en P11), en till står en trappa ned i förrådet, helt enligt de säkerhetsföreskrifter som finns. Jag räknar med att den räcker ca 11 veckor (dvs ca 4-5 st/år). Jag vet därför att vi felaktigt fick 2-kilosflaskor installerade från början, de räckte endast i två veckor...

Hade jag haft plats i köket med ca 100-110 cm häll, hade jag installerat 4-5 brännare (gasol) och två induktionsplattor. Induktionen hade jag använt till långkok.
 
Johan Gunverth skrev:
Hos oss finns en sådan här installerad till två P19-flaskor som i sin tur står utomhus i ett förråd. Vi byter flaska ungefär en gång varje halvår och lagar mycket mat. Manuell omkopplare.
Johan, läste att du hade flaskorna i ett förråd, vet du hur långt rör (max) man kan ha till flaskorna (praktiskt) och om du har någon känsla för om det måste vara isolerat fram till kåken(kallt på vintern ...)

.Henrik
 
Hur är det med gashäll i lägenhet som inte är ansluten till gas? Är det bara att glömma eller? Att dra ledning ut till gasflaskor på balkongen känns lite lurigt.
 
Fabian skrev:
Hur är det med gashäll i lägenhet som inte är ansluten till gas? Är det bara att glömma eller? Att dra ledning ut till gasflaskor på balkongen känns lite lurigt.
Jag har en Gaggenau gaswok installerat på köksön i lägenheten. Gasolflaskan står på den andra sidan av köksön i ett eget ventilerat köksskåp. Har även slängt in en gasvarnare underköksön (säkerhetsfreak...). Kommer inte ihåg på rak arm, men du har lov att ha antingen en 2 eller 5 liters gasolflaska i lägenheten och helt säkert en 10liters på balkongen. Dvs du kan lugnt ha en eller 2 extraflaskor på balkongen så att du kan byta när den i lägenheten är tom.

Har gummi(plast) ledning från gasoltuben till woken med reduceringsventil påkopplat.
 
Hur har du ventilerat det? Är det ventilerat ut ur huset, eller bara till köksrummet?
 
Ventilerat genom att borra några extra hål i golvet på köksön i skåpet där gasolen står. Ventileras ut i köket där jag har fläkt med spjäll och en annars öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. I vardagsrummet är alltid ett ventileringsfönster öppet.

Jag har som sagt gasvarnare placerat rakt under köksön. Den har aldrig gett från sig ett pip... (och den fungerar har jag kontrollerat).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.